اطلاعات نوشت: منابع آلاینده موتوری ثابت، جزو اصلی ترین عوامل آلودگی هوای تهران و سایر کلانشهرهای کشورمان محسوب می شوند که به رغم این موضوع، نه فقط هیچ اقدام اثرگذاری برای کاهش تولید میزان آلاینده ها به وسیله وسایل نقلیه و موتورسیکلت‌ها انجام نشده است، بلکه هر روز بر تعداد وسایل نقلیه مستهلک و افزایش تولید مواد سمی افزوده می شود، به نحوی که اکنون ۹۰ درصد موتورسیکلت های موجود در کشور فرسوده هستند و به شدت هوا را آلوده می کنند .  

فرسودگی بیش از ۹۰درصد ۸/۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور، به یکی از چالش‌های اصلی در حوزه آلودگی هوا و ایمنی ترافیک بدل شده است و در حالی‌که پلیس راهور بر لزوم نوسازی و معاینه فنی این وسایل تأکید دارد، کندی روند جایگزینی موتورسیکلت‌های فرسوده و بی‌میلی مالکان آن‌ها به مراجعه برای معاینه فنی، زنگ خطر تازه‌ای را برای سلامت محیط‌زیست و ایمنی شهری به صدا درآورده است.

کارشناسان معتقدند که فرسودگی ناوگان موتورسیکلت‌ها، نه‌ فقط به افزایش حوادث رانندگی و کاهش ایمنی رفت و آمد در معابر شهری منجر می‌شود، بلکه سهم قابل‌توجهی در آلودگی هوای کلانشهرها دارد. با آغاز فصل سرما و افزایش احتمال وارونگی دما، ضرورت کنترل آلایندگی و سلامت فنی وسایل نقلیه بیش از گذشته احساس می‌شود، که در این میان، تأکید پلیس راهور بر لزوم تسریع در نوسازی ناوگان موتورسیکلت‌ها و اجرای دقیق‌تر طرح‌های معاینه فنی، می‌تواند گامی مهم در راه کاهش آلاینده‌ها و ارتقای کیفیت هوا باشد.

بر اساس نظر کارشناسان هر یک دستگاه موتورسیکلت کاربراتوری و مستهلک بیش از ۱۸برابر یک خودروی معمولی یعنی معادل ۱۰گرم در هر یک کیلومتر، آلاینده تولید می‌کند و این در حالی است که به گفته مسئولان، تعداد موتورسیکلت های دارای معاینه فنی در شهر تهران، به عدد انگشتان ۲ دست هم نمی رسد !

متاسفانه در چنین شرایطی و با وجود افزایش سالانه شمار مرگ و میرها بر اثر آلودگی هوا، هیچ اقدام موثری برای رفع این معضل انجام نمی گیرد؛ درصورتی که فقط با اسقاط موتورسیکلت های فرسوده و کاربراتوری، می توان کمک شایانی به کاهش آلودگی هوا کرد.

فرسودگی ۹۰ درصد موتورسیکلت ها

معاون عملیات پلیس راهور فراجا در این باره می‌گوید: بیش از ۸/۱۳ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور در حال تردد هستند که بالغ بر ۹۰ درصد آن‌ها در سن فرسودگی قرار دارند و عمدتاً کاربراتوری هستند و مالکان این موتورسیکلت‌ها حتی در صورت مراجعه به مراکز معاینه فنی، به سختی می‌توانند آزمون‌ها را با موفقیت پشت سر بگذارند و از این رو استقبال چندانی از معاینه فنی ندارند.

سردار محمدباقر سلیمی تأکید می‌کند: از سازمان‌هایی که مسئول جایگزینی و نوسازی این وسایل نقلیه هستند، انتظار داریم با سرعت بیشتری برنامه نوسازی موتورسیکلت‌ها را دنبال کنند.

