رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران اعلام کرد؛

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو،  

 در جریان دویست و هشتاد و سوم شورای اسلامی شهر تهران است  وضعیت بودجه شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در معاونت‌های مختلف شهرداری تهران مورد بررسی قرار گرفته است.

محمد آخوندی؛ رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش نظارتی شش ماهه اول بودجه مصوب سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران در خصوص پروژه‌های تملک دارایی سرمایه‌ای و مالی و هزینه‌ای با بیان اینکه اطلاعات در روندی چند ماهه از بخش‌های مختلف اخذ شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه شاید در دو یا سه ماهه ابتدایی سال امور پیشرفت چندانی نداشته باشد، تصمیم بر این شد که گزارش ۶ ماهه ارائه شود.

وی با تأکید بر اینکه اطلاعات حوزه مالی، مناطق و مجموعه‌ها جمع آوری شده است، یادآور شد: تعامل کاملی با شهرداری صورت گرفت تا گزارش امروز در حد ممکن کامل باشد. این گزارش بر اساس بودجه مصوب قرائت خواهد شد و تنها به ردیف‌های مصوب است.

آخوندی با بیان اینکه این گزارش در راستای وظیفه نظارتی شوراست، خاطرنشان کرد: ۶۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برای ۶ ماهه اول مشخص شد که در بخش هزینه‌ای رقم تخصیص یافته ۲۲ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان و تملک دارایی سرمایه‌ای ۳۶ هزار میلیارد تومان و تملک دارایی مالی هزار میلیارد تومان است. در بخش درآمد‌ها مجموع وصول ۶ ماهه ۴۵ هزار میلیارد تومان و منابع حاصل از تملک دارایی سرمایه‌ای ۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان است. در مجموع ۶۴ هزار و ۷۲۰ میلیارد تومان وصول شده که معادل ۴۳ درصد است.

براساس اعلام شورای شهر تهران بودجه مصوب برای شش‌ماهه نخست ۶۶,۵۰۰ میلیارد تومان است که در این مدت ۶۴,۷۲۰ میلیارد تومان (۴۳ ٪ از بودجه سالانه) تحقق پیدا کرده است.

 در ادمه محسن هرمزی؛ معاون حمل و نق و ترافیک شهرداری تهران درباره گزارش ۶ ماه معاونت خود بیان کرد: یکی از رسالت‌های مهم سال جاری ما خرید اتوبوس‌ها بود و تمام تلاش خود را در ۶ ماهه اول برای تأمین اتوبوس‌ها در نظر گرفتیم.

وی افزود: در مواردی پیشرفت‌های ما دو چندان بوده و در خرید اتوبوس‌ها، با تمام تولیدکنندگان جلساتی را با حضور رئیس شورا داشتیم و تا پایان سال با پرداخت‌های صورت گرفته، عقاب افشان و اسنا اتوبوس‌های خود را تحویل خواهند داد.

هرمزی با بیان اینکه با کمک معاونت مالی، منابع اعتباری برای خرید ۴۰۰ دستگاه اتوبوس بی. آر. تی دیزلی تأمین شده است، یادآور شد: قرارداد‌ها امضا شده و از شورا درخواست داریم در متمم بودجه به ما کمک کند و اجازه دهد که اعتبارات آن تأمین شود.

وی با اعلام اینکه اوراق مشارکت تا مهرماه تأمین نشده بود که باعث عقب ماندگی بودجه در مترو شد، اظهار کرد: مترو شرایط خوبی دارد و امیدواریم روند اقدامات به همین شکل ادامه پیدا کند.

هرمزی با بیان اینکه برای تأمین هزار دستگاه ون از ایران خودرو نیز انتظار حمایت شورا را داریم، خاطرنشان کرد: جلسات کارشناسی برای تأمین موتورسیکلت‌های برقی با توجه به قیمت بنزین باید برگزار شود و اگر به نتیجه برسیم، آمادگی داریم در این زمینه کمک کنیم.

سید جعفر تشکری هاشمی؛ رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران  در واکنش به گزارش عملکرد ۶ ماهه شهرداری تهران در بحث بودجه گفت: صحبت‌های بنده به معنای این نیست که همکارانمان در حوزه حمل و نقل برای توسعه حمل و نقل عمومی تلاشی نمی‌کنند، اما متاسفانه از سهم ۵۰ درصدی که باید در ۶ ماهه اول  به حوزه حمل و نقل اختصاص داده می‌شد تنها حدود ۳۵ درصد آن  پرداخت شده است.

وی ادامه داد: قرار بود تا پایان سال در خط ۶ مترو تهران ۵ ایستگاه به بهره‌برداری برسد، اما تنها ۵ درصد بودجه ۲ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومانی خط ۶ پرداخت شده  و در خط ۷ نیز تنها ۱۲ درصد از بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت شده و این غیر طبیعی است.

تشکری هاشمی تصریح کرد: قرار بود از بخش‌هایی همچون طرح ترافیک و عوارض شهرسازی کمک هزینه‌هایی به حوزه حمل و نقل پرداخت  شود، اما حتی این کار هم صورت نگرفته این مشکلات ارتباطی به نحوه عملکرد ندارند بلکه شاهد اختلال جدی و عدم اجرای مصوبات هستیم.

