استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن و نحوه مصرف صحیح داروهای مسکن، تحت نظر پزشک و داروساز، میتواند به شما در بهبود روند بیماری و جلوگیری از عوارض احتمالی کمک کند. آیا می دانید مصرف صحیح داروهای مسکن تا چه اندازه اهمیت دارد؟ آیا با خطرات مصرف بی رویه داروهای مسکن آشنا هستید؟ همه ما در طول زندگی مان برای آرام شدن دردهای مختلف از جمله سردرد، دندان درد، دردهای قاعدگی و… سراغ انواع داروهای مسکن رفته ایم.

از آنجایی که معمولا این داروها به خوبی دردهای فیزیکی و جسمی را آرام می کنند، برای کاهش درد و عدم تحمل آن مسکن های مختلفی را مصرف می کنیم؛ بی آنکه بدانیم حتی داروهای مسکن نیز باید به تجویز پزشک باشند. شما میتوانید برای خرید انواع دارو مسکن و مکمل تسکین درد و ضد درد تحت نظر پزشک و دارو ساز، از داروخانه آنلاین دکتر دانیالی به صورت اینترنتی خریداری نمایید. در ادامه صفر تا صد آنچه که باید در خصوص مصرف داروهای مسکن، عوارض آنها، تداخلات دارویی و… را بدانید، شرح می دهیم تا از این پس با آگاهی کامل از این داروهای تسکین دهنده درد استفاده کنید.

انواع داروهای مسکن را بشناسید!

برای مطلع شدن از استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن ابتدا لازم است تا انواع آن را بشناسید. اهمیت استفاده از انواع مسکن ها در علم پزشکی غیر قابل انکار است. از دردهای جسمی خفیف گرفته تا دردهایی که شدت بالایی دارند می توان از مسکن ها استفاده کرد. البته مقدار و نوع مصرف به یک سری مشخصات جسمی و فردی بیمار بستگی دارد. به طور کلی داروهای مسکن و ضد درد بر سیستم عصبی و گیرنده های درد تاثیر می گذارند. در ادامه شما را با رایج ترین انواع داروهای مسکن آشنا خواهیم کرد.

توصیه پزشک و داروسازآیا مصرف داروی تاریخ مصرف گذشته بی خطر است؟

نام مسکن مکانیسم دارو
ژلوفن درمان درد و التهاب در شرایطی مانند آرتریت، درد عضلانی، سردرد شدید و…
استامینوفن کاهش تب و درمان دردهای خفیف
دیکلوفناک درمان درد و التهاب آرتریت، دردهای بعد از عمل جراحی، میگرن و…
مفنامیک اسید درمان درد و التهاب، دردهای قاعدگی و دردهای خفیف تا متوسط
نوافن کاهش تب، درد، التهاب، گرفتگی عضلانی در قاعدگی، دردهای خفیف تا متوسط
ملوکسیکام درد و التهاب ناشی از آرتریت، کاهش دردهای مزمن، مدیریت درد
ترامادول درمان دردهای متوسط تا شدید
فنازوپریدین کاهش درد و ناراحتی ناشی از عفونت ادراری، تکسین دهنده دردهای دستگاه ادرار تحتانی
کتورولاک کاهش دردهای بسیار شدید و دردهای بعد از عمل
استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن

استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن

نحوه مصرف صحیح داروهای مسکن چگونه است؟

استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن میتواند به شما در روند بهبود سلامتیتان کمک کند. رایج ترین و در دسترس ترین مسکن ها به صورت قرص مصرف می شوند. آیا با مصرف صحیح داروهای مسکن که به شکل قرص و جامد هستند آشنا هستید؟ به طور کلی و فارغ از اینکه چه نوع قرص مسکنی مصرف می کنید، باید به یک سری اصول مهم توجه داشته باشید. این توصیه ها در راستای حفظ سلامت شما هستند. پس حتما نسبت به این موارد حساس باشید. به موارد زیر توجه کنید.

  • مصرف قرص مسکن با توصیه پزشک یا داروساز

اولین و مهمترین نکته ای که در مصرف صحیح داروهای مسکن باید رعایت کنید، تجویز پزشک یا توصیه داروساز است. قرص های مسکن را طبق دستور پزشک و به همان روش استفاده کنید. حتما اگر از سایر داروهای دیگر استفاده می کنید، پزشک یا داروساز را از این موضوع مطلع نمایید.

  • توجه به دوز دارو

یکی دیگر از مهمترین اصولی که در مصرف صحیح داروهای مسکن باید به آن توجه کنید، در نظر گرفتن دوز دارو است. گاهی اوقات ممکن است بنا به صلاحدید و تجویز پزشک نیاز باشد تا دوز مصرفی دارو کم یا زیاد شود.

