به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
استارتاپها و کسب و کارهای نوپا بعد از مدتی به فکر تأمین مالی و جذب سرمایه میافتند. اهمیت سرمایه در پیشرفت فعالیتهای یک استارتاپ غیرقابل انکار است. از طرف دیگر چالشهای تأمین مالی کم نیست و استارتاپها باید وقت و تمرکز زیادی را برای انجام درست این فآایند صرف کنند. به نظر شما تأمین مالی چگونه به رشد و توسعه استارتاپها میانجامد؟ بیایید نگاهی به صفر تا صد مزایا و دلایل تأمین مالی کسب و کارها داشته باشیم.
ضرورت تأمین مالی برای توسعه کسب و کار
هر کسب و کاری با یک سرمایه اولیه راهاندازی و با متنوعتر شدن محصولات، مجموعه آن شروع به بزرگ شدن میکند دیگر سرمایه اولیه برای توسعه کافی نیست. البته در شرایط دیگری نیز مانند ایجاد یک محصول جدید، کسب و کارها دست به تأمین مالی میزنند و جذب سرمایه یکی از مرحلههای اصلی رشد و توسعه هر کسب و کار است. در ادامه چند دلیل از ضرورت این فرایند را به شکل دقیقتری بررسی میکنیم.
بازاریابی و تبلیغات نیاز به سرمایه دارد
برای معرفی محصول به عموم مردم هر شرکت نیاز به برنامه تبلیغاتی دارد. این تبلیغات میتواند محیطی یا دیجیتال باشد اما در هر صورت نیازمند هزینه بالایی است. جذب سرمایه میتواند به تسهیل اجرای کمپینهای تبلیغاتی و در نتیجه بیشتر دیده شدن محصول کمک کند.
نگهداری و توسعه محصول بدون سرمایه جدید
نگهداری از زیر ساختهای شرکت و توسعه محصول نیازمند هزینه کردن است. زمانی که کسب و کاری میخواهد محصولی را گسترش دهد، مجبور میشود تا دست به تأمین مالی بزند. با جذب سرمایه دست شرکت برای استخدام، بازاریابی و تحقیقات بازار باز و بسیار سریعتر مسیر پیشرفت طی شود.
تحقیق و توسعه نیازمند سرمایه است
یک کسب و کار برای بهترین بودن نیاز دارد تا تیم تحقیق و توسعه (R&D) قوی داشته باشد و این مقوله بدون هزینه امکانپذیر نیست. جذب سرمایه جدید به مدیران یک کسب و کار کمک میکند تا بتوانند با نگاهی رو به جلو، تیم تحقیق را گسترش دهند.
مزایای تأمین مالی برای کسب و کارها و استارتاپ ها
جذب سرمایه جدید به شرکت میتواند برای کسب و کارها مزیتهایی داشته باشد که بدون سرمایه جدید امکان رسیدن به هر کدام بسیار دشوار است. کسب و کارهایی که در این مسیر میخواهند سریعتر رشد کنند، نیازمند جذب سرمایه جدید هستند.
استخدام نیروی متخصص
پیشرفت در کنار نیروهای متخصص و حرفهای رقم میخورد. نیروی متخصص به استارتاپ ها کمک میکند تا خلاق باشند و بتوانند نقاط کور بازار را شناسایی و سود بیشتری از فروش کسب کنند.
ارتقا و بهبود محصول
با جذب سرمایه جدید، دست شرکت برای تحقیقات بازار باز است. حالا استارتاپ ها میتوانند با تأمین مالی محصولات را به روز نگه دارند و در بازارهای بینالمللی به نمایش بگذارند. ارتقا محصول نیازمند هزینه بیشتر برای نیروهای متخصص است و همچنین نیاز هزینه بالایی برای تحقیقات بازار است.
تبدیل ایده به محصول اولیه و ورود به بازار
شرکتها و استارتاپها بعد از کار روی ایده و آماده کردن طرحهای تجاری، نیازمند سرمایه هستند تا بتوانند نمونههای اولیه را تولید و قدمهای اول برای ورود به بازار را بردارند.
چگونه یک تأمین مالی موفق داشته باشیم؟
تأمین مالی روشهای مختلف با ریسکهای مخصوص به خود را دارد. نکته مشترک در تمام آنها، مسئولیتی است که در قبال دریافت سرمایه و اعتماد سرمایهگذار (یا سرمایهگذاران) وجود دارد. بنابراین پیش از انتخاب روش تأمین مالی باید کار یا ایده کسب و کار را محک بزنند.
داشتن طرح تجاری قوی
پیش از آنکه به سراغ سرمایهگذار بروند باید طرح تجاری را بسنجید. افراد میتوانند از مشاوران کسب و کار کمک بگیرند تا با بررسی طرح، نقاط قوت و ضعف آن مشخص شود. حتی برای بار دهم دادههای طرح را بررسی می کنند تا اشتباهی رخ نداده باشد. همچنین در طرح باید یک برنامه مدون داشته باشید تا سرمایهگذار دقیقاً بداند که میخواهند چه مسیری را طی کنید.
