به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عبدالمطهر محمدخانی سخنگوی شهرداری تهران در خصوص راه‌اندازی اپلیکشن شهرزاد اعلام کرد: باتوجه به گسترده شدن خدمات شهرداری تهران به مردم و پیشرفت در حوزه فناوری‌های نوین ضرورت وجود نرم‌‍‌افزاری که بتواند همه نیاز‌های و خدمات شهرداری را پوشش دهد احساس می‌شد. در همین راستا اپلیکیشن شهرزاد طراحی و راه‌اندازی شد. 

شهرزاد چه خدماتی ارائه می‌کند

وی با اشاره به اینکه اپلیکیشن شهرزاد سال گذشته برای ارائه خدمات شهری توسط شهرداری تهران معرفی شد افزود: کاربران این نرم‌افزارکاربردی می‌توانند از خدمات مختلفی که در این برنامه ارائه می‌شود بهره‌مند شوند. به واسطه زیرساخت‌های تعریف شده برای این اپلیکیشن، امکان ارائه طیف گسترده‌تری از خدمات به شهروندان وجود دارد.

با وجود تهران من چرا شهرزاد

محمدخانی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی براینکه چرا باوجود سامانه تهران من، اپلیکیشن شهرزاد طراحی شد توضیح داد: در سامانه و اپلیکیشن تهران من ارائه خدمات شهری، امکاناتی مثل خرید طرح ترافیک و پرداخت عوارض خودرو در کنار مشاهده نرخ‌نامه‌های شهرداری، شارژ کارت بلیت مترو، ثبت، پیگیری شکایات و مواردی از این دست ارائه می‌شود.

رئیس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران ادامه داد: باوجود اینکه نرم‌افزار شهرزاد، جایگزین تهران من نشده، اما شهرزاد یک سوپراپلیکیشن است که خدمات مختلفی از جمله رزرو طرح ترافیک، طرح نوماند برای دریافت پسماند، خرید از میادین تره‌بار، خرید فروشگاهی و اقلام تنظیم بازار، پشتیبانی از کیف پول‌های مختلف شهروندی مثل کیف پول دانشجویی و دانش‌آموزی، مشارکت در طرح‌های شهری مثل طرح من شهردارم و… را ارائه می‌دهد.

شهرزاد چه بخش‌هایی دارد

وی در خصوص خدماتی که در نرم‌افزار کاربردی شهرزاد ارائه می‌شود بیان کرد: خدمات گسترده در حوزه‌های مختلفی ارائه می‌شود، از جمله امکانات نرم‌افزار شهرزاد می‌توان به مواردی مثل فروش پسماند به شهرداری اشاره کرد. از طریق شهرزاد و با طرح نوماند امکان جمع‌آوری پسماند‌های خشک از درب منازل به وجود آمده است.

جمع‌آوری پسماند خشک از درب منازل

محمدخانی ضمن اشاره به مزایای جمع‌آوری پسماند‌های خشک از درب منازل خاطرنشان کرد: از طریق نوماند شهروندان می‌توانند درخواست خود را برای تحویل و فروش پسماند‌های خشک ثبت کرده زمانبندی مورد نظرشان را برای تحویل پسماند اعلام کنند. باحذف واسطه‌ها و دلال‌های فعال در این زمینه شهرداری پسماند خشک را از درب منازل خریداری خواهد کرد.

ظرفیت خرید از میادین میوه و تره‌بار به شهرزاد اضافه شد

سخنگوی شهرداری تهران با بیان اینکه اپلیکیشن شهرزاد ظرفیت خرید از میادین تره‌بار را نیز فراهم کرده است یادآور شد: با ورود به اپلیکیشن شهرزاد و ثبت آدرس منزل، فهرست میادین میوه و تره‌بار شهرداری که نزدیک به محل زندگی کاربران وجود دارد قابل مشاهده است. شهروندان می‌توانند به صورت آنلاین، غیرحضوری و بدون صف از مراکز خرید کنند.

وی ادامه داد: متقاضیان می‌توانند بین ساعت ۸ صبح الی ۱۷ عصر به اپلیکیشن شهرزاد مراجعه کرده و پس از انتخاب محصولات مورد نیاز از قبیل میوه و سبزی، مرغ، ماهی، گوشت، خواروبار، لبنیات، غذای آماده و… سفارش خود را ثبت کنند تا برایشان ارسال شود. همچنین از طریق شهرزاد امکان خرید آنلاین و غیرحضوری از فروشگاه شهروند نزدیک به محل زندگی افراد هم وجود دارد.

من شهردارم در شهرزاد

محمدخانی درباره امکان مشارکت در طرح من شهردارم در اپلیکیشن شهرزاد اضافه کرد: اپلیکیشن شهرزاد امکان مشارکت در طرح‌های شهری مثل «من شهردارم»، مشارکت اجتماعی و… را هم فراهم می‌کند. طرح من شهردارم به شهروندان این امکان را می‌دهد تا با ثبت ایده‌ها و نظرات خود در طرح‌های شهری محله خود مشارکت کنند.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به اینکه امکان مشارکت در طرح شهردار من از طریق اپلیکیشن شهرزاد وجود دارد اذعان کرد: پروژه من شهردارم طرحی نوآورانه است که امکان مشارکت مردم در پروژه‌های شهری را فراهم کرده و برنده جایزه‌ی نوآوری در مجمع شهر‌های آینده بریکس ۲۰۲۴ شده است. همچنین با این سوپراپلیکیشن می‌توان به رسانه اجتماعی شهر و نماشهر هم دسترسی داشت.

رزرو شاتل تاکسی با شهرزاد

وی همچنین درباره استفاده از بخش رزرو تاکسی آنلاین در نرم‌افزار شهرزاد گفت: در سوپراپلیکیشن شهرزاد بخشی تحت عنوان شاتل تاکسی وجود دارد که از طریق آن شهروندان می‌توانند صندلی تاکسی و ون خطی رزرو کنند.

این ون‌ها طبق زمانبندی مشخص حرکت کرده و هرکس می‌تواند با پرداخت کرایه مسیر، یک صندلی در سرویس مورد نظر برای خود رزرو کند.

به گفته محمدخانی شاتل تاکسی فعلا به صورت آزمایشی فعال شده است تا در صورت ایجاد زیرساخت‌های آن ازسوی سازمان حمل و نقل عمومی شهرداری به ثبات و ادامه فعالیت برسد.

رئیس مرکز ارتباطات و اموربین‌الملل شهرداری تهران در پایان تصریح کرد: شهرداری تلاش کرده تا با ارائه نرم‌افزارکاربردی شهرزاد علاوه‌بر افزودن جزئیات خدمات، آنها را گسترش داده و به صورت تخصصی‌تر ارائه کند.

source

توسط salamatsun.ir