توقف نمایش فیلم جدیدی از پژمان جمشیدی به علت شکایتی در خصوص مالکیت فکری فیلمنامه، بار دیگر بحث‌هایی را در حوزه سینما ایجاد کرده است. به ادعای شاکی، این فیلم با نام «آنتیک»، از فیلمنامه «پست‌فطرت‌های محترم» که نوشته پژمان تیمورتاش است، به طور غیرمجاز بهره‌برداری کرده و مالک اصلی این اثر پلتفرم آپرا معرفی شده است. طبق این شکایت، این فیلمنامه پیش‌تر برای ساخت سریالی طراحی شده بود، اما ظاهراً تبدیل به یک فیلم سینمایی شده است.

پیگیری حقوقی مالکیت اثر

در سال گذشته نیز در زمان برگزاری جشنواره و اکران فیلم «آنتیک»، شکایتی مشابه مطرح شده بود. با این حال، تصمیم دادسرای فرهنگ و رسانه، اجرای توقف نمایش را تا انجام بررسی‌های دقیق‌تر به تأخیر انداخت. اکنون و پس از چندین مرحله از ارزیابی کارشناسی توسط هیأت کارشناسان رسمی دادگستری، کپی‌برداری غیرمجاز از اثر تأیید شده و نتیجه به نفع شاکی صادر شده است.

بررسی داستان و بازیگران فیلم

این فیلم که توسط هادی نائیجی کارگردانی و محمود بابایی تهیه شده، به موضوعاتی مربوط به دهه ۶۰ پرداخته است. داستان حول دو دزد خرده‌پا می‌گردد که تصمیم به ایجاد یک امامزاده جعلی برای رسیدن به اهداف مالی خود می‌گیرند. این گفتگو به نوعی خرافه‌های مذهبی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد و انتظار می‌رفت این رویکرد سبب جذب مخاطبان بیشتری شود. بازیگران این اثر شامل پژمان جمشیدی، بیژن بنفشه‌خواه و ستاره پسیانی هستند. جمشیدی در جشنواره سال گذشته درباره مشارکتش در این اثر اظهار داشته: «احساس کردم که فیلم درباره خرافات و اعتقادات جایگاه خوبی دارد، به همین خاطر در آن بازی کردم.»

بحث‌های پیرامون نویسنده و کارگردان

در میان گزارش‌ها و نقدهای مطرح شده، نامی از نویسنده فیلمنامه ذکر نشده و تنها اسامی کارگردان و تهیه‌کننده مطرح شده است. در جشنواره سال گذشته نیز محمود بابایی، درباره فیلم بیان کرد: «داستانی داشتیم که با قرار دادن آن در ژانر کمدی توانستیم آن را به جلو ببریم. مخاطبین سینمای امروز علاقه بیشتری به آثار با مضامین کمدی نشان می‌دهند.» از سوی دیگر، هادی نائیجی در خصوص موضوع کپی‌برداری نیز اظهارنظری کوتاه داشته و بیان کرده: «فیلمی که تولید کردیم بر اساس یک خط داستانی کوتاه و تجربه‌های زیسته ساخته شده است. الهام از آثار دیگر ممکن است، اما کپی مستقیم انجام نداده‌ایم.»

نقدهای مطرح درباره «آنتیک»

نقدهای نمایش فیلم در زمان جشنواره نشان‌دهنده عدم رضایت منتقدان از کیفیت این اثر سینمایی بوده است. یکی از منتقدین فیلم را یک کمدی سطحی توصیف کرده و نوشته است: «فیلم تنها متکی بر شوخی‌های سطحی و خسته‌کننده است که حتی در نیمه اول ناامیدکننده می‌شود.» دیگری حضور پژمان جمشیدی در این فیلم را مورد توجه قرار داده و اظهار داشته: «جمشیدی با نقش خود در این اثر، حس تکرار نقش‌های پیشینش را القا می‌کند و دیگر جذابیت روزهای گذشته را ندارد.»

مقایسه با آثار قبلی کارگردان

آنتیک با دیگر آثار هادی نائیجی نیز مقایسه شده است. منتقدی بیان کرده: «این فیلم، حتی با شوخی‌های سطحی نیز نمی‌تواند در ژانر کمدی جایی داشته باشد. نقش‌های بازیگران نیز دلیلی برای دیده‌شدن نشدند و شخصیت‌پردازی تازه‌ای ارائه نداده‌اند. این اثر حقیقتاً با فاصله زیادی از فیلم‌های موفق پیشین کارگردان ایستاده است.»

source

توسط salamatsun.ir