فروش آزاد داروها در بستر نامربوط
این روزها در شبکههای اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام، پیدا کردن بعضی داروها راحتتر از پیدا کردن دارو در داروخانهها شده است. در برخی از این صفحات مجازی میتوان بهراحتی به داروهای غیرمجاز، قاچاق و یا غیرقانونی مثل داروهای سقط جنین دسترسی پیدا کرد. برخی از این فروشندگان مجازی برای داروخانهها و خرید عمده تخفیف و تسهیلات ویژه هم میگذارند!
در شبکههای اجتماعی، پدیده جدیدی تحت عنوان «داروبلاگر»ها هم راه افتاده است. افرادی که روبروی دوربین ایستادهاند و برای هر نوع درد و مشکلی به مردم دارو معرفی میکنند. با این حال، اگر یک کسبوکار مجوزدار آنلاین بخواهد نسخههای دارویی شهروندان را از داروخانهها تهیه و به درب منزل ارسال کند، با یک خلأ قانونی مواجه است و حتی با ممنوعیتهای بخشنامهای سازمان غذا و دارو، که اتفاقا خلاف قوانین هم تشخیص داده شده، مواجه میشود.از طرفی، در خصوص توزیع اینترنتی دارو، این سکوها نقش مستقلی در فروش دارو ندارند و تنها واسطه بین داروخانهها و بیماران هستند، اما با این حال، انجمن داروسازان معتقد است که فعالان بخش خصوصی به دنبال سود از این بازار و تشکیل ناصر خسروی مجازی هستند. این در صورتی است که با اجرا شدن طرح نسخه الکترونیک، امکان آن وجود دارد که این واسطههای مجازی، صحت نسخهها را نیز ارزیابی کنند و داروی با نسخه را در کمترین زمان به بیمار برسانند. اما با وجود همه اینها، ضابطهای دقیق و صحیح برای عرضه اینترنتی دارو در بستر فضای مجازی در کشور وجود ندارد و در شرایطی که دارو و داروبلاگری در شبکههای اجتماعی وجود دارد، عرضه یا توزیع آنلاین دارو در کشور بلاتکلیف و بدون قانون است؛ چراکه سازمان و غذا و دارو تاکنون نتوانسته است ضابطهای تنظیم نماید که خدمات آنلاین سلامت به بهترین نحو به مردم ارائه شود.
تأخیرهایی که هنوز هم ادامه دارد
اگر مجازی شدن زندگی روزمره در دوران کرونا را نادیده بگیریم، موضوع عرضه اینترنتی دارو اولین بار در تیرماه ۱۴۰۱ بود که به صورت قانونی مطرح شد. هیئت دولت وقت، فروش اینترنتی دارو را مصوب کرد و دو وزارتخانه بهداشت ارتباطات را مکلف کرد دستورالعمل «عملیاتی شدن توزیع دارو از طریق سکو(پلتفرم)ها و کسبوکارهای اینترنتی را با رعایت اصل رقابت و جلوگیری از انحصار عملیاتی نمایند.» دستورالعملی که قرار بود ظرف دو ماه از تدوین و ابلاغ شود.این دستورالعمل نه ۲ ماه بعد، بلکه ۱۴ ماه بعد یعنی در مهرماه سال گذشته ابلاغ شد. البته طراحی دستورالعمل به گونهای مبهم و غیر قابل اجرا بود که معاونت حقوقی ریاست جمهوری خواستار اصلاح آن شد. گذشته از اینها، سازمان غذا و دارو، علیرغم تجربه قبلی از تحویل دارو درب منزل، اعلام کرد که میخواهد عرضه اینترنتی دارو را در ۴ استان کشور، به صورت آزمایشی (پایلوت) اجرا نماید. فرصت اجرای آزمایشی نیز ۲ ماه اعلام شد ولی نتایج آن با گذشت ۵ ماه، هنوز مشخص نشده است. سازمان غذا و دارو، امکان ارائه تحویل دارو درب منزل را تنها برای برای خانواده شهدا و ایثارگران در نظر گرفته است و اختیار آن را نیز به بیمه دی داده است. با این حال معلوم نیست که چرا اینگونه خدمات که منفعت عمومی دارد، صرفا در اختیار یک بیمهگر و به صورت انحصاری است.رامین مقدم، مشاور رئیس سازمان غذا و دارو و مدیر طرح دارورسانی الکترونیکی این سازمان، در مصاحبهای اعلام کرد که این تأخیرها به دلیل «دخالتهای غیرکارشناسی» و «تعارض منافع» بوده است.
