معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی قزوین در پاسخ به گزارش منتشرشده درباره فعالیت مراکز پلاسما در استان، موضع خود را تشریح کرد. این در حالی است که ابهامات متعددی درباره نظارت، سلامت مراجعین و تأمین خون مورد نیاز بیماران حیاتی مطرح است.

به گزارش فانا، در پی انتشار گزارش چند روز پیش این خبرگزاری از وضعیت مخاطره‌آمیز فعالیت دو مرکز پلاسما در استان قزوین با عنوان «پلاسما فروشی؛ تجارت دست‌های پشت پرده در قزوین!» که واکنش‌های بسیاری در استان و کشور به همراه داشت، معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین پاسخی ارائه کرده که برخی نکات مندرج در آن قابل تأمل است و پاسخ قانع‌کننده‌ای به نظر نمی‌رسد.اول. در بخشی از این پاسخ ادعا شده است: «دانشگاه علوم پزشکی قزوین به عنوان تنها مرجع رسمی و متولی سلامت استان در خصوص فرایند صدور مجوز و نظارت بر این مراکز، با حساسیت و دقت لازم، بررسی‌های لازم را انجام داده و در حال پیگیری برای اجرای بهینه این فرایند است تا فعالیت این مراکز در مسیری مطلوب، ایمن و علمی که همزمان تقویت‌کننده فرهنگ اهدای خون نیز باشد، قرار گیرد.»در اینکه دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین متولی امر سلامت مردم استان است، هیچ شکی نیست، اما مجوز مراکز پلاسما از سوی سازمان غذا و دارو صادر و نظارت هم از سوی این سازمان می‌شود و شهرام احمدپور، سرپرست معاونت امنیتی، سیاسی و اجتماعی استاندار قزوین هم به نقل از مسئولان دانشگاه، به فارس اعلام کرده مجوزهای مراکز پلاسمای استان از سوی سازمان غذا و دارو صادر شده و تعطیلی آنها در اختیار دانشگاه نیست.حال این سؤال مطرح است: کدام مرجع تخصصی بر مراکز پلاسما نظارت دارد یا اصلاً اجازه نظارت به دستگاه‌های متولی سلامت استان داده می‌شود یا خیر؟ آیا دانشگاه علوم پزشکی قزوین واقعاً اختیار نظارت بر این مراکز را دارد یا این که تنها سازمان غذا و دارو است که باید پاسخگو باشد؟

دوم. نکته قابل ذکر این است که آیا مسوولان دانشگاه علوم پزشکی از وضعیت فروش پلاسما، سلامت مراجعین، تعداد دفعات مجاز اهدا و رعایت استانداردهای اهدای پلاسما در مراکز اطلاع کامل دارند؟ اگر مطلع هستند، چرا گزارش شفافی به رسانه‌ها ارائه نمی‌دهند؟ گزارش‌ها نشان می‌دهد برخی مراجعین به طور مکرر پلاسما اهدا می‌کنند که می‌تواند تهدیدی برای سلامتی آنان باشد.بیان این مطلب خالی از لطف نیست که ذخایر گروه‌های خونی در استان قزوین به شدت رو به کاهش بوده و در شش‌ماهه دوم سال گذشته، سرپرست اداره کل انتقال خون استان قزوین از این کاهش و وضعیت نارنجی و قرمز شدن ذخایر خونی ابراز نگرانی کرده و هشدار داده بود که در رسانه‌ها هم منتشر شد.سوم. با توجه به افزایش بیماران سرطانی، هموفیلی، دیالیزی و وقوع تصادفات متعدد در استان به دلیل قرار گرفتن در شاهراه ورودی چندین استان، اگر خون مورد نیاز تأمین نشود، عمل سزارین مادران، مشکلات نوزادان، اعمال جراحی بیماران و درمان مجروحان سوانح جاده‌ای چه وضعیتی پیدا خواهد کرد و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی چه پاسخی در برابر نیاز بیماران خواهند داشت؟

چهارم. همچنین در بخشی از پاسخ معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین بیان شده: «از جمله داروهای بسیار حائز اهمیت در درمان برخی از بیماری‌ها، داروها و فرآورده‌هایی هستند که با استفاده از پلاسمای خون انسانی تهیه می‌گردند. نمونه‌هایی از این دست داروها شامل فاکتورهای انعقادی و پروتئین‌های پلاسمایی نظیر آلبومین می‌باشد. تهیه این گروه از فرآورده‌های دارویی نیازمند فرایند بسیار پیچیده، هزینه‌بر و با استانداردهای خاص جهانی است. لذا در راستای تأمین ماده اولیه این داروها، مطابق مجوز سازمان غذا و داروی کشور، مراکزی جهت تهیه پلاسمای انسانی در برخی استان‌های کشور، از جمله استان قزوین مشغول به فعالیت شده‌اند که این امر به نوبه خود و در صورتی که مطابق پروتکل‌های تدوین‌شده انجام گردد، می‌تواند نقش اساسی در رفع نیاز مربوطه ایفا نماید.»ضرورت دارد مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین، عملکرد تهیه پلاسما، نحوه ارسال آن به شرکت‌های آلمانی و فرانسوی و تهیه داروهای مختلف و در اختیار قرار دادن بیماران ایرانی را از مراکز پلاسما مطالبه و اطلاع‌رسانی کنند.سؤال اینجاست: اگر واقعاً فعالیت مراکز پلاسما بدون مشکل است، چرا دادستان عمومی و انقلاب استان قزوین از سال گذشته و اخیراً نیز شورای تأمین استان به این موضوع واکنش نشان داده و ورود پیدا کرده‌اند؟ آیا احتمال تخلفاتی وجود دارد؟