 

توصیه پزشک و داروساز = عوارض آنتی بیوتیک ها چیست؟

  • مصرف دارو طبق دستور

مصرف بی رویه داروهای مسکن به تسریع در روند بهبودی کمک نمی کند؛ بلکه خطرات و عوارضی برای بدن دارد. حتما داروی مسکن را طبق دستور استفاده کنید. به عنوان مثال اگر قرص جویدنی است، حتما آن را بجوید. یا اگر باید همراه با آب فراوان بلعیده شود، حتما این کار را انجام دهید تا دارو تاثیر خودش را بگذارد.

  • مصرف قرص با آب

گاهی اوقات ممکن است که افراد قرص را با سایر نوشیدنی ها مصرف کنند. به یاد داشته باشید بسیاری از ترکیبات موجود در نوشیدنی ها بر میزان تاثیرگذاری قرص های مسکن تاثیر می گذارند. بنابراین حتما قرص را با آب میل کنید.

داروهای مسکن

داروهای مسکن

راهنمای استفاده امن داروهای ضد درد

مصرف صحیح داروهای مسکن اهمیت فراوانی دارد. در صورتی که می خواهید از داروهای مسکن به صورت ایمن استفاده کنید لازم است تا به یک سری نکات توجه کنید. در هر صورت ممکن است در شرایطی که دسترسی به پزشک ندارید دچار دردهای خفیف و جزئی شوید که شما را وادار به استفاده از داروهای مسکن کند. بنابراین با توجه به این نکات می توانید به صورت کاملا ایمن از داروهای مسکن استفاده نمایید. به طور کلی داروهای مسکن به سه دسته کلی تقسیم می شوند:

  1. اپیوئیدی (مخدر): این نوع مسکن ها به نوعی مخدر هستند که در دوزهای ضعیف تا قوی در داروخانه ها عرضه می شوند. کدئین ها، ترامادول و مورفین نمونه بارز مسکن های اپیوئیدی هستند.
  2. غیر اپیوئیدی: داروهای مسکن غیر اپیوئیدی برای درمان دردهای ساده و خفیف کاربرد دارند. استامینوفن نمونه ای از داروهای مسکن غیر اپیوئیدی است.
  3. ترکیبی: دسته سوم، داروهای مسکن ترکیبی است که فرمولاسیون این داروها شامل دو گروه بالایی می شوند؛ مثل استامینوفن کدئین.

توصیه پزشک و داروساز = خواص زنجبیل برای درمان آرتریت و درد مفاصل

استفاده صحیح از قرص و داروی مسکن

توجه داشته باشید که برای استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن بهتر است تا طبق تجویز پزشک عمل کنید. در صورتی که به پزشک دسترسی نداشتید و یا بنا به هر دلیلی تصمیم به استفاده داروی مسکن کردید، هرگز سراغ داروهای مسکن اپیوئیدی نروید. این داروها حتما باید زیر نظر پزشک مصرف شوند و استفاده خودسرانه آنها مشکلات و عوارضی را برای بدن به همراه دارد. قرص یا شربت استامینوفن برای کاهش دردهای خفیفی مانند سردرد، دردهای عضلانی، تب، گلودرد، دندان درد، دردهای دوران قاعدگی و… کاربرد دارد. این را در نظر داشته باشید که مصرف بی رویه داروهای مسکن از جمله استامینوفن باعث آسیب به کبد می شوند، به خصوص در زمان سرماخوردگی، چون بیشتر فرآورده های سرماخوردگی حاوی استامینوفن هستند. بنابراین از آنجایی که بیشتر فرآورده های OTC  حاوی استامینوفن هستند، در نظر داشته باشیدند در روز نباید بیش از 4000 میلی گرم استامینوفن مصرف کنید.

اصول صحیح استفاده و خوردن قرص و دارو مسکن

مصرف بی رویه داروهای مسکن و یا عدم استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن، بدن را با مشکلاتی روبرو می کند. گاهی اوقات ممکن است به دلیل رعایت نکردن اصول صحیح استفاده و خوردن قرص و دارو مسکن با تاثیرات ضد درد آن روبرو نشوید. در نتیجه اقدام به مصرف بی رویه دارو کنید که مشکلات و عوارضی را برایتان به وجود می آورد. علاوه بر مواردی که در بالا به آنها اشاره کردیم لازم است تا به این نکات در هنگام مصرف صحیح داروهای مسکن توجه کنید.

  • حتما هر قرص و داروی مسکن را طبق دستورالعمل و بروشور دارو استفاده کنید. به طور مثال قرصی که باید به همراه آب فراوان مصرف شود را حتما با یک لیوان آب کافی مصرف کنید.
  • در صورتی که بدون تجویز پزشک از قرص و دارو مسکن استفاده می کنید حتما بروشور محصول را مطالعه نمایید یا از پزشک داروخانه در خصوص استفاده دارو سوال کنید.
  • میزان تاثیرگذاری پس از مصرف صحیح داروهای مسکن تا حد زیادی به روش مصرف بستگی دارد. بسیاری از داروهای مسکن باید با معده نسبتا پر و بسیاری دیگر با معده نسبتا خالی مصرف شوند. حتما به این موضوع دقت کنید.
  • شایان ذکر است تا به این نکته اشاره داشته باشیم که نحوه نگهداری از داروهای مسکن نیز یکی از اصول مهمی است که باید رعایت کنید. حتما داروها را در جای خشک و خنک نگهداری کنید.
انواع داروهای مسکن

انواع داروهای مسکن

عوارض و خطرات مصرف بی رویه داروهای مسکن

مصرف بی رویه داروهای مسکن خصوصا اگر بدون تجویز پزشک باشد، خطرات زیادی در بر دارد. در حالت کلی مصرف بی رویه مسکن ها برای دستگاه گوارش مشکلات متعددی را به وجود می آورد؛ اما این پایان کار نیست! مصرف مکرر و خودسرانه داروهای مسکن عوارض دیگری دارد که در ادامه آنها را شرح می دهیم.

