ارتباط اضافه وزن با ریزش مو

در پاسخ به این سوال که «آیا چاقی باعث ریزش مو می‌شود؟»، باید بگوییم که هم بله و هم خیر. چاقی و اضافه وزن حاد به‌خودی خود نمی‌تواند ریزش مو را به همراه داشته باشد اما ایجاد مشکلات مختلف برای سلامتی، روی نازک شدن تار موی ما تأثیر می‌گذارد. جدا از این، چاقی و ریزش مو عارضه بسیاری از بیماری‌ها مثل دیابت نوع ۲، بیماری‌های کلیوی و انواع خاصی از سرطان هم به‌شمار می‌آیند.

آیا چاقی باعث ریزش مو می‌شود

در ادامه قرار است بیش‌تر به برخی از مهم‌ترین بیماری‌هایی که باعث اضافه وزن و در پی آن ریزش مو می‌شوند، اشاره کنیم:‌

کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید (Hypothyroidism) زمانی اتفاق می‌افتد که غده تیروئید نمی‌تواند هورمون‌های کافی تولید کند. این موضوع علائمی مثل شکننده‌تر شدن موها، افزایش وزن و خستگی را به تدریج برای شخص به‌همراه دارد.

هورمون تیروئیدی روی چرخه رشد مو نقش دارد و فولیکول‌های مو حاوی گیرنده‌هایی برای دریافت این هورمون‌ها هستند. اختلال در عملکرد تیروئید می‌تواند روی فرکانس رشد فعال موها تأثیرگذار باشد.

با پایین آمدن سطوح هورمون تیروئید، سطح کلسترول افزایش پیدا می‌کند، تجزیه چربی کم می‌شود و متابولیسم کاهش پیدا می‌کند؛ مشکلی که معمولاً تجمع نمک و آب در بدن را به همراه خواهد داشت. این هورمون همچنین در تنظیم انرژی مورد نیاز بدن نقش دارد و خستگی تولید شده توسط آن، به افزایش وزن بیش‌تر منجر می‌شود.

پرکاری تیروئید

پرکاری تیروئید (Hyperthyroidism) نقطه مقابل کم‌کاری تیروئید شناخته می‌شود که سطح تیروئید در افراد مبتلا به آن، بالاتر از حد معمولی است. پرکاری تیروئید متابولیسم را بیش‌تر می‌کند، مشکلی که به اختلال خواب و سطح انرژی منجر شده و می‌تواند خستگی را به همراه داشته باشد تا در نتیجه همه این موارد، تارِ موها نازک‌تر شوند.

با وجود این‌که افزایش وزن به عنوان یکی از علائم رایج پرکاری تیروئید شناخته نمی‌شود، اما افزایش اشتها در این بیماری روی اضافه وزن برخی افراد در شرایط خاص تأثیر می‌گذارد. اضطراب، ضعف عضلانی، تپش قلب و عرق کردن غیر معمول به‌عنوان علائم دیگر این بیماری شناخته می‌شوند.

آیا چاقی باعث ریزش مو می‌شود

کمبود فقر آهن

کم‌خونی فقر آهن (Iron Deficiency Anemia) زمانی رخ می‌دهد که آهن خون کم‌تر از مقدار طبیعی باشد. خون برای تولید هموگلوبین به آهن نیاز دارد؛ پروتئینی که به گلبول‌های قرمز اجازه می‌دهد تا اکسیژن را به قسمت‌های مختلف بدن منتقل کنند. این موضوع کاهش متابولیسم و افزایش وزن را برای اشخاص به‌وجود می‌آورد و می‌تواند از ترمیم موهای آسیب‌دیده هم جلوگیری کند.

