سارا اسدی درگفت‌وگو با پانا عنوان کرد:«هردانش‌آموز دنیایی منحصربه‌فرد است  سرعت یادگیری،سبک شناختی و علایق خاص مختص هر دانش‌آموزی است.زیرا تحمیل الگوهای یکسان آموزشی به‌ همه دانش‌آموزان ظلم به آینده‌سازان این مرزوبوم است بنابراین  نادیده گرفتن تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان در نظام آموزشی، نه‌تنها یادگیری را مختل می‌کند، بلکه استعدادها را نیز از بین می‌برد.»

وی افزود:«متأسفانه برخی مدارس، به‌جای طراحی مسیرهای متنوع،همچون کارخانه‌ای عمل می‌کنند که انتظار داردهمه‌ محصولاتش هم‌شکل و هم‌وزن باشند! این نگرش، خلاقیت را سرکوب و انگیزه را نابود می‌سازد.»  

اسدی ادامه داد:«دانش‌آموز کندآموز اگر تحت فشار مقایسه با همکلاسی تیزهوشش قرار بگیرد،خودباوری‌اش تخریب می‌شود.درمقابل، دانش‌آموز بااستعدادنیز اگر مجبور به تکرار مفاهیم ساده باشد،دچار بی‌انگیزگی می‌شود.»  

وی تأکید کرد «راه نجات،پیاده‌سازی آموزش تفکیکی است؛معلمان باید با ابزارهایی مثل ارزشیابی تشخیصی،طرح‌درس‌های انعطاف‌پذیر و پروژه‌های انتخابی،نیاز هردانش‌آموز را شناسایی کنند.»  

این مشاور تحصیلی خاطرنشان کرد:«تحول واقعی زمانی رخ می‌دهد که مدارس به‌جای سیستم‌های انبوه‌سازی،فضای رشد سفارشی ایجاد کنند.سرمایه‌گذاری بر آموزش معلمان برای شناخت سبک‌های یادگیری،توسعه‌ نرم‌افزارهای آموزشی هوشمند و بازنگری در شیوه‌های ارزشیابی، ۳ کلید طلایی برای شکوفایی نسلی خلاق است.»  

وی در پایان اظهار کرد:«تنوع، موهبت نظام آموزشی است نه مانع آن.اگر به جای یک اندازه برای همه،شعار هراندازه برای هرکس را سرلوحه کار قرار دهیم،آن‌گاه می‌توانیم شاهد شکوفایی استعدادهایی باشیم که سال‌ها در پشت دیوار یکسان‌سازی پنهان مانده‌اند.»

source

توسط salamatsun.ir