به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، «علیرضا شیخ طاهری»، مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران با اعلام این خبر گفت: بیش از ۸۵ درصد از قطعات واگن های ملی به دست متخصصان داخلی ساخته شده است.
وی افزود: بسیار خرسندیم که شهرداری تهران در یک بستر همکاری تنگاتنگ با ملی سازی واگن مترو با تمام ارکانها و شرکتهای دانش بنیان در یکپارچه کردن این فناوری نقش اصلی ایفا میکند.
شیخ طاهری با بیان اینکه در پایان دهه ۹۰ ساخت و تامین ناوگان مترو یک صنعت وابسته و سهم داخلی سازی آن کمتر از ۳۰ درصد بود، تصریح کرد: جهاد دانشگاهی، مپنا، دولت و شهرداری برای حل مشکل کارگروهی تشکیل دادند و این آغازگر فرایند تولید قطار ملی مترو شد.
وی ادامه داد: قطار ملی مترو فعالیت خود را در سال ۱۴۰۰ با رفع نواقص و تلاش برای تاییدیههای لازم آغاز کرد که تا سال پیش ادامه داشت.
مدیر عامل شرکت واگن سازی تهران با بیان اینکه با اخذ تاییدیههای لازم در پایان سال ۱۴۰۲ توانستیم این قطار را در مسیر تهران-پرند سیر واقعی داشته باشیم، گفت: این سیر همراه با مسافر بود. امروز میدانیم چه میخواهیم بسازیم و ایرادات تقریبا برطرف شده است. قرارداد تولید انبوه قطار ملی نیز همزمان با شرکت واگن سازی تهران انجام شد و از سال ۹۹ کارهای طراحی را جلو بردیم.
وی تصریح کرد: امروز طرح ساخت ۱۱۳ دستگاه شامل ۱۵ قطار ۷ واگنه و یک قطار ۸ واگنه را آغاز کردیم و تا پایان سال جاری ۲ رام از ۱۵ رام قطار ۷ واگنه را تحویل شهرداری خواهیم داد.
شیخ طاهری گفت: این تولید ۷۰۰ هزار یورو به ازای هر واگن صرفه جویی ارزی دارد. همچنین۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم در سال دارد و میزان داخلی سازی را به حدود ۸۵ درصد میرساند.
امیدوارم باور «ما میتوانیم» در همه زمینهها خودش را نشان می دهد
رئیس شورای اسلامی شهر تهران هم در این مراسم بااشاره به توانمندی های شرکت های داخلی در ساخت نیازهای کشور گفت: امیدوارم باور «ما میتوانیم» همچنان در همه زمینهها به ویژه در موضوع واگن سازی خودش را نشان دهد.
مهدی چمران با بیان اینکه تهران مسیرهای ریلی زیاد دارد، افزود : تامین واگن یکی از نیازمندیهای ماست که هم نیاز به کمک داخلی و هم خارجی دارد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه در زمان ترافیک و آلودگی هوا یکی از راههای رفع این مشکلات توسعه صنعت مترو است، اظهار کرد: امیدواریم که هر چه زودتر شاهد بروز هر آنچه را که وعده دادهاند، باشیم.
توسعه قطارهای پرسرعت بین شهری نیز حائز اهمیت است
همچنین علی آقامحمدی، رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در این مراسم گفت: سال ۸۸ اولین اقدامات برای تولید واگن سازی انجام شد و به علت آزمایش ها و اخذ تاییدیه شرکتهای خارجی، کار برای یک دوره طولانی بر زمین ماند؛ به این دلیل که نگاه به خارج شد و فکر کردند که لازم نیست کار داخلی را پیش ببرند.
وی با بیان اینکه این تاریخچه را به این جهت گفتم که پایه گذاری مهم است و بنیان گذاری هر فکری اهمیت دارد به شرطی که تمهیدات همه جانبه باشد، افزود: در این امر فقط واگن سازی تهران نیست بلکه شرکت پارس و چند شرکت دیگر درگیر این اتفاق هستند. امیدواریم با همت شهرداری و شورای شهر این مهم که تدبیر مالی شده است انجام شود.
رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با بیان اینکه در یک زمان بندی تعهدآور اعلام شده در ابتدا قرار است ماهی یک رام و بعد ماهی ۳ رام قطار ملی وارد خطوط شود، تصریح کرد توسعه قطارهای پرسرعت بین شهری نیز حائز اهمیت است.
وی ادامه داد: سرعت در بحث لجستیک قطارهای پر سرعت با اهمیت و تعیین کننده است و کالای تولید شده اگر سریع در اختیار قرار بگیرد باعث رشد میشود.
رئیس گروه اقتصادی دفتر رهبری گفت: با شرکت سایپا توافق نامهای در این باره امضا شده و واحد کاشان در این راستا راه اندازی شده است؛ بنابراین ظرفیتهای ایران برای تولید قطار پر سرعت وجود دارد و در برنامه هفتم این مهم در مجلس شورای اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است.
آقامحمدی ادامه داد: از شهرداری، وزارت راه و راه آهن تقاضا داریم این مهم را در کار بیاورند؛ درواقع زیرساختهای اصفهان تا تهران بررسی شده و در حال انجام است. این یک کار ضروری و ملی است و برای کلانشهر تهران نیز به قطارهای پر سرعت نیاز داریم.
∎