برخی دیگر از علائم کمبود آهن عبارت‌اند از:

  • رنگ‌پریدگی پوست
  • ناخن‌های شکننده
  • درد مداوم در قفسه سینه

آیا چاقی باعث ریزش مو می‌شود

کمبود ویتامین B12

ویتامین B12 یا همان کوبالامین، ویتامینی طبیعی است که در غذاها، عمدتاً منابع حیوانی یافت می شود و روی عملکرد مغز و سلول‌های عصبی اثرگذار است. وضعیتی به اسم کم‌خونی مگالوبلاستیک که نشانه بارز کمبود این ویتامین به‌شمار می‌آید، باعث خستگی و ضعف می‌شود و ریزش مو را به‌واسطه اختلال رد سنتز DNA به‌همراه دارد.

دیابت

دیابت بیماری مزمنی است که منجر به افزایش سطح گلوکز در خون می‌شود. از آن‌جایی که دیابت روی نحوه تبدیل غذا به انرژی تأثیرگذار است، قطعاً روی وزن ما هم اثرگذار خواهد بود و این افزایش وزن، می‌تواند علائم متفاوتی مثل خستگی و بی‌حالی را به همراه داشته باشد و با آسیب به رگ‌های خونی که حامل اکسیژن و مواد مغذی هستند، رشد سلول‌های مو را متوقف .کند.

برخی دیگر از علائم رایج دیابت عبارت است از:

  • تکرر ادرار
  • بی‌حسی یا سوزن‌سوزن شدن دست‌ها و پاها
  • تاری دید
  • احساس تشنگی
  • احساس گرسنگی مداوم

مشکلات کلیوی

افزایش ناگهانی وزن و تومر در پا یکی از نشانه‌های اصلی بیماری‌های کلیوی مثل نارسایی کلیه یا سندرم نفروتیک است. در صورتی که این عضو از بدن آسیب ببینند، فرایند هضم و تصفیه مواد زائد به درستی انجام نمی‌شود و بدن با افزایش وزن مواجه خواهد شد؛ مشکلی که می‌تواند ریزش مو را در طولانی‌مدت برای افراد به همراه داشته باشد.

آیا چاقی باعث ریزش مو می‌شود

تأثیر چاقی بر ریزش مو چیست؟

همه ما می‌دانیم که چاقی و اضافه وزن، خطر ابتلا به بیماری‌های بسیار زیادی را بیش‌تر می‌کند. افراد چاق مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی، دیابت و سایر مشکلات سلامتی هستند. محققان دانشگاه پزشکی توکیو TMDU اخیرا با سافتاده از آزمایشاتی متوجه شدند که چاقی ناشی از ژنتیک و رژیم غذایی پرچرب، روی نازک شدن و ریزش مو اثرگذار است.

یافته‌های این مطالعه نشان می‌دهد که اضافه وزن می‌تواند با القای سیگنال‌های التهابی خاصی که سلول‌های بنیادی فولیکول مو را تحلیل می‌برند، بازسازی این فولیکول‌ها را مسدود کند و در نهایت منجر به از دست دادن‌شان شوند، مشکلی که ریزش مو را برای شخص به‌همراه خواهد داشت.

جدا از این موضوع، کارشناسان بر این باورند که یکی از دلایل ریزش مو در سنین جوانی، استرس اکسیداتیو (Oxidative Stress) است که به‌واسطه رژیم غذایی نامتعادل، مصرف بیش از حد الکل و سیگار کشیدن رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد که فشار‌های زندگی در عصر امروزی، می‌تواند استرس زیادی را برای افراد به همراه داشته باشد که بعد از افزایش وزن و بروز بیماری‌های مختلف، به ریزش مو نیز منجر شود.

