صبح امروز نشست خبری پنجمین جشنواره برنامه‌های رادیویی «پژواک» با حضور حمیدرضا افتخاری، دبیر جشنواره، در سالن جلسات ساختمان شهدای رادیو برگزار شد.

در ابتدای این نشست افتخاری با اشاره به این مطلب که جشنواره امسال که با شعار «پژواک حماسه ایستادگی» همراه است، فرصتی ارزشمند برای بررسی دقیق رشادت‌ها و دلاوری‌های جنگ ۱۲ روزه و بازتاب ابعاد مختلف این حماسه تاریخی فراهم می‌کند،گفت: جشنواره در مجموع ۲۲ جایزه دارد که شامل ۱۰ جایزه بخش اصلی، ۱۰ جایزه بخش مسابقه و سه جایزه ویژه است. این دوره از جشنواره پژواک، کاملاً مختص رسانه‌های صدا محور طراحی شده است.

دبیر جشنواره، با بیان اینکه پنجمین دوره جشنواره در حال برگزاری است گفت: این جشنواره در پنج سال گذشته با رویکرد توجه ویژه به برنامه‌های مستند و احیای این گونه جذاب در رادیو آغاز شد؛ گونه‌ای که در سال‌های اخیر تا حدی کم‌رنگ شده بود. جشنواره در سه دوره نخست به هدف اصلی خود رسید و از دوره گذشته نیز با تغییر رویکرد، به جشنواره جامع برنامه‌های رادیویی تبدیل شد و در امتداد همان مسیر ادامه پیدا کرد.

وی افزود: رویکرد اصلی ما در برگزاری جشنواره‌ها این است که جشنواره‌ها موتور محرک تولید باشند. حضور تهیه‌کنندگان و تولیدکنندگان در این رقابت‌ها زمینه افزایش کیفیت، خلاقیت و پویایی در تولیدات را فراهم می‌کند. رادیو نیز با وجود رسانه‌های جدید و نوظهور، همچنان زنده، پویا و تأثیرگذار است؛ رسانه‌ای که برخلاف بسیاری از رسانه‌های دیگر، حیات خودش را حفظ کرده و با قدرت به کار ادامه می‌دهد.

افتخاری با اشاره به ویژگی لحظه‌به‌لحظه و زنده‌بودن رادیو گفت: رادیو می‌تواند هم‌زمان با رخداد‌های پیرامونی مسیر خود را تغییر دهد، به مسئله‌های روز بپردازد و واکنش به‌لحظه داشته باشد. جشنواره رادیویی هم باید از همین ویژگی بهره بگیرد.

وی درباره روند اجرایی جشنواره توضیح داد: «پنجمین دوره از اوایل خرداد ۱۴۰۴ فعال شد و فراخوان آن نیز آماده بود. در تلاش بودیم که فراخوان را اواسط تیرماه اعلام کنیم که هم‌زمان با وقوع جنگ ۱۲ روزه و دفاع مقدس ۱۲ روزه بود. از آنجا که رسانه ما رادیوست و باید به موقعیت هم‌دلانه و تعهد رسانه‌ای توجه کنیم، تصمیم گرفتیم فراخوان تغییر مسیر بدهد و تمام تمرکز بر بازتاب این دفاع ۱۲ روزه باشد. به همین دلیل، عنوان جشنواره به پژواک ایستادگی تغییر یافت.

وی افزود: فراخوان نهایی جشنواره اوایل مهرماه اعلام شد و از هفته آینده دریافت آثار آغاز می‌شود. جشنواره امسال کاملاً متأثر از حماسه ۱۲ روزه و انسجام ملی و سرمایه اجتماعی خلق‌شده توسط مردم است. درون‌مایه شعار جشنواره نیز اتحاد و همدلی تعیین شده است. هدف اصلی، بازتاب واقعیت‌های دفاع ۱۲ روزه و پاسداشت نقش مردم، شهدا و نیرو‌های مسلح است.

