به گزارش روزپلاس، توافق اخیر بین مظلوم عبدی فرمانده کل شبه نظامیان موسوم به «قسد» (SDF) و احمد الشرع، نشان داد که کردهای نزدیک به پ.ک.ک نیز تحت تاثیر توافق اخیر اردوغان – اوجالان قرار گرفتهاند. همان توافقی که در آن، موسس گروه تروریستی پ.ک.ک، از رهبران این گوه خواسته حزب را منحل کرده و سلاحهایشان را بر زمین بگذارند.
مظلوم کوبانی فرمانده قسد که متن یک توافق کلی را با الشرع امضا کرده، در یک مصاحبه مفصل با «المجله»، نشان میدهد که هنوز در بسیاری از جزییات اجرایی، بین کردها و دمشق، اختلاف وجود دارد. بخشهای مهم این مصاحبه طولانی را با هم مرور میکنیم:
شما به رئیس جمهور احمد الشرع به عنوان رئیس جمهور انتقالی تبریک گفتید، از دیدار وی با مردم کُرد در منطقه عفرین ابراز خرسندی کردید و از وی برای بازدید از شمال شرق سوریه دعوت کردید.
بله. او در حال حاضر تا زمان برگزاری انتخابات، تصویب قانون اساسی و دستیابی به توافقات در مورد سایر مراحل قانونی به عنوان رئیس جمهور انتقالی سوریه شناخته میشود. دلیل اینکه من بلافاصله ریاست جمهوریاش را به او تبریک نگفتم این است که ما را به مراسم تحلیف دعوت نکردند. نیروهای قسد، شمال شرق کشور را بخشی از سوریه میدانند و ما مشتاق به گفتگو با دولت جدید هستیم تا آینده بهتری را برای مناطق خودمان تضمین کنیم. ما از الشرع میخواهیم که از مناطق ما بازدید کند.
آیا شما نیز پرچم انقلاب را به عنوان پرچم جدید دولتی سوریه میشناسید؟
بله. ما میخواهیم بخشی از روند سیاسی و بخشی از سوریه جدید باشیم و هر دو طرف تاکنون به این هدف متعهد هستند. دیدار نخست ما در 29 دسامبر مثبت بود و هر دو طرف بینشی نسبت به دیدگاهها و نگرانیهای یکدیگر به دست آوردند. اساساً در این جلسه توافق کردیم که مذاکرات را ادامه دهیم. هیچ اختلافی بر سر اصول اصلی وجود ندارد و ما در چارچوب گستردهتر همسو هستیم.
این اصول چیست؟
تمامیت ارضی سوریه، تشکیل یک ارتش واحد، یک چارچوب نهادی واحد، یک پایتخت و یک پرچم. اینها مسائل اساسی و حاکمیتی هستند. با این حال، بسیاری از جزئیات حل نشده باقی میمانند، به ویژه در مورد مکانیسمهای پیادهسازی، جدول زمانی و ملاحظات لجستیکی. تفاوتها در ویژگیها و دیدگاههای مربوطه ما وجود دارد. ما توافق کردیم که مذاکرات و گفتگو را تا زمانی که این مسائل حل و فصل نشود ادامه دهیم. از این منظر ما این نشستها را سازنده میدانیم. در جریان گفتگوهایمان به عفرین و بازگشت ساکنان آواره نیز پرداختیم. ما تضمینها و تعهداتی را در رابطه با بازگشت آنها دریافت کردیم و حالا شاهد تحقق این وعدهها هستیم.
درباره موضوع ادغام، باید بگویم نکات کلیدی مرتبط با نظامی شامل ایجاد ارتش ملی متحد، ادغام نهادها و بازگرداندن نهادهای دولتی به مناطق ما است. ما 12 سال است که ارتباطمان با سوریه قطع شده و ادغام مجدد برای ما مهم است. در زمینه مسائل اداری، نظامی و امنیتی، ما در چارچوب سوریه یکپارچه با حفظ مرزهای موجود همسو هستیم. زمینههایی برای توافق وجود دارد، اما مکانیسمهای اجرا و زمان بندی هنوز نیاز به بحث و ارزیابی دارد.
