به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
مهلت ثبت نام برای خرید محصول جدید پارس خودرو بنام پارس نوآ و موسوم به تندر 90 ایرانی به پایان رسید و مشخص شد بیش از ۲۵۷ هزار نفر برای تنها ۷۸۰۰ دستگاه ثبت نام کرده اند که نشان از شانس کمتر از ۳ درصدی برنده شدن را دارد.
بر اساس این گزارش، طرح های هدفمند با واقعیتی کاملاً متفاوت روبرو شدند. طبق دادههای رسمی در طرح جوانی جمعیت تنها ۱۶.3 هزار نفر برای ۱۳ هزار خودرو ثبت نام کردند. یعنی حدود ۸۰ درصد ظرفیت تکمیل شد و شانس برنده شدن در این طرح بسیار بالا بود. جالب تر آنکه در طرح خودروهای فرسوده تنها ۳۷۷۰ نفر برای ۵۲۰۰ خودرو اقدام کردند و عملاً امکان تخصیص کامل بدون نیاز به قرعهکشی فراهم شد.
این تفاوت چشمگیر در میزان استقبال نشان می دهد طرح های تشویقی مانند جوانی جمعیت و فرسوده هنوز نتوانستهاند جذابیت رقابتی لازم را در برابر طرحهای آزاد ایجاد کنند. نسبت کلی تقاضا به عرضه در مجموع حدود ۱۰ به یک بوده که بیانگر تداوم عطش بازار برای خودروهایی مانند پارس نوآ است.
این روند نشان می دهد سیاست گذاران برای موفقیت طرحهای هدفمند، نیازمند بازنگری در مشوقها، اطلاع رسانی و جذاب سازی شرایط هستند تا بتوانند بخشی از تقاضای فشرده بازار را به سمت این طرحها هدایت کنند.
انتهای پیام
source