این روز ها بسیاری از مردم، کسب و کار اینترنتی دارند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، می دانید که برای فروش بیشتر و کسب اعتماد مشتری نیاز به دریافت اینماد خواهید داشت؛ زیرا با وجود کلاهبرداری های بسیار زیاد در زمینه خرید و فروش های آنلاین، مردم به هر سایتی اعتماد نخواهند کرد. با داشتن نماد اعتماد الکترونیکی، مشتریان شما این اطمینان را پیدا خواهند کرد که وب سایتتان از سوی سازمان توسعه تجارت الکترونیک تایید صلاحیت شده است؛ پس می توانند به راحتی خرید خود را انجام دهند. اما سوالی که وجود دارد این است که مراحل دریافت اینماد به چه صورت است؟ چگونه می توان اینماد دو ستاره را دریافت کرد؟

اینماد چیست؟

مراحل دریافت اینماد


همان طور که می دانید، هر گاه فردی بخواهد از وب سایت کسب و کار شما محصولی را بخرد، این سوال ذهنش را درگیر خواهد کرد که آیا محصول من به درستی به دستم خواهد رسید و یا این وب سایت کلاهبرداری خواهد کرد؟ مشتریان زیادی ممکن است در مورد کسب و کار شما اطلاعات زیادی نداشته باشند، به خصوص اگر در حال انجام اولین خرید خود از وب سایت شما باشند. برای همین است که آن ها نمی توانند به کسب و کار شما اعتماد کنند و از وب سایت خرید های خود را انجام دهند. در این شرایط اینماد به کمک شما می آید. در واقع نماد اعتماد الکترونیکی یا همان اینماد به مشتریان شما این اعتماد را می دهد که خرید کردن از این وب سایت مشکلی در پی نخواهد داشت.

اینماد لوگویی است که برای تایید صلاحیت وب سایت های فروشگاه های آنلاین مختلف استفاده می شود. برای صدور اینماد، شما نیاز به دریافت جواز از سوی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی خواهید داشت. بدیهی است که این نماد فقط برای تایید صلاحیت وب سایت های فروشگاه ها به کار می رود.

اینماد برای وب سایت هایی که نیاز به درگاه پرداخت ندارند و یا بدون محصول خاصی هستند کاربرد ندارد. تنها وب سایت هایی به نماد اعتماد الکترونیکی نیاز دارند که خدمات و یا محصولاتی برای فروش دارند. همچنین باید به این مسئله نیز اشاره کرد که شما برای داشتن درگاه پرداخت نیازی به داشتن اینماد ندارید؛ اما برای کسب اعتماد مشتری و افزایش کیفیت وب سایت خود نیاز به دریافت این نماد الکترونیکی خواهید داشت. مراحل دریافت اینماد سخت نخواهد بود و در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

انواع مختلف اینماد

به طور کلی سه نوع اینماد وجود دارد؛ بدون ستاره، تک ستاره و دو ستاره. اینماد بدون ستاره یا اینماد موقت برای سرعت بخشیدن به فرآیند کلی دریافت اینماد اهدا می شود. برای دریافت این نوع از اینماد وب سایت کسب و کار شما باید از حداقل های استاندارد یک فروشگاه آنلاین برخوردار باشد. پس از ثبت نام و بررسی مدارک شما توسط سازمان توسعه تجارت الکترونیکی، اگر تمام موارد مورد نیاز را رعایت کرده باشید می توانید اینماد تک ستاره را دریافت کنید. برای دریافت اینماد دو ستاره باید همان مراحل دریافت اینماد تک ستاره را طی کنید؛ اما این بار یک تفاوت وجود دارد. برای دریافت اینماد دو ستاره شما باید از گواهینامه امنیتی SSL استفاده کنید. اگر برایتان سوال است که گواهینامه امنیتی SSL چیست، باید گفت که این پروتکل در واقع یک استاندارد وب سایت است که بر حسب آن اطلاعات مختلفی بین کاربران و دارندگان وب سایت به طور کد شده انتقال داده می شود و تحت هیچ شرایطی قابل بازیابی نخواهد بود.

مراحل دریافت اینماد

اینماد


همه ما از روند خسته کننده و پر دردسر کار های اداری ایران با خبر هستیم و خبر خوش این است که تمامی مراحل دریافت اینماد، اینترنتی و غیر حضوری خواهد بود. البته زمان دقیقی برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی مشخص نشده است و با وجود اینترنتی بودن این کار ممکن است همچنان انجام آن کمی طول بکشد. به طور کلی، می توانید با طی کردن صحیح تمامی مراحل دریافت اینماد آن را بین 7 تا 10 روز کاری دریافت کنید.

برای دریافت اینماد نیاز به پرداخت یک هزینه در ابتدا خواهید داشت و همچنین باید برخی از مدارک را نیز از قبل آماده کنید. در ابتدای مراحل دریافت اینماد باید مبلغ 175 هزار تومان را پرداخت کنید. سپس پس از گذشت دو سال می توانید برای تمدید این نماد مجددا هزینه ای را پرداخت کنید. علاوه بر این 175 هزار تومان شما باید برای ارسال محموله های پستی نیز به طور جداگانه 17 هزار تومان پرداخت کنید. مدارک مورد نیاز برای دریافت نماد اعتماد الکترونیکی به شرح زیر است:

اشخاص حقیقی

  • تصویر مجوز فعالیت
  • تعهدنامه شخصیت حقیقی
  • عکس از مدارک هویتی اجاره نامه یا سند ملک کسب و کار (یا منزل)

اینماد-3


اشخاص حقوقی

    • تصویر آگهی روزنامه رسمی
    • تصویر اصل اساسنامه
    • آگهی آخرین تغییرات آدرس
    • آگهی آخرین تغییرات اسامی اعضای هیئت مدیره
    • آگهی آخرین تغییرات موضوع فعالیت شرکت
  • تعهدنامه شخصیت حقوقی
  • تصویر پروانه یا مجوز فعالیت

جمع بندی

درست است که برخی از استارتاپ های ایرانی به دلیل نبود یک روند شفاف و منطقی، نماد اعتماد الکترونیکی را تحریم کرده اند؛ اما این باعث نمی شود تا شما نیز به عنوان یک فروشگاه کوچک دست به چنین کاری بزنید. در هنگام شروع کسب و کار خود نیاز دارید تا اعتماد مشتریان خود را به هر طریقی به دست بیاورید؛ زیرا می دانید تا زمانی که مشتری به شما اعتماد نکند خریدی انجام نخواهد داد. اینماد می تواند برای کسب و کار شما بسیار مناسب باشد و در مراحل اولیه شروع وب سایت فروشگاه به شما کمک کند. در نهایت تصمیم نهایی با شما است. اکنون می توانید تصمیم بگیرید که مراحل دریافت اینماد را طی کنید و یا بیخیال آن شوید.

source

توسط