رئیس کمیسیون عمران به حمل و نقل شورای شهر تهران در خصوص بودجه خطوط ۸ و ۹ مترو تهران گفت: ما برای خط ۸ و ۹ مصوبه نداشته‌ایم، اما برای مردم توقع ایجاد کرده‌ایم و اکنون باید کار را به گونه‌ای پیش ببریم که با توقعات مردم همخوانی داشته باشد.

وی در خصوص پایانه‌ها گفت: احداث هر پایانه در مترو منجر به افزایش ۲۰ الی ۳۰ درصدی راندمان کاری می‌شود ما برای هر واگن یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو هزینه می‌کنیم، اما هر پایانه می‌تواند ۴۰۰ میلیارد تومان هزینه‌ها را کاهش دهد در حالی که برای یک پایانه ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار قرار داده بوده‌ایم، اما تنها ۱۷ میلیارد تومان آن پرداخت شده است.

تشکری هاشمی با بیان اینکه در خط ۱۰ مترو تهران ۱۹۹۶ میلیارد تومان  شده است، ادامه داد:  با همین مبلغ می‌توانستیم کار‌ها را به شکل قابل قبولی به نتیجه برسانیم و این به معنای آن است که استراتژی‌ها ایراد دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به پرداخت‌هایی که در حوزه  تجهیزات متحرک انجام شده است، گفت:  در حوزه تجهیزات متحرک حدود ۳۶ درصد پرداختی داشته ایم  و برای بخش تجهیزات ثابت از  ۵۰۰ میلیارد تومان  تنها ۱۵۷ میلیارد تومان پرداخت شده و فاصله نگران کننده‌ای میان مصوبات و  پرداخت‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به بودجه اتوبوسرانی تصریح کرد: در بخش اتوبوس از ۱۱۲۰۰ میلیارد تومان فقط ۵۸۰۰ میلیارد تومان پرداخت  شده است بودجه‌ای که برای بازسازی  اتوبوسرانی باید هزینه می‌شد را جهت پرداخت بدهی‌های شهرداری تهران خرج کرده‌اند در حالی که قرارداد عقاب افشان اسنا باید امسال تمام می‌شد، اما هنوز به  ۵۰ درصد نیز نرسیده‌اند.

تشکری هاشمی درباه ون تاکسی‌ها افزود: اعلام کرده‌ایم که ون جایگزین خوبی برای  تاکسی‌های خطی است، اما از هزار میلیارد تومان بودجه مصوب در این حوزه تنها  ۳۱ میلیارد تومان پرداخت شده است، بنا بود ون‌ها مشکل شهر را حل کند و اگر دوستان به دنبال بی‌توجهی به این مصوبات بودند می‌گفتند تا همان اول آنها را تصویب نکنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: رانندگان تاکسی نمی‌توانند خودروی سمند  ۵۰۰ میلیونی یا  خودرو برقی یک میلیارد تومانی خریداری کنند و برای نوسازی ناوگان باید به آنها کمک شود، اما این کار را هم نکرده‌ایم، همچنین در حوزه موتور‌های برقی نیز قرار بود شهرداری تهران کمک‌های مالی داشته باشد، اما باز هم در این حوزه عملکرد  صفر بوده است.

وی افزود: شهرداری تهران باید توضیح دهد که چرا این پول‌ها پرداخت نشده‌اند، منطقی نیست که ۶ ماه اول که باید کار کنیم پولی به بخش‌های مختلف ندهیم و در شش ماه دوم بخواهیم پول‌ها را پرداخت کنیم.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران اضافه کرد: در جلسه نظارتی امروز قرار بود در خصوص عملکرد ۶ ماهه معاونت‌های شهرداری تهران صحبت شود، اما چرا  معاون خدمات شهری، معاون اجتماعی، معاون شهرسازی و معاون فنی و عمرانی  در این جلسه حضور ندارند، ما نمی‌توانیم خودمان از خودمان سوال بپرسیم  و به خودمان جواب دهیم مدیران شهرداری  باید در جلسه حاضر شوند و از عملکردشان دفاع کنند.

وی ادامه داد: در گزارش کمیسیون برنامه و بودجه آمده است که ۱۰ تقاطع به سرانجام نرسیده و باید گزارش این موضوع داده شود، اینکه گزینشی پروژه‌ها انجام شود و گزینشی منابع به آنها تخصیص داده شود و شورا سهمی در تصمیم گیری‌ها نداشته باشد از عرف خارج است.

تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه به موسسه‌های فاقد اساسنامه نباید بودجه تخصیص یابد گفت:شهرداری تهران به سازمان‌های مشروط نباید هیچ نقدینگی داشته باشد  موسسه رایانه شهر، مرکز تجارت الکترونیک و سازمان فناوری‌های نوین فاقد اساسنامه هستند و تا زمانی که اساسنامه آنها به تصویب نرسیده است  نباید به آنها بودجه تخصیص یا ابلاغ داده شود طبق گزارش‌ها ۱۰ میلیارد تومان پرداخت نقدی به شرکت رایانه شهر صورت گرفته است.

source

توسط salamatsun.ir