مجید کیانپور در نشستی خبری اظهار کرد: آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک قدمتی ۷۰ ساله دارد و طی این سالها کنترل کیفی پروژه‌های حساس و زیربنایی کشور در دستگاه‌های مختلف شامل سد، راه و ابنیه را برعهده داشته است.

وی افزود: روز ۱۸ آبان روز ملی کیفیت است و مهندسان و کارکنان آزمایشگاه فنی و خاک در سطح مناطق ۸ گانه خدمات فنی و کنترل کیفی ارائه می‌دهند.

کیانپور تصریح کرد: ۶۸۰ نوع آزمایش در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود که در گذشته ۳۸۰ نوع بوده و اکنون مطابق با دانش و ضوابط سازمان‌های استاندارد بین‌المللی افزایش یافته است.

مدیر عامل آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک خاطرنشان کرد: در بحث نشریات و مقررات جدید همکاری و هماهنگی‌های مناسبی با سازمان برنامه و بودجه و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد.

روزآمدکردن دانش مهندسی به ارتقا کیفی پروژه‌ها منجر می‌شود و در این راستا دوره‌های آموزشی مختلفی برگزار شده تا با همکاری شوراهای فنی در سراسر کشور بتوان این هدف را محقق کرد.

وی افزود: تمام تلاش ما این است که بتوان در بحث کنترل کیفیت مناسبتر انجام شود و ارزش افزوده مناسبی برای پروزه‌ها ایجاد کرد.۳۷ تفاهم‌نامه با سازمان‌های مختلف از جمله نوسازی مدارس و شهرک‌های صنعتی انجام شده است.

کیانپور تصریح کرد: ۳۰۰ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی مواصلاتی در کشور وجود دارد و ۱۲۰ کیلومتر نیز راه‌های درون شهری وجود دارد که تا کنون ۵ دور بررسی در این زمینه انجام شده و اکنون دور ششم آن در حال انجام است که می‌تواند ۸۰ درصد هزینه‌های اجرایی بعدی را کاهش دهد و عمر نوسازی راه‌ها را کاهش دهد.اکنون عمر راه‌ها حدود ۷ سال است.

مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک گفت: سالانه بین ۸۵ تا ۹۵ هزار کیلومتر از شبکه راه‌های کشور شامل آزادراه‌ها، بزرگراه‌ها، راه‌های اصلی و فرعی توسط تجهیزات و تصویربرداری دقیق این شرکت پایش می‌شود. در این فرآیند، تمامی خرابی‌های سطح روسازی ثبت، تحلیل و برای طراحی و بهسازی به کارفرمایان اعلام می‌شود تا از هدررفت منابع در بخش نگهداری راه‌ها جلوگیری شود.

وی افزود: همکاری این شرکت با کلان‌شهرهایی مانند تهران، مشهد، قم، همدان، زنجان و شیراز منجر به کاهش حدود ۷۰ تا ۸۰ درصدی هزینه‌های نگهداری راه‌ها در برخی پروژه‌ها شده است.

کیانپور در پایان خاطرنشان کرد: اگر از مرحله طراحی تا بهره‌برداری، استانداردهای لازم رعایت شود و از ماشین‌آلات مجهز و کارخانه‌های آسفالتی دارای گواهینامه فنی استفاده گردد، عمر روسازی راه‌ها می‌تواند به بیش از ۱۰ سال افزایش یابد، مشروط بر اینکه عبور نیز مطابق استاندارد انجام شود.

 

source

توسط salamatsun.ir