جایگزینی موتورسیکلت‌های کاربراتوری با نمونه‌های برقی، هیبریدی و کم‌حجم‌تر می‌تواند علاوه بر کاهش آلودگی هوا، در ارتقای ایمنی و کاهش تصادفات این وسیله پرخطر هم مؤثر باشد.

وی اضافه می‌کند: برابر قوانین و مقررات جاری کشور، وسایل نقلیه نو تا ۴ سال پس از تاریخ تولید نیاز به معاینه فنی ندارند؛ اما این موضوع مشروط به حفظ شرایط و استانداردهای ایمنی و فنی در طول این مدت است و اگر وسیله نقلیه بر اثر استفاده، دچار نقص در سامانه‌های ایمنی یا فنی شود، حتی قبل از پایان این دوره، باید به مراکز معاینه فنی مراجعه کند.

بررسی ۱۴ میلیون خودرو، وسایل نقلیه سنگین و موتور سیکلت

سلیمی  می‌گوید: سال گذشته، بالغ بر ۱۴ میلیون وسیله نقلیه شامل خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلت‌ها، بر اساس کدهای مشخص‌شده در جدول جرایم، از نظر سلامت فنی و آلایندگی توسط مأموران کنترل و اعمال قانون شده‌اند .

وی با اشاره به آغاز فصل سرما و افزایش احتمال بروز پدیده وارونگی هوا در کلان‌شهرها، بر اهمیت مضاعف کنترل سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه تأکید و اضافه می‌کند: پلیس راهور بر اساس وظایف ذاتی خود، کنترل سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه را در طول سال و به‌ویژه در نیمه دوم سال به‌صورت ویژه در دستور کار قرار داده است.

معاون عملیات پلیس راهور فراجا در گفتگو با تسنیم می‌افزاید: این اقدام از ۲ منظر برای پلیس حائز اهمیت است، نخست این که سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه می‌تواند تأمین‌کننده ایمنی وسیله و پیشگیری‌کننده از حوادث رانندگی باشد و به همین دلیل برای پلیس بسیار مهم است. دومین منظر، سهم وسایل نقلیه در آلایندگی هوای کلان‌شهرها و شهرهای صنعتی است که نیازمند کنترل مستمر و دقیق است .

سلیمی ادامه می‌دهد: بر اساس آمار موجود، پلیس راهور در طول سال حدود ۱۲ درصد از توان عملیاتی خود را به کنترل سلامت فنی و ایمنی وسایل نقلیه اختصاص می‌دهد. سال گذشته، بالغ بر ۱۴ میلیون وسیله نقلیه شامل خودروهای سواری، وسایل نقلیه سنگین و موتورسیکلت‌ها، بر اساس کدهای مشخص‌شده در جدول جرایم، از نظر سلامت فنی و آلایندگی توسط همکاران ما کنترل و اعمال قانون شده‌اند.

وی ادامه می دهد: در ۷ ماهه امسال هم بیش از ۶ میلیون وسیله نقلیه سبک، سنگین و موتورسیکلت مورد کنترل و اعمال قانون قرار گرفتند و بخشی از این وسایل نقلیه که نقص فنی مؤثر در حوزه ایمنی یا آلایندگی شدید و دودزا بودن داشتند، توقیف شدند و پلاک‌های آن‌ها تحویل مراکز تعمیرگاهی شد تا پس از رفع نقص به چرخه تردد بازگردند.

معاون عملیات پلیس راهور فراجا تأکید می‌کند:مردم معاینه فنی وسایل نقلیه را جدی بگیرند، مراجعه به مراکز معاینه فنی و انجام آزمون‌های لازم موجب شناسایی عیوب احتمالی و رفع آن‌ها می‌شود که سلامت رانندگان و خانواده‌ها را در سفرهای شهری و برون‌شهری تضمین می‌کند که امیدواریم با همکاری مردم، نهادهای مسئول و پلیس، امسال شاهد کاهش آلودگی هوا، افزایش ایمنی تردد و بهبود شرایط زیست‌محیطی در کشور باشیم.
 

source

توسط salamatsun.ir