افتخاری موضوعاتی را که امکان برنامه‌سازی در آنها وجود دارد چنین اعلام کرد: دانش‌بنیانی؛ ضامن استقلال، اقتدار نیرو‌های نظامی (وعده صادق ۳)، خانواده یکپارچه، اتحاد و همدلی؛ رمز تاب‌آوری اجتماعی، جهاد تبیین با رویکرد افشای سیاست‌های غرب، پاسداشت زبان فارسی و نقش مقاومت در ادبیات فارسی، ارتباط با خدا و معنویت؛ کلید سلامت روانی و خودباوری، مقاومت و ایستادگی در برابر زورگویی، شهدای دفاع مقدس؛ با تأکید بر درس‌های ۱۲ روزه و پرچم مقدس ایران؛ نماد هویت و اتحاد ملی.

وی درباره ساختار جشنواره گفت: جشنواره شامل سه بخش اصلی، مسابقه و ویژه است. آثار در بازه زمانی ۲۳ خرداد تا اول بهمن تولید و پخش می‌شوند. در بخش مسابقه، ۹ موضوع اصلی وجود دارد که هر یک با یک جایزه اختصاصی با نام ایران گره خورده‌اند؛ از جمله: نشان شهید طهرانچی برای برنامه‌های مستند، نشان شهید حاجی‌زاده برای گزارش‌های خبری، نشان شهید سلیمانی برای تولیدات ترکیبی، نشان شهید آوینی برای آثار گفت‌وگومحور، نشان فردوسی در بخش مسابقه، نشان شهید رشید برای آثار مستند، نشان پرچم برای آثار مستند مرتبط و نشان اعتقاد سعید برای بخش سلامت.

دبیر جشنواره پژواک، جنگ ۱۲ روزه را نمایش قدرت ایرانی دانست و با بیان اینکه پرداختن به این نمود‌ها بسیار مهم است، ادامه داد: بخش ویژه جشنواره نیز با سه موضوع «رهبر محبوب من»، «رهبر شجاع من» و «رهبر ماندگار من» به نقش رهبر معظم انقلاب اسلامی در جنگ ۱۲ روزه اختصاص دارد. در بخش مستمر جشنواره نیز برنامه‌های مرتبط با دفاع مقدس ۱۲ روزه شامل آثار گفت‌وگومحور، ترکیبی، گفتارمحور، طنز، مجموعه‌های مستند و نمایش‌های رادیویی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

دبیر جشنواره پژواک با اشاره به جایگاه رادیو گفت: رادیوی ایران بین ۳۲ تا ۳۵ درصد مخاطب دارد؛ عددی که قابل مقایسه با رسانه‌های بین‌المللی مثل بی‌بی‌سی جهانی با ۹ تا ۱۰ درصد مخاطب است. در جریان جنگ ۱۲ روزه، رادیو یکی از نخستین محل‌های مراجعه مردم بود؛ زیرا در دسترس، سریع و دقیق اطلاع‌رسانی می‌کرد. پس از حمله به ساختمان شیشه‌ای، شبکه‌های رادیویی از روز بعد به‌سرعت مشغول کار شدند و باوجود شرایط سخت، حتی یک روز هم وقفه قابل‌توجه نداشتیم. نظرسنجی‌ها نیز نشان می‌دهد که در این دوره نه‌تنها افت مخاطب نداشته‌ایم بلکه میزان اعتماد و همراهی مخاطبان افزایش یافته است.

وی پرداختن به جنگ ۱۲ روزه را مصداق پرداختن به ایران دانست و گفت: توجه این جشنواره به موضوع جنگ ۱۲ روزه درحالی که به ادبیات، پرچم، دانش بومی و شهدا صحبت می‌کنیم تماما یعنی از ایران صحبت می‌کنیم.

source

توسط salamatsun.ir