محمد صادق میرزایی، در گفت‌وگو با صدای بورس گفت: نکته مهم این است که در حال حاضر ترجیح دولت صرفا کنترل نرخ ارز نیست و بیشتر روی تورم کالاهای اساسی متمرکز شده است و می‌خواهد نرخ ارز را پلکانی افزایش دهد.

وی ادامه داد: دولت برنامه ندارد مانند دولت‌های گذشته فنر نرخ ارز را فشرده نگه دارد. اشتباهی که خیلی از تحلیلگران شاید در محاسباتشان مرتکب می‌شوند این است که گمان می‌کنند مانند گذشته در یک بازه چند ساله نرخ ارز فشرده و رها می‌شود، اما به نظر می‌رسد این ادعا درست نباشد چرا که دولت با برنامه عمل می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه افزود: سیاست‌ها به گونه‌ایست که دولت می‌خواهد در ابتدا تورم کالاهای معیشتی را کنترل کند تا به صورت ناگهانی جهش نداشته باشد و در کنار آن به نرخ ارز اجازه می‌دهد که آرام آرام رشد کند و به نظر می‌رسد این سیاست نسبت به تصمیمات دولت‌های گذشته بهتر است که با شوک ارزی مواجه بودیم و فشار زیادی به مردم وارد می‌شد.

میرزایی ادامه داد: نرخ ارز بازار آزاد در کوتاه مدت روی رفتار معامله‌گران بازار سرمایه تاثیر دارد اما نکته مهم نرخ ارز مبادله‌ای و صادراتی است که باید دید چه شرکتی،‌ با چه نرخی کالایی را می‌خرد و یا صادر می‌کند. در سامانه ارزی، نرخ حدود ۳۷ هزار تومان است که به نظر می‌رسد تا پایان سال به بالای ۴۰ هزار تومان برسد و این نرخ در میان‌مدت روی بازار سرمایه تاثیرگذارخواهد بود و به طور یقین این اتفاق رخ خواهد داد و بازار سرمایه با یک تاخیر خودرا آرام به نرخ دلار خواهد رساند و حتی بازدهی بالاتری می‌تواند خلق کند.

کارشناس بازار سرمایه در انتها تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود که سرمایه‌گذاران به دلیل ریسک‌های زیاد از سرمایه‌گذاری غیرمستقیم استفاده کنند. همچنین لازم به ذکر است که عوامل موثر بر بازار سرمایه صرفا نرخ ارز نیست، انتظارات تورمی، ریسک‌های سیستماتیک و سودآوری دلاری شرکت‌ها از دیگر عوامل موثر بر بورس است که می توان به آنها اشاره کرد ، به همین دلیل پیشنهاد سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از طریق صندوق‌ها با نگاه میان‌مدت و یک بازدهی معقول داده می‌شود.

source

توسط