علی‌نقی یزدان‌پناه، مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‌های دانش‌آموزی در اختتامیه سی و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور در محل باشگاه فرهنگیان تبریز گفت: در مکانی مقدس و پر از پشتوانه آموزشی در خدمت شما هستم تا با کارنامه‌ای از اراده، ایمان و همت، درباره آینده‌ای روشن برای سازمان دانش‌آموزی سخن بگویم.

وی ادامه داد: سازمان دانش‌آموزی کشور به صراحت در مسیر تعلیم و تربیت اسلامی گام برمی‌دارد. هدف این سازمان از یک سو ایجاد زمینه‌های مشارکت فعال دانش‌آموزان در عرصه‌های گوناگون است و از سوی دیگر ترویج الگوهای اسلامی و ملی را مبنای رفتارهای فردی و اجتماعی آنان قرار داده است. این سازمان به دنبال تقویت روحیه تعاون و نیکوکاری و تقویت خودباوری فرهنگی است تا هر دانش‌آموز با پشتوانه هویت ملی و ایمان به توانمندی‌های خویش به صحنه‌های علمی، اجتماعی و فرهنگی ورود کند.

وی به اهداف کلی سازمان اشاره کرد و ادامه داد: تعلیم و تربیت اسلامی، زمینه‌سازی برای آموزش و پرورش دانش‌آموزان بر پایه آموزه‌های اسلامی و پرورش ابعاد فردی و اجتماعی آن‌ها، مشارکت فعال یعنی تشویق و حمایت از مشارکت گسترده دانش‌آموزان در فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی و ترویج الگوهای اسلامی و ملی یعنی معرفی و ترویج الگوهای رفتاری مثبت از شخصیت‌های برجسته اسلامی و ملی است.

یزدان‌پناه در تشریح اهداف کلی سازمان، تقویت روحیه تعاون و نیکوکاری یعنی ایجاد حس مسئولیت‌پذیری و همکاری در بین دانش‌آموزان نسبت به یکدیگر و جامعه و تقویت ارتباط با دانش‌آموزان کشورهای اسلامی و فراتر از آن، خودباوری فرهنگی یعنی تقویت حس هویت ملی و اعتماد به نفس دانش‌آموزان و نظم و قانون‌گرایی یعنی ترویج احترام به قانون و نظم اجتماعی در بین دانش‌آموزان را عنوان کرد.

مشاور وزیر آموزش و پرورش در امور تشکل‌های دانش‌آموزی افزود: در کنار این اهداف، برنامه‌ها و فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی محورهایی کلیدی دارد؛ برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت سازنده دانش‌آموزان، برگزاری اردوها و فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی، دوره‌های آموزشی و تربیتی، حمایت از تشکل‌های دانش‌آموزی و ارتباط مستمر با خانواده‌ها و مربیان. این مجموعه، به ما امکان می‌دهد تا از طریق ایجاد فرصت‌های عملی برای تجربه مسئولیت، به تربیت رهبران آینده بپردازیم.

وی با بیان اینکه دو نکته کلیدی «تربیت خبرنگار و زبان پرسشگری» و «تعامل و گفت و گو با مسوولان»  را در این مسیر برجسته کرده و گفت: همانطور که می‌گوییم، تربیت خبرنگار مسئله‌محور است. ما بی‌وقفه از دانش‌آموزان دعوت می‌کنیم تا با رویکردی مسئله‌محور به مسائل آموزشی نگاه کنند، از منابع معتبر استفاده کنند و پرسش‌هایی را طرح نمایند که به حل مسائل واقعی منجر شود.

مشاور وزیر آموزش و پرورش افزود: با چنین رویکردی، دانش‌آموزان می‌تواند به یکی از موتورهای اصلی توسعه آموزشی تبدیل شوند و از طرفی گفت‌وگوهای هدفمند و نزدیک با تصمیم‌گیران، به دانش‌آموزان این امکان را می‌دهد که به صورت صریح و با احترام به زبان خود، دغدغه‌ها و واقعیت‌های میدان را بازگو کنند و از تجربه مدیران و مربیان بهره‌مند شوند. ما می‌کوشیم این گفت‌وگوها را به فرصت‌های یادگیری تبدیل کنیم تا گزارش‌های تخصصی و محتوای کیفی برای جامعه آموزشی تولید شود.

یزدان‌پناه با تأکید بر اینکه آینده از آن دانش‌آموزان بوده است، افزود: بی‌گمان با اعتماد به نفس، تعهد به اخلاق حرفه‌ای و پیوستگی با ارزش‌های اسلامی و ملی، می‌توانید ما مسوولان و مربیان با راهبری هوشمند نقشی فراتر از انتظار ایفا کنید.

وی عنوان کرد: مسئولیت ما در کنار یکدیگر، توسعه آموزش با عدالت است، عدالت در دسترسی، عدالت در کیفیت، عدالت در فرصت‌ها. پیام من در این اجلاس این است که هر کجا که هستید، با انگیزه و خلوص نیت، به میدان بیایید، به پرسش‌ها پاسخ بدهید و با هم، راهی بسوی جامعه‌ای پویا، باسواد و بافرهنگ بسازیم.

یزدان‌پناه گفت: از گروه‌های دانش‌آموزی،  مربیان و خانواده‌ها، مدیران تشکل‌ها و تمامی دست‌اندرکاران آموزش و پرورش می‌خواهیم که همراه با سازمان دانش‌آموزی بمانند و با رویکردی خلاق و مسئولانه به سمت پنج گام روشن یعنی تقویت مشارکت فعال دانش‌آموزان در تمامی عرصه‌ها با محوریت اخلاق، انصاف و خدمت به جامعه، ترویج الگوهای اسلامی و ملی در رفتار روزمره و گفتار دانش‌آموزان به منظور شکل‌گیری هویت فرهنگی مستحکم، توسعه روحیه تعاون و نیکوکاری با محوریت کار گروهی، همدلی و مسئولیت‌پذیری اجتماعی، گسترش ارتباطات بین‌افرادی و بین‌المللی با رویکرد همزیستی مسالمت‌آمیز و همفکری با کشورهای اسلامی و پایداری در نظم و قانون‌گرایی و احترام به قانون به عنوان پایه‌ای برای جامعه‌ای قابلیت اعتماد و امیدآفرین گام بردارند.

source

توسط salamatsun.ir