به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، محمدرضا میرشمسی، معاون اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر ، در گفت‌وگو با رکنا گفت: رویکرد این ستاد ایجاد زمینه‌هایی برای کنشگری اجتماعی است؛ به این معنا که تلاش می‌کنیم جامعه‌ای فعال و مطالبه‌گر شکل بگیرد. این کنشگری باید توسط مردم نسبت به دستگاه‌ها و نهادها صورت گیرد.

او با بیان اینکه اولویت ستاد، کنشگری از دولت است، گفت: اگر بخواهیم منکرات را دسته‌بندی کنیم، سه منکر اصلی از دید ما وجود دارد؛ نخست، عبور از قانون (چه قانون عادی و چه قانون اساسی ) که به‌ویژه نقض قانون اساسی، از منکرات سنگین به شمار می‌رود. دوم، مفاسد آشکار در جامعه که مقابل چشم مردم رخ می‌دهد و اعتماد عمومی را خدشه‌دار می‌کند و سوم، ترک فعل‌هایی که منجر به اختلال در خدمات‌رسانی و ایجاد هزینه برای کشور می‌شود.

میرشمسی تاکید کرد: همه اقدامات ما بر اساس همین سه محور طراحی شده است. اگر بتوانیم با این سه منکر مقابله کنیم، بسیاری از مشکلات و آسیب‌های اجتماعی کاهش پیدا می‌کند و در نتیجه جامعه‌ای سالم، بانشاط، فعال و قانون‌مدار خواهیم داشت. البته در این مسیر با مقاومت‌هایی روبه‌رو هستیم، چرا که بسیاری از این تخلفات و مفاسد، آگاهانه و هدفمند صورت می‌گیرد.

او درباره عملکرد دو سال اخیر ستاد گفت: ما در ابتدا سعی می‌کنیم موارد ترک فعل، فساد یا تخلف را شناسایی و به مدیران اطلاع دهیم. بسیاری از مدیران نسبت به فساد یا تخلف در دستگاه خود، بی‌اطلاع هستند یا به دلیل مشغله‌های اجرایی به موضوعات توجه نمی‌کنند، اما پس از اطلاع‌رسانی، خودشان برای اصلاح ورود می‌کنند. این تعامل تا حدودی منجر به احیای معروف و اصلاح رویه‌ها شده‌است.

میرشمسی با اشاره به سامانه «سو» برای ثبت گزارش‌های مردمی، ادامه داد: در این سامانه، افراد می‌توانند مشکلات و تخلفات را ثبت کنند و روند پیگیری آن را هم دنبال کنند. ما این گزارش‌ها را یا به دستگاه‌های مربوطه ارجاع می‌دهیم یا در صورت لزوم، از نهادهای نظارتی کمک می‌گیریم. خوشبختانه در بسیاری از موارد به نتایج مطلوبی رسیده‌ایم.

او در مثالی به ماجرای آزمون کیفیت‌بخشی معلمان که توسط آموزش و پرورش برگزار شده بود اشاره کرد و گفت: در این آزمون، قرار بود ۱۹ هزار نفر جذب شوند اما فقط ۱۱ هزار نفر جذب شدند که در فرایند آن، اشکالاتی از جمله ارزشیابی‌های نادرست و نارضایتی داوطلبان وجود داشت. با پیگیری‌های ستاد، آموزش و پرورش اصلاحاتی انجام داد و حتی کار به نامه‌نگاری و دعوت از کارشناسان شورای عالی انقلاب فرهنگی و سازمان سنجش کشیده شد. هرچند که مسئله به‌طور کامل حل نشد، اما گام مهمی برای اصلاح برداشته شد.

در پاسخ به ابهامات مربوط به مبالغ دریافتی برای مصاحبه این آزمون نیز گفت: در برخی آزمون‌ها، برای آنکه داوطلبان واقعی حضور یابند، مبلغی دریافت می‌شود اما در هر صورت، باید این مبلغ به کسانی که پذیرفته نشده‌اند، بازپرداخت شود. اصل فرایند جذب، مصاحبه، نمره‌دهی و گزینش، همگی از مواردی بود که به آموزش و پرورش تذکر داده شد تا در دوره‌های بعدی اصلاح شود.

محمدرضا میرشمسی به موضوع دیگری نیز اشاره کرد و گفت: در یکی از بانک‌ها، به مدیرعامل شرکت زیر مجموعه اختیار داده شده بود که به‌دلخواه منابع مالی را جابجا کند. به محض اطلاع، اقدامات لازم برای جلوگیری از شکل‌گیری فساد انجام شد. ما خود را موظف می‌دانیم که در برابر هر نشانه‌ای از منکر، ورود کنیم، حتی اگر نهادهای نظارتی دیگر هم در جریان باشند.

او در پایان تاکید کرد: یکی از ضعف‌های مدیریتی در کشور، عدم پیگیری مستمر پس از آغاز اقدامات است. ستاد در این زمینه نقش مکمل ایفا می‌کند و مانند گشت ارشاد مسئولان، عملکرد دستگاه‌ها را رصد و به آنها تذکر می‌دهد. بسیاری از مسئولان از این روند استقبال می‌کنند، چرا که نمی‌خواهند در مجموعه‌ تحت مدیریت‌شان مشکلی پیش آید.

source

توسط salamatsun.ir