سامانههای همیشه قطع
در اوایل اسفند سال گذشته و طبق معمول بعد از تأخیرها، سازمان غذا و دارو یک پیشنویس برای توزیع آنلاین دارو و اتصال داروخانهها به سکوهای اینترنتی تدوین کرد. این پیشنویس با مخالفت وزیر ارتباطات مواجه شد و اخیرا هم ستار هاشمی، وزیر ارتباطات، در نامهای اشکالات پیشنویس را به وزیر بهداشت متذکر شد.وزیر ارتباطات در این نامه گفته بود: «ضوابط فعلی به شدت بر حفظ برتری داروخانهها تأکید دارد. تمامی دادهها باید از مسیر یک سامانه مرجع عبور کند و سکوها، بهرغم انجام وظایف فنی پیچیده مانند احراز هویت، امنیت داده، واسط کاربری، پردازش سفارشات، مدیریت ارتباط مشتری، فاقد اختیارات تجاری مستقل خواهند بود که انگیزه سرمایهگذاری و توسعه خدمات سلامت دیجیتال را تضعیف مینماید.»از طرفی، سازمان غذا و دارو، فرآیند توزیع اینترنتی دارو و خدمات آنلاین حوزه سلامت را بر یک سامانه مرجع متمرکز کرده است و اعلام کرده که این سامانه به طور کامل باید در اختیار خود سازمان باشد. وزیر ارتباطات میگوید این امر «منجر به محدود شدن نوآوری، حذف رقابت سالم، کاهش سرعت و کارآیی فرآیندها و کنترل یکجانبه گردش اطلاعات و جریان مالی میگردد.» وزیر ارتباطات پیشنهاد داده است که سکوها سفارشات و نسخهها را دریافت کنند و سازمان غذا و دارو، نقش نظارت را داشته باشد.هادی احمدی، عضو هیئت مدیره انجمن داروسازان ایران، دیروز از این سامانه مرجع رونمایی کرد و گفت: «این سامانه با هدف مدیریت عادلانه عرضه دارو به بیماران، شفافیت و جلوگیری از ارتباط ناسالم پلتفرمها با داروخانهها طراحی شده است. فرایند خرید اینترنتی دارو از این طریق فقط توسط داروخانه دارای مجوز و با حمل و نقل قانونی و مجهز انجام میشود.»
فارغ از اینکه وجود این سامانه از مصادیق رقابت بخش دولتی با خصوصی است، با این حال معلوم نیست که وقتی هنوز ضابطهای برای توزیع آنلاین دارو تنظیم نشده است، این سامانه چگونه و بر چه اساس میخواهد به مردم خدمات بدهد. از طرفی، سابقه سازمان غذا و دارو در مدیریت سامانه معروف این سازمان، یعنی تیتک (TTAC) نشان میدهد که این سازمان زیرساخت و تخصص لازم برای خدمترسانی آنلاین به مردم را ندارد.
سامانه تیتک یک سیستم نظارتی در حوزه دارو و تجهیزات پزشکی است که با هدف ردیابی، کنترل اصالت کالاها، نظارت بر واردات و تولید دارو، و جلوگیری از قاچاق و فساد راهاندازی شد. این سامانه قرار بود تصمیمگیری دقیقتری را در نظام سلامت کشور فراهم کند. با این حال، در عمل با مشکلات متعددی از جمله قطعی و اختلال، نقصهای فنی و زیرساختی، عدم هماهنگی با سامانههای دیگر، مقاومت برخی نهادها و افراد در برابر شفافسازی و ضعف در مدیریت بحرانهایی مانند کمبود دارو مواجه شد. بررسی نحوه مدیریت سامانهها در سازمان غذا و دارو نشان میدهد که این سازمان بهجای ایفای نقش تصدیگر و مجری انحصاری، بهتر است بهعنوان ناظر عمل کند و اجازه دهد پلتفرمها و سکوهای تخصصی فعالیت کنند. تمرکز همه مسئولیتها در یک نهاد دولتی، علاوه بر ایجاد گلوگاههای اجرایی، مانع نوآوری و رقابت سالم میان بازیگران این حوزه میشود.اگر این سازمان نقش تنظیمگر (رگولاتور) را بهجای مجری ایفا کند، میتوان با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و فناوریهای نوین، سامانههایی کارآمدتر، شفافتر و پاسخگوتر طراحی کرد که بهدرستی نیازهای حوزه سلامت را پاسخ دهند.در نهایت، بررسی مزایای دارورسانی اینترنتی، مانند ایجاد فضای عادلانه دسترسی به دارو، امکان سفارش دارو در داروخانههای دور از دسترس، دسترسی به خدمات سلامت برای سالمندان، معلولان و نیازمندان مصرف دورهای داروها، در کنار توسعه اقتصاد دیجیتال حوزه سلامت نشان میدهد که نسخهپیچهای سنتی باید راه را برای ورود فناوری به این حوزه باز کنند.
منبع؛ فارس