محسن اکبری، معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ناحیه یک شهرری در کارگاه آموزشی معلمان دوره ابتدایی ناحیه یک شهرری با اشاره به نقش محوری «علاقه» در فرایند یاددهی–یادگیری اظهار کرد: اگر معلم بتواند بین خود و دانش‌آموزان یک ارتباط قلبی، صمیمانه و گرم ایجاد کند، بسیاری از مشکلات آموزشی به خودی خود حل می‌شود. هنر معلم فقط تدریس نیست؛ هنر واقعی، ایجاد شوق، لذت و انگیزه در فضای کلاس است.

معاون آموزش ابتدایی با انتقاد از تکالیف سنتی و بار روانی سنگین آن‌ها برای دانش‌آموزان، بیان کرد: هدف از تکلیف، نوشتن‌های تکراری و فرسایشی نیست؛ هدف یادگیری است. تکالیف مهارت‌محور—مانند اندازه‌گیری، مشاهده، تجربه، کار گروهی و فعالیت‌های عملی—بیشترین تأثیر را بر یادگیری و تقویت علاقه دانش‌آموزان دارند.

او افزود: به جای اینکه دانش‌آموز را مجبور کنیم در خانه چندین صفحه بنویسد، می‌توانیم با یک تکلیف مهارتی ساده مثل اندازه‌گیری یک شیء در خانه یا نگهداری از یک گیاه، هم یادگیری واقعی ایجاد کنیم و هم خانواده را مشارکت بدهیم.

اکبری با اشاره به ضرورت سبک‌سازی تکالیف توضیح داد: تا جایی که ممکن است باید بار تکالیف را از دوش خانواده‌ها برداشته و یادگیری را در کلاس مدیریت کنیم. معلم می‌تواند زمان کلاس را به بخش‌های کوتاه، هدفمند و جذاب تقسیم کند تا دانش‌آموز بدون خستگی بیشترین بهره آموزشی را ببرد.

او تأکید کرد که بسیاری از مشکلات آموزشی از طریق همین مدیریت صحیح زمان کلاس و استفاده از شیوه‌های جذاب حل خواهد شد.

اکبری با اشاره به جایگاه شغل معلمی اظهار کرد: سرمایه‌ای که در اختیار معلمان است، هیچ‌کس اختیار ندارد؛ آینده‌سازان این کشور پشت نیمکت کلاس‌های شما نشسته‌اند.

او با بیان اینکه یک جمله درست در لحظه صحیح می‌تواند مسیر زندگی دانش‌آموز را تغییر دهد، گفت: معلمی شغل عشق است. تا زمانی که خودمان به اهمیت و اثرگذاری کارمان باور نداشته باشیم، نمی‌توانیم این عشق را به دانش‌آموز منتقل کنیم.

معاون آموزش ابتدایی همچنین خطاب به معلمان توصیه کرد که مشکلات اجرایی مربوط به تکالیف یا فشارهای غیرضروری را از مسیرهای رسمی پیگیری کنند و افزود: اگر تکلیف یا برنامه‌ای بر خلاف منافع دانش‌آموز باشد، ما در آموزش و پرورش ناحیه یک حتماً ورود خواهیم کرد؛ زیرا همیشه اولویت ما دانش‌آموز است، نه فرایندهای تحمیلی.

او تأکید کرد که مدیران مدارس نیز در این زمینه همکاری بسیار خوبی دارند و هدف مشترک همه عوامل مدرسه، ایجاد آرامش، اعتماد و انگیزه در دانش‌آموزان است.

source

توسط salamatsun.ir