مرتضی محمدزاده، امروز در جلسه شورای پشتیبانی سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به اهمیت جذب حداکثری در دورههای مختلف تحصیلی، اظهار کرد: تعیین تکلیف موردی بازماندگان از تحصیل میتواند عمده نگرانیهای رشد بیسوادی را حل کند.
وی تاکید کرد: نهادهای مربوطه باید تمام توان خود را در این زمینه به کار گیرند؛ چراکه جذب و حمایت از این افراد میتواند مسیر زندگی آنها را تغییر دهد.
معاون استاندار آذربایجان شرقی افزود: لیست افراد بازمانده از تحصیل به دلایل مختلف از جمله مغایرت در محل سکونت، اشتباه بودن مشخصات سجلی، بیماریهای صعبالعلاج و کوچنشینی باید به دستگاههای مربوطه ارسال شود تا تمامی افراد به شکل موردی تعیین تکلیف شوند.
محمدزاده همچنین بر لزوم تبلیغ و ترویج فعالیتهای سوادآموزی و ارائه بستههای تشویقی تاکید کرد و گفت: گاهی عدم آگاهی موجب میشود که افراد علاقهای به شرکت در برنامههای نهضت سوادآموزی نداشته باشند. بنابراین معرفی این برنامهها توسط همه نهادها ضروری است.
معاون استاندار همچنین به انجام مکاتبات لازم در برخی مناطق با عملکرد نامناسب در جذب افراد کمسواد و بیسواد اشاره کرد و گفت: در زمینه شناسایی اسمی این افراد، باید از دادههای موجود با تحلیل و بررسی دقیق نهایت بهرهبرداری صورت گیرد.
افراد بازمانده از تحصیل به شکل موردی بررسی میشوند
اسفندیار صادقی، مدیرکل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه نباید به موضوع شناسایی افراد بیسواد و کمسواد به عنوان رفع تکلیف نگاه کرد، اظهار کرد: این مسأله یک امر عمومی است و رشد درصد باسوادی، نتایج اجتماعی ارزشمندی برای جامعه دارد.
وی با اشاره به این که شناسایی افراد بیسواد به لایههای سخت رسیده، خواستار همکاری همه نهادها و دستگاهها برای ریشهکنی بیسوادی شد.
صادقی خاطرنشان کرد: با اجرای رویکرد مدرسهمحوری، همه افراد علاقمند از جمله معلمان، بازنشستگان، کارمندان دستگاههای مختلف و حتی دانشجو معلمان میتوانند در تدریس کلاسهای سوادآموزی مشارکت کنند که این امر میتواند به تسریع در رشد درصد باسوادی کمک کند.
وی افزود: در کلاسهای سوادآموزی، علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن، طرحها و برنامههای مختلفی در حوزه فناوری اجرا میشود که موجب استقبال بسیاری از افراد شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با اشاره به شناسایی ۲۸ دلیل برای بازماندن از تحصیل، اعلام کرد: همه افراد بازمانده از تحصیل به شکل موردی تحت بررسی قرار میگیرند و با اقدامات صورتگرفته، در سال جاری ۱۰۳۳ نفر در استان به چرخه تحصیل بازگشتهاند.
صادقی از تعیین تکلیف عمده بازماندگان از تحصیل در استان خبر داد و افزود: مهاجرت به شهرهای دیگر و آموزشناپذیری از دلایل اصلی خروج از چرخه تحصیل در استان است که با مشارکت بینبخشی، شناسایی این افراد در طول سال تحصیلی به شکل مستمر انجام میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: برای جلوگیری از بازماندن دانشآموزان از تحصیل، ۵۲ مدرسه در سطح استان وجود دارد که با یک دانشآموز فعالیت میکنند و مدارس چندپایه نیز در روستاهای مختلف استان با وجود عدم حدنصاب افراد، فعال هستند.
سوادآموزی آذربایجان شرقی در رتبه چهارم کشور
علی عبدلی، معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه از عملکرد موفق استان در حوزه سوادآموزی خبر داد و گفت: در سال جاری، استان با تحت پوشش قرار دادن ۱۱ هزار و ۸۴۰ نفر، در جایگاه چهارم کشور قرار دارد.
وی افزود: این موفقیت با جذب ۴۹.۶۶ درصد در دوره سوادآموزی، ۱۰۴.۵۳ درصد در دوره انتقال و ۱۳۶.۶۸ درصد در دوره تحکیم حاصل شده است.
عبدلی همچنین به مکاتبات صورت گرفته با دستگاههای مختلف برای اجرای برنامههای تبلیغی اشاره کرد و گفت: یکی از نهادهایی که اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده، اداره کل زندانها و اقدامات تأمینی است که در هفت ندامتگاه استان، کلاسهای سوادآموزی برگزار کرده و ۳۵۳ نفر را تحت پوشش قرار داده است.
وی بر لزوم همت بینبخشی و همراهی همه نهادها برای ارتقای میزان سوادآموزی تاکید کرد و افزود: شناسایی و جذب افراد بیسواد و کمسواد نیازمند همکاری جدی همه دستگاههای مرتبط است.
در این جلسه، سایر مسئولان دستگاهها و شرکای آموزش و پرورش نیز گزارشهایی از اقدامات صورتگرفته ارائه کردند و هر یک دیدگاههای خود را نسبت به موضوعات مطرح شده بیان کردند.
source