تیم مدیریتی توانمند
سرمایهگذار باید پس از دیدن طرح تجاری، بتواند رزومه تیم مدیریتی را مطالعه کند و اطمینان حاصل کنند که در طی فعالیتهای اقتصادی، میتواند روی توانمندی مدیران شرکت یا استارتاپ حساب باز کند. پس تیم مدیریتی را متمایز از دیگر کارکنان می چینند و از میان افراد با سابقه کاری و دانش تخصصی مدیریت، انتخاب می کنند.
آشنایی با بازار و سازگاری با آن
در طرح تجاری باید به سرمایهگذار نشان داد بازار حوزه فعالیت به درستی شناخته شده و میتوانند برای گرفتن سهم بازار بیشتر، برنامهریزی کنند. همچنین باید اتفاقات احتمالی را پیشبینی و نحوه سازگار شدن شرکت با هر واقعه احتمالی مورد بررسی قرار گیرد. جهان به سرعت تغییر میکند و باید کسب وکار را هم منعطف ساخت تا بتوان بسیار سریع با شرایط جدید سازگار شد.
برنامه مدون توسعه و مدیریت ریسک
دو عامل دیگر بسیار مهم است تا سرمایهگذارها بتوانند اعتماد کنند. نخست برنامه دقیقی برای توسعه استارتاپ داشته و همچنین برای ریسکهای پیشرو استراتژی مشخصی اتخاذ شود. به سرمایهگذار نشان داده از چه مسیری توسعه کسب و کار رقم می خورد و باید برنامه مدیریت ریسک قوی داشت. استفاده از ابزاری برای تضمین اصل سرمایه، ریسک سرمایهگذاری را کاهش می دهد.
روشهای تأمین مالی کدامها هستند؟
برای تأمین مالی کسب و کار روشهای متنوعی وجود دارد. البته ریسک و سختی هر روش با دیگری متفاوت است. نقطه مشترک هر روش این است که هیچکدام آسان نیستند اما هر کدام مزیتهایی نسبت به دیگری دارند. انتخاب روش مناسب به عواملی مثل توانایی شرکت در پرداخت بدهی، میزان سودآوری محصولات، میزان سرمایه مورد نیاز و موارد مشابه دیگر دارد.
وام و تسهیلات بانکی
یکی از روشهای متداول برای تأمین مالی، دریافت وام و تسهیلات بانکی است. این روش یکی از سنتیترین روشها است و بسیاری از در همان قدمهای اول به دنبال چگونگی دریافت وام و تسهیلات هستند. مزیت اصلی درباره دریافت وام مشخص بودن فرآیند آن است. در مقابل، دریافت وام میتواند هزینههای مالی شرکت را بالا ببرد و در صورتیکه در یک مدت کوتاهی فرآیند تولید به مشکل بخورد، کسب و کار متحمل هزینههای بالایی برای بازپرداخت تسهیلات دریافتی میشود.
جذب سرمایهگذار خارجی
راه دیگر جذب سرمایه، جذب یک سرمایهگذار خارجی است. این روش هم مزایا و معایب خاصی دارد. مزیت آن این است که با یک نفر وارد مذاکره شده و در نهایت هم این فرد در فعالیتهای کسب و کار شریک خواهد بود و عیب آن نیز واگذاری مالکیت است. سرمایهگذار در ازای وارد کردن سرمایه، درصدی از سهام شرکت را درخواست میکند و در نتیجه این احتمال وجود دارد که در این روش، مالکیت شرکت را از دست برود.
تأمین مالی جمعی
یکی دیگر از روشهایی که به تازگی مورد استقبال سرمایهپذیرها و سرمایهگذارها شده است، روش تأمین مالی جمعی یا کرادفاندینگ است. در این روش در قالب یک برنامه سرمایهگذاران خرد میتوانند طرحهای تجاری را مشاهده کرده و به انتخاب روی آنها سرمایهگذاری می کنند و سرمایههای خردجمع شده و یک سرمایه بزرگ را تشکیل میدهند که میتواند طرح تجاری را جلو ببرد. سرمایهگذاران در قالب قرارداد توقع ایجاد بازدهی دارند و با استفاده از سرمایه آنها میتوان کسب و کار را رونق ببخشید.
دونگی، برنامه کرادفاندینگ امن در ایران
اگر کسب و کاری با روش کرادفاندینگ جذب سرمایه داشته باشید، دونگی آمادگی این را دارد طرح آن را کارشناسی کند و در صورت مناسب بودن در معرض دید عموم قرار دهد. همچنین اگر سرمایهگذار در کسب و کارهای نوپا و جوان سرمایهگذاری کنید، دونگی گزینههای متعددی پیشنهاد میکند.
انتهای پیام
source