منابع من به من میگویند که نیروهای قسد باید در ارتش سوریه ادغام شوند، منابع طبیعی استراتژیک باید تحت کنترل دولت قرار گیرد و همه جنگجویان خارجی شما باید سوریه را ترک کنند. آیا این حقیقت دارد؟
تمرکز اصلی ما بر دستیابی به نتایج و اطمینان از موفقیت گفتگو و مذاکرات جاری است. جزئیات این موضوعات همچنان برای گفتگو باز است. در مورد ارتش، من معتقدم در حال حاضر یک رویکرد ساختاریافته برای سازماندهی مجدد آن دنبال میشود و به عنوان قسد، ما کاملاً متعهد به پایبندی به اصول اساسی هدایتکننده این روند هستیم. این منطقه شرایط مشخصی دارد که در جریان بحث در مورد ادغام نهادهای نظامی به آن خواهیم پرداخت. جنبه نظامی نیاز به بررسی دقیق دارد، به ویژه در مورد مکانیسمهای اجرایی و جدول زمانی.
وقتی با وزیر دفاع، سرلشکر مرحف ابوقصری مصاحبه کردم، او گفت که برنامهای برای بازسازی ارتش ملی دارد. آیا نیروهای دموکراتیک سوریه آماده ادغام نیروهای خود در ارتش مذکور هستند؟
ما معتقدیم که باید بخشی از وزارت دفاع باشیم، اما مهم این است که در مورد روشهای به کار گرفته شده و نحوه اجرای آنها نظر داشته باشیم. تا زمانی که در این فرآیند مشارکت داشته باشیم و در مورد مسائل کلیدی با آنها مشورت کنیم، متعهد خواهیم ماند. تعهد ما به مشارکت ما در تصمیم گیریها گره خورده است.
آیا مذاکراتی را در سطح نظامی برای بحث در این مورد آغاز کرده اید؟
نه. ولی درخواست مذاکره کردهایم.
جنگجویان خارجی چطور؟
من آنها را جنگجوی خارجی نمیدانم. آنها برادران کُرد ما هستند که برای دفاع از این منطقه و مردم ما در زمان جنگ به اینجا آمدهاند. آنها آماده بازگشت به محل اصلی خود هستند و پس از رسیدن به آتش بس رسمی این کار را انجام خواهند داد.
در حال حاضر چند خارجی کُرد در مناطق شما وجود دارد؟
بگذارید وارد عدد و ارقام نشویم. شاید صدها و شاید هم هزاران نفر هستند. در این بحث نباید استاندارد دوگانه وجود داشته باشد. اگر به جنگجویان خارجی متعلق به گروههای دیگر تابعیت داده میشود، نباید درباره برادران کُرد سختگیری کنند.
منابع استراتژیک چطور؟ دمشق خواستار کنترل کامل آنها است و تنها بخشی از درآمدها به شمال شرق سوریه اختصاص مییابد.
ما اصولاً مخالفتی با این موضوع نداریم، اما خواسته اصلی ما این است که این منطقه – که قبلاً مورد غفلت قرار گرفته بود – در حاشیه باقی نماند. توزیع منابع باید عادلانه باشد و تضمین کند که تمام مناطق سوریه سهم عادلانه خود را دریافت میکنند.
دمشق همچنین خواهان انحلال دولت خودمختار است. آیا حاضرید این کار را انجام دهید؟
ما اصراری بر حفظ نظام کنونی نداریم، اما این مسائل باید در بحث قانون اساسی در مرحله انتقالی بررسی شود. ساختارهای سیاسی و اداری که ما در طی 10 تا 12 سال گذشته ایجاد کردیم، از سر ناچاری ایجاد شد. در درجه اول برای ارائه خدمات ضروری و حفاظت از منطقه در برابر نهادهای نظامی و اداری که در آن زمان وجود داشت. اکنون که وضعیت سوریه متحول شده، ما کاملاً آماده هستیم تا خود را با واقعیت جدید وفق دهیم. به عبارت دقیقتر، ما نمیخواهیم دوباره از تجربه حزب بعث رنج ببریم، جایی که تمام قدرتها در پایتخت متمرکز بودند. بخشی از این اختیارات باید در مناطق توزیع شود نه فقط ما. این موارد باید در جریان تدوین قانون اساسی یا در چارچوب کنفرانس گفتگوی ملی مورد بحث قرار گیرد. ما طرفدار برخی از اشکال اداره محلی در سراسر مناطق هستیم. با این حال، ما آماده بحث در مورد چارچوب اداری منطقه خود هستیم به گونهای که با تغییرات سوریه پس از سقوط اسد همسو باشد.