پنجم. «در حال حاضر عملکرد موازی این مراکز با فعالیت سازمان انتقال خون نگرانی‌هایی را در خصوص تأمین فرآورده‌های خونی مورد نیاز استان و همچنین رعایت استانداردهای ضروری و تحت شعاع قرار گرفتن فرهنگ انسانی اهدای خون ایجاد کرده است.» این مطلب در بخش دیگری از پاسخ معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین آمده که باید گفت موازی‌کاری این مراکز و تضعیف فرهنگ اهدای خون رایگان موضوعی نیست که جدیداً سبب نگرانی‌هایی شده باشد و بررسی‌ها حکایت از آن دارد که در دوران ریاست دانشگاه وقت هم پیگیری‌هایی صورت گرفته بود.جالب است بدانید متولیان سلامت استان (دانشگاه علوم پزشکی و اداره کل انتقال خون) در جریان صدور مجوز برای مراکز مذکور نبوده‌اند و متولی صدور این مجوز که سازمان غذا و دارو می‌باشد، بدون در نظر گرفتن عواقب راه‌اندازی اینگونه مراکز در قزوین، اقدام به صدور موافقت اصولی کرده بود. البته ظاهراً خطاب به وزیر بهداشت وقت، مکتوبی تقاضا شده بود که در صورت صلاحدید، دستور داده شود از صدور مجوز بهره‌برداری برای یک مرکز ممانعت به عمل آید که گویا توجهی نشده بود.بیان این مطلب خالی از لطف نیست که در حال حاضر در استان قزوین بحث ساخت بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی و پروژه‌های الحاقی درمانی داغ است و مسئولان پیگیر آن هستند. باید به فکر عملیاتی شدن موضوع پدافند غیرعامل بیمارستان یعنی افزایش زیرساخت‌های انتقال خون هم باشند که صرف ساخت بیمارستان کفایت نمی‌کند و در کنار ساخت آن باید بتوان خون، فرآورده‌های خونی، پلاکت، پلاسما و غیره را هم برای بیماران بیمارستان تأمین کرد. حال با فعالیت دو مرکز پلاسما در آینده نزدیک چه سرنوشتی در انتظار بیماران خواهد بود؟

ششم. اگر دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین برنامه‌ مدونی برای تقویت فرهنگ ایثار و اهدای خون داوطلبانه و رفع نگرانی‌ها مبنی بر کمرنگ شدن اهدای رایگان خون دارد، درخواست داریم به رسانه‌ها ارائه شود. در غیر این صورت، منتظر می‌مانیم در کوتاه‌ترین زمان ممکن این برنامه ارائه و به سمع و نظر مردم رسانده شود.به گزارش فارس، مصطفی جمالی مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران در واکنش به خرید پلاسما از هموطنان گفته بود: «ما معتقدیم اهدای پلاسما مثل اهدای خون باید داوطلبانه باشد، چرا که خرید پلاسما با مشکلاتی مواجه است و اهدای پلاسما به ازای هر نوبت ۵۰۰ هزار تومان، داوطلبانه بودن اهدای پلاسما را زیر سؤال می‌برد.»حال سؤالی که به ذهن متبادر می‌شود این است که وجود دو مرکز پلاسما و یک مرکز انتقال خون در استان قزوین با چه منطقی سازگار است؟ مسئولان دانشگاه علوم پزشکی قزوین پاسخ دهند که مراکز پلاسما به جز کاهش ذخایر خونی و تضعیف فرهنگ اهدای خون داوطلبانه چه خروجی برای استان داشته است؟ آیا اهدای خون ملی می‌خواهد پولی شود؟با توجه به اینکه در مرکز استان زنجان (اردیبهشت ۱۴۰۳ با مصوبه شورای تأمین) و دو مرکز (رشت و لاهیجان در بهمن ۱۴۰۳ با مصوبه شورای تأمین) نسبت به تعطیلی مراکز پلاسما اقدام شده و در گلستان حتی اجازه افتتاح این مرکز داده نشده، بیانگر این است که مسئولان استان‌ها از عوارض احتمالی و پیامدهای سوء فعالیت مراکز آگاهی داشتند و با پافشاری بر این مهم، موفق به پلمب آنها شده‌اند.چرا در استان قزوین دو مرکز پلاسما باید فعال باشند؟ اگر برای پالایشگاه دارو است که سال‌هاست این مهم بر زمین مانده و اقدامی نشده. آیا اهدافی غیر از تأمین پلاسمای دارویی وجود دارد؟

اگر این دو مرکز پلمب نشود، سؤالی که پیش می‌آید این است که چطور در استان‌های مختلف نسبت به تعطیلی آنها اقدام شده، اما در قزوین امکان این قضیه وجود نخواهد داشت!


منبع : خبرگزاری فارس

source

توسط salamatsun.ir