  1. مشکلات گوارشی

حتما باید از نحوه مصرف صحیح داروهای مسکن مطلع شوید و سپس اقدام به استفاده از این داروها نمایید. در صورتی که دردتان کاهش پیدا نکرد حتما با پزشک خود تماس بگیرید و وی را مطلع کنید. مصرف خودسرانه و بی رویه داروهای مسکن باعث بروز بسیاری از مشکلات گوارشی مانند زخم معده و یا خونریزی معده می شود.

  1. تهوع و استفراغ

یکی دیگر از عوارض و خطرات مصرف بی رویه داروهای مسکن، تهوع و استفراغ است. از آنجایی که مسکن ها روی دستگاه گوارش تاثیر می گذارند ممکن است باعث تحریکات معده شوند.

  1. اعتیاد

خوب است تا بدانید مصرف بی رویه بسیاری از مسکن هایی که حاوی مخدر هستند، اعتیاد آور است. مسکن های اپیوئیدی می توانند فرد را به استفاده بیشتر وادار کنند و تهدیدات متعددی را برای سلامتی وی به وجود بیاورند.

 

توصیه پزشک و داروساز = تاثیرMSM در سردرد

  1. مشکلات قلبی و عروقی

خوب است تا بدانید اگر بدون آگاهی و توجه و به صورت بی رویه از مسکن ها استفاده کنید با مشکلاتی مانند افزایش فشار خون و خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی روبرو خواهید شد. همچنین مصرف طولانی مدت و بی رویه مسکن ها باعث افزایش احتمال حمله قلبی و سکته مغزی می شود.

  1. اختلال در سیستم عصبی بدن

استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن بسیار مهم است زیرا این داروها مستقیما روی سیستم عصبی بدن تاثیر می گذارند. در صورت استفاده بدون تجویز و بی رویه مشکلاتی مانند خواب آلودگی، گیجی، اختلال در تمرکز و… برای افراد به وجود می آید.

عوارض و خطرات مصرف بی رویه داروهای مسکن

عوارض و خطرات مصرف بی رویه داروهای مسکن

در چه صورت نباید از داروهای مسکن استفاده کرد؟

علاوه بر توجه به نحوه استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن باید به یک سری موارد مهم از جمله تداخلات دارویی نیز توجه داشت. در صورتی که یکی از شرایط زیر را دارید هرگز بدون مشورت پزشک از مسکن ها استفاده نکنید.

  • تداخلات دارویی

در صورتی که از یک سری داروهای خاص استفاده می کنید، حتما به تداخلات دارویی توجه داشته باشید. داروهای رقیق کننده خون، داروهای فشار خون، دیورتیک، آرام بخش، ضد افسردگی، قلبی و عروقی، ضد تشنج، ضد قارچ و آنتی بیوتیک ها از جمله داروهایی هستند که با انواع مسکن ها تداخل دارویی دارند. هرگز به صورت خودسرانه این داروها را با هم مصرف نکنید.

  • بارداری و شیردهی

در صورتی که در دوران بارداری یا شیردهی هستید بدون مشورت پزشک  یا داروساز از داروهای مسکن استفاده نکنید.

  • بیماری های خاص

اگر به بیماری های کبد و کلیه، بیماری های تنفسی، بیماری های گوارشی و یا سابقه خونریزی داخلی و همچنین بیماری های قلبی عروقی مبتلا هستید، در خصوص استفاده از داروهای مسکن منع مصرف دارید. در صورت بروز درد حتما ابتدا با پزشک مشورت کنید.

مصرف صحیح داروهای مسکن بسیار مهم است. حتی اگر به تازگی جراحی کردید و درد دارید، بدون مشورت و تجویز پزشک از مسکن ها استفاده نکنید.

سخن پایانی استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن

استفاده از داروهای مسکن به طور ایمن و عوارض و خطرات مصرف بی رویه داروهای مسکن موضوعی بود که در این بخش به بررسی آن پرداختیم. توجه داشته باشید که میزان دوز داروی مصرفی، نوع دارو و همچنین تعداد دفعات مصرف دارو در طول 24 ساعت برای هر فرد متفاوت است. بهتر است قبل از استفاده از داروهای مسکن با پزشک مشورت کنید و حتما بروشور دارو را مطالعه نمایید.

source

توسط salamatsun.ir