دولت جدید اخیراً اولین دور گفتگوهای ملی را برگزار کرده و یک کمیته مقدماتی تشکیل داده است. نظر شما در این مورد چیست؟
ما مطمئناً در مورد نحوه تشکیل کمیته تردیدهایی داریم. ما معتقدیم که نمایندگی آن باید منعکسکننده جوامع متنوع منطقه به عنوان یک کل باشد، نه فقط جامعه کُرد. سایر جوامع نیز باید در روند گفت و گو مشارکت داشته باشند. اگر مذاکرات بین ما و دولت موفقیتآمیز باشد، ما بر نمایندگی مناسب پافشاری خواهیم کرد. اما در شکل فعلی، کمیته نماینده همه سوریها نیست و کوتاهی میکند.
همچنین صحبت از تشکیل یک نهاد قانونگذاری و یک دولت انتقالی است. آیا در این مورد به شما اطلاع رسانی و مشورت شده است؟
خیر یکی از مسائل اساسی که به اندازه کافی به آن پرداخته نشده، این تصور است که تنها کسانی که به توافق میرسند اجازه مشارکت دارند، در حالی که دیگران مستثنی خواهند شد. این در وهله اول هدف کنفرانس گفت و گوی ملی را به شکست می کشاند. مشارکت نباید مشروط به توافق قبلی باشد. در عوض، حتی کسانی که دیدگاههای متفاوتی دارند نیز باید در تلاش برای اجماع مشارکت کنند. ما میخواهیم بر سر اصول کلیدی به نقاط مشترک برسیم و متعهد به شرکت در این کنفرانس هستیم.
شما در جریان مذاکرات به دنبال ثبت حقوق کردها در قانون اساسی بودید. چه انتظاراتی از قانون اساسی جدید سوریه دارید؟
در شمال شرقی سوریه، جوامع و مناطق مختلف تحت مدیریت مستقری که در دهه گذشته برقرار بوده، همزیستی دارند. با این حال، مردم کُرد موقعیت منحصربهفردی دارند، زیرا در طول تاریخ مدرن سوریه – از استقلال تا امروز – با ظلم و ستم سیستماتیک مواجه شدهاند. آنها از اساسیترین حقوق خود از جمله استفاده از زبان مادری، دسترسی به آموزش به زبان خود و حتی حقوق شهروندی محروم شدهاند. طبیعتاً در تدوین قانون اساسی باید به حقوق سیاسی و فرهنگی کردها از جمله مسائل زبان و حکومت منطقهای پرداخته شود.
واکنش در دمشق چه بود؟
اصولاً مخالفتی نداشتند. من معتقدم که آنها به طور کلی از گنجاندن حقوق کردها در قانون اساسی حمایت میکنند. ولی ما هنوز در مورد جزئیات صحبت نکردهایم.
درباره موضوع کنشگران خارجی در سوریه چطور؟ مثلاً فکر میکنید ترکیه از گفتگوهای شما حمایت میکند؟
ما فکر میکنیم که ترکیه مخالف گفتگو است، هرچند دلیلی برای مخالفت آنها نمیبینیم. ما ترکیه را تشویق میکنیم که از ایجاد مانع در این روند خودداری کند.
در مورد ایالات متحده چطور؟ آیا از گفتگوی «قسد» و دمشق حمایت کرده است؟
ایالات متحده نه تنها ما را تشویق میکند تا با دولت الشرع وارد گفتگو شویم، بلکه فعالانه میانجیگری میکند و هر دو طرف را به سوی مذاکره سوق میدهد.
آنها تا به حال چه توصیهای ارائه کرده اند؟
آنها به ما توصیه میکنند که ارتباط را حفظ کنیم تا مکالمات از ریل خارج نشود. آنها از ما میخواهند که روی حوزههایی تمرکز کنیم که بتوانیم به توافق برسیم. به طور کلی، مشارکت آنها مفید و مثبت بوده است. آنها همچنین به ما توصیه کردند که ابتدا یک گفتگو برقرار کنیم، سپس به جزئیات بپردازیم.
آیا معتقدید حضور نظامی آمریکا در منطقه به طور نامحدود ادامه خواهد داشت یا زمان بندی مشخصی وجود دارد؟
من حضور آمریکا را نامحدود نمیبینم. مقامات آمریکایی به طور مداوم اعلام کردهاند که برای همیشه در منطقه نمیمانند. با این حال، شرایطی که منجر به مشارکت اولیه آنها برای مبارزه با تروریسم شد، هنوز پابرجاست. تهدید تروریسم همچنان کل منطقه و همچنین منافع آمریکا را به خطر میاندازد. تا زمانی که این تهدیدها وجود داشته باشد، حضور نظامی آمریکا نیز ادامه خواهد داشت. پس از رفع این تهدیدات، آنها عقب نشینی خواهند کرد.
