به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
بانک مرکزی اعلام کرد: عملکرد تولید ناخالص داخلی در 3 ماه نخست سال ۱۴۰۳ با احتساب نفت و بدون احتساب نفت به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب به ۳۹۰۵.۱ و ۳۴۸۰.۵ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب با افزایش ۳.۲ و ۲.۵ درصدی همراه بود.


رشد اقتصادی به قیمت بازار در 3 ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۳ در مقایسه با فصل نخست سال قبل معادل ۴.۲ درصد افزایش یافته است. تحقق رشد اقتصادی ۳.۲ درصدی (به قیمت پایه) سه ماهه اول سال جاری در امتداد رشد اقتصادی ۴.۵ درصدی سال ۱۴۰۲ حکایت از تداوم رشد فعالیت های اقتصادی دارد.


تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در این 3 ماهه به رقم ۳۹۰۵.۱ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال ۱۴۰۲، رشد ۳.۲ درصدی را نشان می‌دهد. رشد اقتصادی بدون نفت نیز طی این دوره زمانی معادل ۲.۵ درصد است. همچنین بر اساس محاسبات مخارج نهایی، نرخ رشد هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار طی فصل نخست سال ۱۴۰۳ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن معادل ۴.۲ درصد برآورد شد.


تشکیل سرمایه ثابت ناخالص هم از رشد ۴.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار شد. به طوری که در دوره رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص در دو زیربخش اصلی ماشین آلات و ساختمان به ترتیب معادل ۷.۵ درصد بود.


رشد تولید ناخالص داخلی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۳ حاصل تحقق رشد مثبت ارزش افزوده در همه گروه های اصلی است. در این دوره، رشد محقق شده گروه های نفت و گاز، صنایع و معادن، کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری و خدمات نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن به ترتیب معادل ۹.۵، ۳.۶، ۳.۱ و ۱.۹ درصد است. همچنین سهم این گروه‌های از رشد ۳.۲ درصدی محقق شده در سه ماهه نخست سال ۱۴۰۳ به ترتیب معادل یک، هشت‌دهم، سه‌دهم و ۱.۱ واحد درصد بود.


در دوره مورد بررسی، ارزش افزوده بخش صنعت به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ از افزایش ۳.۱ درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال ۱۴۰۲ برخوردار بود. در این بخش، شاخص تولید کارگاه های بزرگ صنعتی ۱۰۰ نفر کارکن و بیشتر با اختصاص سهمی معادل ۷۰ درصد از ارزش افزوده بخش صنعت‏‏‏‏ نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن، رشدی معادل ۳.۵ درصد را تجربه کرد.


از مجموع ۲۴ گروه اصلی، ۱۴ گروه عمده از رشد تولید برخوردار بودند. از جمله صنایعی که بیشترین سهم را در رشد محقق شده این دوره صنایع بورسی فلزات اساسی و محصولات شیمیایی است.


هزینه های مصرف نهایی بخش خصوصی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به قیمت های ثابت سال ۱۳۹۵ به ترتیب از نرخ‌های رشد هفت‌دهم و ۴.۶ درصدی نسبت به دوره مشابه سال قبل از آن برخوردار بود.


66eaab148b4fe.jpg

انتهای پیام

 

source

توسط salamatsun.ir