برای جلوگیری از ریزش مو در هنگام رژیم غذایی، چه کارهایی باید انجام دهیم؟

برای این‌که بتوانید ریزش مو ناشی از اضافه وزن را از بین ببرید، باید سبک زندگی سالم‌تری را انتخاب کنید. این یعنی پیروی از روش‌هایی که در ادامه بیش‌تر درباره آن‌ها صحبت می‌کنیم:

رژیم غذایی متعادل

عموماً در راستای لاغری، رژیم‌های غذایی متنوعی وجود دارند که برخی از آن‌ها به سراغ روش‌های افراطی‌تر و سریع‌تر می روند. با این حال، برای این‌که بتوانید هم وزن‌تان را کاهش دهید و هم سلامت موی خود را تضمین کنید، باید غذاهای غنی از ویتامین A ،C و E را در کنار بیوتین، پروتئین، روی و آهن در رژیم غذایی‌تان قرار دهید تا از رشد مو و سلامت فولیکول‌ها مطمئن شوید و در عین حال، به وزن ایده‌آل‌تان برسید.

مدیریت استرس

استرس مزمن یکی از مهم‌ترین علل افزایش ریزش مو است. به همین خاطر هم تلاش کنی تا از طریق تکنیک‌هایی مثل مدیتیشن، یوگا یا تنفس عمیق، استرس روزانه‌تان را کنترل کنید.

تمرینات ورزشی

همان‌طور که می‌دانید، افزایش وزن و چاقی، چه به شکل مستقیم و چه به شکل غیر مستقیم، روی ریزش و ضعیف‌تر شدن مو تأثیرگذار است. انجام تمرینات ورزشی نه‌تنها به کاهش وزن شما کمک می‌کند، بلکه گردش خون در بدن را بهبود می‌بخشد تا مواد مغذی سریع‌تر به فولیکول‌های مو برسند.

آیا چاقی باعث ریزش مو می‌شود

مراقبت از مو

حالت دادن بیش از حد با گرما، بستن شدید مو و درمان‌های شیمیایی، روش‌هایی هستند که به ساقه مو آسیب می‌رسانند و ریزش مو را تشدید می‌کنند. در نتیجه، باید با روش‌های صحیح مراقبت از موهای خود آشنا شوید.

ماساژ سر

یکی از بهترین راهکارها برای جلوگیری از ریزش مو، ماساژ منظم سر است که می‌تواند به گردش خون کمک کرده و کیفیت مو را بهبود ببخشد. ماساژ دادن مداوم و روزانه همچنین یکی از تکنیک‌های مؤثر برای کاهش استرس به‌شمار می‌آید.

سخن پایانی

در ظاهر، اضافه وزن و ریزش مو، موضوعات بی‌ربطی به‌نظر می‌رسند اما وابستگی بسیار زیادی بین آن‌ها وجود دارد و حتی می‌توانند زمینه را برای بروز بیماری‌های بیش‌تری فراهم کنند. ما در این مطلب تلاش کردیم تا به شکلی کامل و جامع، به این سوال که آیا چاقی باعث ریزش مو می‌شود؟ پاسخ دهیم و به شرح روش‌های مراقبت از مو بپردازیم.

یکی از بهترین راهکارها برای کاهش وزن و بهبود سلامت مو، رعایت یک رژیم غذایی متعادل است تا بتوانید بدون نیاز به ورزش و به روشی کاملاً علمی، لاغر شوید.

ما در لیمومی با ارائه رژیم مزوبولیک، تلاش می‌کنیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن، شما را به وزن ایده‌آل‌تان برسانیم تا در طولانی‌مدت و بدون استپ و بازگشت وزن، به اندام ایده‌آل‌تان دست یابید، سلامت‌تان را بهبود ببخشید و از بروز مشکلات شایعی مثل ریزش مو هم جلوگیری کنید. برای کسب اطلاعات بیش‌تر می‌توانید به این لینک مراجعه کنید

مخاطب عزیز! این مطلب جنبه آموزشی و اطلاعات عمومی دارد. همچنین بر اساس علم روز دنیا نوشته شده است. با این حال اگر مشکل و یا بیماری جسمی دارید، برای اجرای آن فقط با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع:

Medical News Today

Healthline

Medicine Net

Science Daily

Health Shots

Belgravia Centre

Runner’s World

source

توسط salamatsun.ir