دولت جدید سوریه اعلام کرده که میتواند پرونده مبارزه با داعش را از نیروهای دموکراتیک سوریه که از نزدیک با ائتلاف بینالمللی برای مقابله با این گروه تروریستی همکاری کرده است، در اختیار بگیرد. آیا این حقیقت دارد؟
درخواستی در این زمینه وجود داشته و فکر میکنم آنها برای آن آمادگی دارند. ما هیچ مشکلی با آنها نداریم که بخواهند بخشی از این ائتلاف باشند.
آیا ممکن است نیروهای دموکراتیک سوریه و هیئت تحریر الشام در مبارزه با داعش همکاری کنند؟
کاملاً.
دونالد ترامپ در اولین دوره ریاست جمهوری خود در اکتبر 2019 نیروهای آمریکایی را از برخی مناطق سوریه خارج کرد که به ترکیه اجازه داد تا منطقه حائلی بین راس العین و تل ابیض ایجاد کند. آیا نگران هستید که او دوباره این کار را انجام دهد؟
ترامپ در نهایت از برخی تصمیمات قبلی خود در مورد سوریه، به ویژه خروج نیروهای آمریکایی عقب نشینی کرد و ایالات متحده در نهایت ترکیه را برای حفظ آتش بس تحت فشار قرار داد. کنگره همچنین برای اطمینان از پایبندی ترکیه به روند آتش بس، این کشور را به تحریم اقتصادی تهدید کرد. در آن زمان گامهای مثبتی برداشته شد و اکنون انتظار داریم رئیس جمهور ترامپ به تعهداتی که در پایان اولین دوره ریاستجمهوری خود در قبال ما داده عمل کند. این توافقها با میانجیگری مایک پنس، معاون رئیسجمهور وقت و دولت ترکیه، در توافقهای اکتبر انجام شد. ما انتظار داریم که ترکیه نیز به این توافقات پایبند باشد.
آیا اقدامات مشخصی در این راستا انجام شده است؟
تاکنون هیچ اقدام عملی خاصی آغاز نشده اما اصولاً در این زمینه آماده همکاری هستیم.
نظم منطقهای در حال تحول و رویداهای غزه و لبنان و تغییرات گستردهتر در سوریه و عراق را چگونه میبینید؟
من مطمئن نیستم که نظم منطقهای جدید هنوز به طور کامل شکل گرفته یا خیر، اما معتقدم تغییرات قابل توجهی رخ داده است. چشمانداز ژئوپلیتیکی خاورمیانه به طور قابل توجهی تغییر کرده و اتحادها تکامل یافتهاند. ما به احتمال زیاد به سمت یک نظم جدید منطقهای پیش میرویم و به طور کلی، من فکر میکنم حرکتِ آن در جهت مثبتی پیش میرود.
توافق اخیر بین اوجالان و دولت ترکیه را چگونه میبینید؟
بر اساس اطلاعات ما، 26 سال پس از دستگیری وی، نوعی ارزیابی مجدد نزد مقامات آنکارا صورت گرفته است. ما اکنون در آستانه یک پیشرفت در روابط کردها و ترکیه هستیم، با احتمال آتش بس که آغازگر مرحله جدیدی است.
رهبران کُرد در کردستان عراق اعلام کردهاند که به شما توصیه کردهاند با دمشق مذاکره کنید و به عنوان یک نیروی سوری عمل کنید. آیا این حقیقت دارد؟
من این توصیه برادرانم را ارزشمند و سازنده میدانم.
آیا شما خوش بین هستید؟ آینده سوریه را در یک سال آینده چگونه میبینید؟ الشرع پیشنهاد کرده است که انتخابات میتواند در چهار سال آینده برگزار شود. دیدگاه شما در مورد این جدول زمانی چیست؟
من معتقدم چهار سال یک دوره طولانی است. انتقال باید کمتر از آن طول بکشد. ما هنوز نگرانیهایی داریم. اما همچنان خوشبین هستیم.
در بازسازی سوریه، چه نقشی برای خودتان در نظر میگیرید؟
مایلیم در شکل دادن به سوریه جدید نقش فعال ایفا کنیم و همواره بر این مساله تاکید کردهایم. این منطقه دارای پتانسیل بسیار زیادی است و در طول 12 سال گذشته، ما تخصص گستردهای را در بخشهای مختلف به دست آوردهایم. ما آماده هستیم تا از طریق کادرهای اداری و نظامی خود و تجربهای که در منطقه ما به دست آمده، برای حمایت از بازسازی سوریه مشارکت کنیم. اما این یک تلاش یکجانبه نیست، بلکه مستلزم همکاری و تعهد همه طرفهای درگیر است.
source