نگین صدریزاده، کارشناس حوزه کودک و نوجوان، در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو _ زهره عرب زاده به بررسی علل ترس و اضطراب کودکان از مدرسه و جدایی از والدین پرداخت و اظهار داشت: ترس از مدرسه به دلیل مواجهه با فضایی جدید و ناشناخته در کودکان امری طبیعی است. برای بسیاری از کودکان، ساختمان بزرگ مدرسه و حضور در جمعی که با آنها آشنا نیستند، موجب اضطراب میشود. آنها از مسخره شدن، ناکافی بودن یا شکست، و حتی از نمرات ضعیف نگران هستند.
صدریزاده با اشاره به نگرانیهای والدین از واکنشهای کودکان در نخستین روزهای مدرسه، تاکید کرد: گاهی تصورات منفیای که کودکان از دیگران شنیدهاند یا وابستگی شدید آنها به والدین، به ویژه مادر، این جدایی را سختتر میکند. برخی کودکان نیز نگرانند که در غیابشان والدین به آنها نیاز داشته باشند یا از خانه دور بمانند.
وی در ادامه به والدین توصیه کرد تا از تهدیدهای کلامی یا رفتارهای تحقیرآمیز نسبت به کودکان خودداری کنند و توضیح داد: عباراتی مانند ‘اگه نری مدرسه، این اتفاق میافته’ یا ‘اگه نترسی، بچهها بهت میخندن’ فقط اضطراب کودک را تشدید میکند. حتی رفتارهای عادی مانند عجله کردن برای رفتن به مدرسه و گفتن جملاتی مثل ‘بدو، دیر شد’ میتواند اولین روز مدرسه را برای کودک اضطرابآورتر کند.
صدریزاده تاکید کرد که والدین باید تصویر مثبتی از مدرسه و معلمان به کودکان ارائه دهند و با ایجاد نظم در خانه، از جمله در برنامه خواب و تغذیه، به کاهش استرس فرزندان خود کمک کنند.
وی افزود: خواب کافی و تغذیه سالم، تأثیر زیادی بر آرامش ذهنی کودکان دارد. همچنین، ورزشهای جسمی نیز در کاهش استرس بسیار مؤثر است.
وی همچنین بر اهمیت ایجاد فضایی برای گفتگو با کودکان تاکید کرد و گفت: اگر کودکتان درباره مدرسه مضطرب است یا واکنشهای دفاعی نشان میدهد، با دقت به صحبتهای او گوش دهید و اجازه دهید در فضایی امن احساساتش را بیان کند.
این کارشناس حوزه کودک پیشنهاد داد که والدین رفتارهای مثبت کودکان را تقویت کرده و آنها را تشویق کنند.
وی بیان داشت: مهارتهای اجتماعی کودکان را با بازیهای گروهی تقویت کنید تا آنها آمادگی بیشتری برای تعامل با همکلاسیهایشان در مدرسه داشته باشند.
صدری زاده در بخش دیگری از صحبتهایش، صدریزاده به اهمیت کتاب برای کاهش اضطراب کودکان از مدرسه تاکید کرد و گفت: از جمله این کتابها میتوان به “هیولای رنگها و مدرسه میرود” از انتشارات طوطی، “دستی که بوسه میزند” از انتشارات بازی و اندیشه، “فرانکلین به مدرسه میرود” از انتشارات نردبان و “خرگوش کوچولو عاشق مدرسه” اشاره کرد. او تاکید کرد که خواندن این کتابها و ایجاد فضای گفتگو پیرامون آنها میتواند به کودکان کمک کند تا با شخصیتهای داستان همذاتپنداری کرده و احساس امنیت بیشتری نسبت به رفتن به مدرسه داشته باشند.
وی در پایان این گفتگو برای همه دانشآموزان آرزوی موفقیت کرد و ابراز امیدواری کرد که این چالش با همکاری والدین و معلمان به خوبی پشت سر گذاشته شود.
source