به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
مسعود پزشکیان با حضور در صحن علنی برای اولین بودجه دولت و ارائه بخش نخست لایحه بودجه ۱۴۰۴ به هیات رئیسه مجلس، خبر مثبتی به صنایع و بورس داد که مربوط به عدم تغییر نرخ خوراک گاز صنایع و مالیات 20 درصدی شرکت ها و تداوم همه معافیت های مالیاتی شرکت های بورسی است.


وی همچنین با تاکید بر واقعی و شفاف بودن آمار و ارقام، قیمت تمام شده بنزین را ۸ هزار و وارداتی را ۴۰ هزار تومان اعلام کرد.


ویژگی های لایحه بودجه و چهار اولویت


وی به نمایندگان مجلس، اعلام کرد: این بودجه با اطلاع از دغدغه ها و به پشتوانه تجربه حضور در مجلس و برای تعهدات به مردم در انتخابات تدوین شد.هر گونه اصلاح اقتصادی صرفاً با وفاق تحقق خواهد یافت.


در تدوین لایحه تمام گروه ها و اقشار دیده شد. اعداد واقعی نوشته شده و تنها مواردی که در توان بود، تعهد شد. این بودجه در بخش اصلاحات اقتصادی نتیجه جلسات متعدد با اساتید دانشگاه و روسای کمیسیون‌های اقتصادی مجلس است.


چهار اصل و اولویت دولت برای تدوین بودجه 1404 شامل انطباق احکام بودجه با تکالیف برنامه هفتم، تنظیم احکام بودجه بر اساس عدالت، تقویت بنیه دفاعی و توجه جدی به رشد اقتصادی و کاهش تورم بود.


مهم‌ترین وجه تمایز بودجه جاری یکپارچگی، شفافیت‌، و جامعیت است. لایحه بودجه دقیقا طبق قانون اول آبان و در نظام جدیدِ تدوین بودجه سالانه تقدیم مجلس می‌شود. این اقدام به مجلس فرصت کافی را برای بررسی بودجه را می‌دهد.


منابع بودجه عمومی 40 درصد رشد کرد


منابع بودجه عمومی 40 درصد رشد کرد. در بودجه سال آینده رشد بالایی برای پروژه های عمرانی دیده شد. از سوی دیگر با یکپارچه کردن بودجه و شفاف سازی، سهم تملک دارایی سرمایه از ۱۱ به ۲۰ درصد از منابع بودجه عمومی رسید.


برای حمایت تولید در سال آینده نرخ مالیات بر اشخاص حقوقی ۲۰ درصد تعیین شد. مقرر شده تغییری در دستورالعمل تعیین نرخ خوراک گاز صنایع بوجود نیاید.  اصلاح در نظام ارزی و یارانه سوخت ضروری بوده و اکثریت اقتصاددانان پیگیر اصلاحات تدریجی و عدم اتخاذ رفتار شوک آمیز در اقتصاد هستند.


هزینه تمام شده ۸ هزار تومانی بنزین


یکی دیگر از چالش‌ها، اصلاح در یارانه‌های انرژی است. میزان مصرف بنزین در سال جاری ۴۰ درصد بالاتر از سال ۹۸ است در حالی که رشد جمعیت و درآمد ملی بسیار کمتر از این است .


هزینه تمام شده بنزین بدون لحاظ قیمت نفت شامل هزینه پالایش هزینه حمل فراورده و هزینه جایگاه حدود ۸ هزار تومان است. سال جاری ۹۰ هزار میلیارد تومان و در صورت ادامه این وضع در سال آینده باید ۱۳۰ هزار میلیارد تومان واردات بنزین انجام شود که هر لیتر بنزین وارداتی بین ۳۰ تا ۴۰ هزار تومان هزینه دارد.


انتشار 500 هزار میلیارد تومان اوراق در سال آینده


برای تامین مالی بنگاه‌ها، برنامه افزایش سرمایه بانک‌های دولتی نیز در احکام بودجه دیده شده و تاکید جدی بر برنامه‌های مشارکت عمومی و خصوصی است.


دولت باید بدهی به موسسات اعتباری را بهادار سازی کرده و بدهی به تامین اجتماعی را بازپرداخت کند. برای بهادار سازی بدهی حدود 200 هزار میلیارد تومان منابع در نظر گرفته شده است.


هزینه بازپرداخت اصل و سود اوراق بودجه‌ای و جدید موضوع قانون برنامه هفتم در سال آینده حدود 500 هزار میلیارد تومان است که به همین میزان انتشار اوراق در بودجه دیده شده است.


چند تغییر و اصلاح مهم


سهم امور و دستگاه‌های مختلف در نظام یکپارچه بودجه متفاوت از گذشته بوده و دیگر سهم‌درصدهای دستگاه‌ها و امور مختلف قابل مقایسه نیستند و نیازمند تدبیر و بازنگری جدی است.


از اصلاحات مهم دیگر در تدوین بودجه، استفاده از شناسه‌گذاری تخصصی در بودجه است. همه احکام، ردیف‌ها و جداول براساس بیان شناسه تخصصی وظایف دولت تدوین شد.


یکی دیگر از مهمترین اصلاحات در ساختار بودجه،  تاکید بر پرداخت به ذینفع نهایی از طریق هوشمندسازی بودجه دولت و اجرای تخصیص اعتباری مطابق بند ب قانون برنامه هفتم است. ملاک اصلی هم حمایت از محرومین و کاهش فاصله طبقاتی و احکامی که موجب توزیع منصفانه منابع و فرصت، حفظ منزلت و کرامت و مشارکت مردم در اقتصاد شود.


در سنوات اخیر توجه کمتری به بخش توسعه ریلی ، محیط زیست و مسکن محرومین شده بود. در لایحه بودجه علاوه بر آنکه اعتبارات این بخش‌ها تقویت شده احکام لازم جهت هزینه هدفمند منابع پیشنهاد شده است.


از نکات برجسته لایحه بودجه، واقع بینی در اعداد و ارقام است. در بخش مصارف اعداد  واقعی برای پرداخت پاداش بازنشستگان دیده شده است. رقم‌های مطالبات گندمکاران هم به صورت واقعی در بودجه آمده و مصارف لازم برای متناسب سازی حقوق بازنشستگان دیده شده است.


بخش مهمی از انسجام بودجه مدیون حمایت مقام معظم رهبری است برای سال آینده از ایشان تقاضا شد که مجوز استقراض دولت از صندوق توسعه ملی را در زمان تدوین لایحه صادر کنند و این استجازه باعث درج مصارف واقعی و لحاظ درآمدهای واقعی در بودجه شده است.

انتهای پیام

 

source

توسط salamatsun.ir