راهاندازی این سامانه، گامی مهم برای کاهش ازدحام در مراکز درمانی، صرفهجویی در زمان، افزایش عدالت در دسترسی به خدمات، ارتقای کیفیت خدماترسانی و توسعه خدمات الکترونیکی تأمین اجتماعی به شمار میرود.
فرایند دریافت نوبت به صورت کاملا غیرحضوری برای بیمهشدگان، بازنشستگان و افراد تحت پوشش آنها انجام میشود و کاربران پس از ثبتنام، میتوانند تخصص، پزشک و زمان ویزیت مورد نظر خود را انتخاب و در زمان تعیینشده برای ویزیت حضوری مراجعه کنند.
کاربران با ورود به بخش مخصوص هر استان، قادر خواهند بود نوبت مورد نظر خود را از میان مراکز درمانی تامین اجتماعی همان استان انتخاب کنند.
بیمهشدگان میتوانند برای دریافت راهنمایی یا طرح پرسش درباره نحوه استفاده از سامانه نوبتدهی، با مرکز تماس ۱۴۲۰ تماس بگیرند.
بیش از ۴۸ میلیون نفر معادل ۵۳ درصد از جمعیت کشور مستقیم و غیرمستقیم از خدمات سازمان تامین اجتماعی بهرهمند هستند و این سازمان اولین خریدار خدمات درمانی و دومین تولیدکننده این خدمات در کشور است و در دو حوزه خدمات درمانی مستقیم و غیر مستقیم، به بیش از ۵۳ درصد از جمعیت کشور خدمات درمانی ارائه میکند.
سازمان تامین اجتماعی با هدف خدمت به افراد تحت پوشش، مراکز درمانی مستقیم ایجاد کرده که در کنار مراکز طرف قرارداد، خدمات بهتری را به جامعه هدف ارائه کند. اکنون این سازمان بالغ بر ۹ هزار و ۳۶۴ تخت فعال ملکی دارد. از سال ۱۴۰۳ تا شهریور امسال، بیمهشدگان این سازمان ۵۶۰ میلیون بار به مراکز درمانی مستقیم و طرف قرارداد سازمان تامین اجتماعی مراجعه کردهاند. در این مدت بیش از ۱۵۰ میلیون مراجعه در ۴۱۳ مرکز درمانی مستقیم تامین اجتماعی منجر به دریافت خدمات کاملا رایگان شده است.
اکنون ۴۰ میلیون نفر شامل بیمه شده اصلی و تبعی تحت پوشش خدمات تامین اجتماعی هستند. همچنین ۸ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم مستمریبگیر اصلی و تبعی از این سازمان خدمات دریافت میکنند.
source