مینا امیری در گفتگو با پانا عنوان کرد:«بسیاری از دانشآموزان صرفاً مطالب را حفظ میکنند، بدون اینکه آن را درک یا در ذهن تثبیت کنند. مغز وقتی تحت فشار، خستگی یا حواسپرتی باشد،نمیتواند اطلاعات را به درستی ثبت نماید.»
وی اظهار کرد: «حافظه کوتاهمدت مانند یک میزکار است که فقط مقدار محدودی از اطلاعات را در آنِ واحد نگه میدارد.اگر آن میز خیلی شلوغ باشد،مثلاً ذهن با گوشی، پیامک یا صدای اطراف، درگیر شود دیگر جایی برای ذخیرهسازی ندارد و مطالب بهسرعت فراموش میشوند.»
امیری ادامه داد: «ضعف درحافظه بلندمدت نیز زمانی اتفاق میافتد که مطالب فقط یک بارخوانده میشوند و بعد رها میگردند در این صورت هیچ شانسی برای انتقال به حافظه بلندمدت ندارند.مرور نکردن، نداشتن نظم مطالعاتی،استرس یا کمخوابی نیز باعث میشود اطلاعات ثبتشده بهسرعت پاک شوند.»
روانشناس حوزه یادگیری افزود: «عوامل متعددی در تضعیف حافظه دانشآموزان موثر هستند؛از جمله بینظمی درخواب،استفاده زیاد از گوشی قبل از خواب،تغذیه ناسالم، اضطراب امتحانات و نبود تکنیکهای درست مطالعه.همه این عوامل باعث میشوند مغز در بهترین شرایط برای یادگیری نباشد.»
وی توصیه کرد: «برای تقویت حافظه در دوران درسخواندن،دانش آموزان مطالب را با فاصله مرور کنند،خلاصهنویسی و نقشه ذهنی انجام دهند،خواب کافی داشته باشند و از تکنیکهای تصویرسازی و دستهبندی اطلاعات بهره ببرند.همچنین مطالعه در محیطی بدون حواسپرتی اهمیت بالایی دارد.»
امیری تاکید کرد: «نقش خانوادهها و مدارس در این زمینه بسیار کلیدی است.خانواده باید محیطی آرام و منظم برای مطالعه فراهم کنند و مدارس نیز نباید فقط روی امتحان و نمره تمرکز کنند،بلکه باید مهارتهای مطالعه و یادگیری مؤثر را آموزش دهند. متأسفانه این بخش هنوز به طور جدی در نظام آموزشی کشور دیده نشده است.»
وی گفت: «مغز شما قدرتمندتر از چیزی است که فکر میکنید؛فقط اگر به آن استراحت، تمرکز و روش درست بدهید.»
source