به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
جعفر قادری در خصوص واردات خودرو به تسنیم، اعلام کرد: در ارتباط با مصوبه واردات خودرو، یکی از اصول کلیدی مجوز واردات بر اساس رعایت شرایط رقابتی است و این موضوع تأثیر تعیینکنندهای بر حقوق ورودی ندارد. زیرا در شرایط رقابتی، متقاضیان واردات خودرو بر اساس پیشنهاد قیمتی برای دریافت مجوز عمل میکنند. یعنی هرچه درصد حقوق ورودی کاهش یابد، افراد مبالغ بیشتری را برای خرید مجوز پیشنهاد میدهند.
کاهش حقوق ورودی ممکن است به صورت سطحی این برداشت را ایجاد کند که این سیاست به نفع ایرانیان مقیم خارج از کشور است. زیرا آنها از شرایط رقابتی مستثنی هستند. طبق قوانین جاری هر شخص با کد ملی میتواند تنها یک خودرو وارد کند و اگر تعداد متقاضیان محدود باشد، کاهش حقوق ورودی به نفع آنان تمام میشود. در صورتی که تعداد تقاضا افزایش یابد، ساز و کارهایی برای تعیین اولویت متقاضیان مانند سابقه حضور در کشور یا امتیازات دیگر در نظر گرفته میشود.
یکی از نگرانیهای مطرحشده در کمیسیون مربوطه ،فروش مجوزهای واردات به صورت مزایدهای ممکن است تأثیرات نامطلوبی داشته باشد. در حال حاضر تعداد محدودی از افراد (10 تا 20 نفر) مجوز واردات خودرو را در اختیار دارند که انحصارا” به این فعالیت میپردازند. چنین رویهای، رقابت آزاد را محدود و به تمرکز مجوزها در دست گروههای خاص منجر شود.
بازار خودرو با مشکلات متعددی روبرو است. یکی از آنها عدم فروش خودرو به قیمت تمام شده و عدم بسنده کردن به سود معقول است. همچنین قیمتها به صورت غیرمنطقی افزایش مییابد و این موضوع مستقیماً بر مصرفکنندگان تأثیر منفی میگذارد. برای نظارت بر این وضعیت، دو رویکرد اصلی پیشنهاد شد.
تخصیص ارز بیشتر برای واردات خودروهای خارجی میتواند یکی از راهکارهای کنترل بازار و شامل خودروهای کامل یا قطعات خودرو برای مونتاژ در داخل باشد. با افزایش عرضه از 3 منبع زیر، میتوان تعادل بیشتری در بازار ایجاد کرد از جمله عرضه خودروهای وارداتی، عرضه خودروهای مونتاژی با قطعات وارداتی، تولید داخلی خودرو، افزایش این منابع همراه با سیاستهای مکمل میتواند قیمتها را تعدیل کند.
افرادی با توانایی مالی بالاتر خودروهای بیشتری دارند و از سهمیه بنزین بهره برداری میکنند. برای مقابله با این موضوع، پیشنهاداتی مطرح شد مثل تخصیص کارت سوخت به تعداد محدود برای هر فرد، وضع مالیات برای کسانی که تعداد زیادی خودرو در اختیار دارند یا خودروهای گرانقیمت را احتکار میکنند.
تعرفههای وارداتی به تنهایی نمیتوانند بازار خودرو را ساماندهی کنند، دلیل اصلی آن نحوه توزیع مجوزهای وارداتی است حتی اگر تعرفهها تغییر کنند. اگر مجوزها به صورت غیر رقابتی توزیع شوند تأثیری در بازار نخواهند داشت و در کمیسیون تلفیق این بحث مطرح شد که باید شرایط رقابتی واقعی ایجاد شود.
انتهای پیام
source