میکائیل باقری، مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با پانا اظهار کرد: «مسابقات قرآن و عترت نماز دانشآموزان، یک ابزار و بستر تربیتی است و به همین دلیل باید در فضای حقیقی و حضوری انجام شود.»
وی خاطرنشان کرد: «تمام تلاشمان بر این است که مسابقات که بهصورت فرآیندی از مدارس آغاز میشود تا کشوری و در ۲ رشته حفظ کل و قرائت نیز بینالمللی دارد، بهصورت حضوری برگزار شود تا به آن به اهداف تربیتی ترسیمشده برسیم.»
باقری افزود: «طبق نقشه راهی که از قبل از اول سال تحصیلی ترسیم کرده بودیم، امسال مسابقات در تیرماه باید برگزار میشد اما بهواسطه شرایط جنگی کشور و محدودیتهایی که ایجاد شد در آن بازه زمانی انجام نشد و همچنان به دلیل تثبیت نشدن کامل وضعیت کشور و به جهت اینکه دانشآموزان را از حالت انتظار دربیاوریم، بر اساس تصمیم ستاد برگزاری مسابقات در وزارتخانه، قرار شد مسابقات امسال استثنائاً بهصورت غیرحضوری برگزار شود.»
وی ادامه داد: «ساز کار چگونگی برگزاری غیرحضوری مسابقات را در ستاد برنامهریزی طراحی کردهاند که انشاءالله در دهه دوم شهریورماه با حضور ناظران در استانها و تعدادی از داوران حفظ، ضبط تصویری و صوتی باکیفیتی انجام خواهند شد و پس از آن در یکی از استانها داوری خواهد شد و نفرات برتر را معرفی خواهیم کرد.»
مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش گفت: «برای پرورش حافظان قرآن در مدارس باید مدیر و همکاران مدرسه آشنایی اجمالی با حفظ و فرآیند آن داشته باشند؛ ثانیاً انتخاب دانشآموزان از حیث استعداد و علاقهمندی و ثالثاً فراهم کردن شرایط تربیت حفاظ، شرط اولیه است.»
وی تأکید کرد: «گرچه انتظار این را نداریم که تربیت حافظ بهصورت تخصصی در مدارس انجام شود ولی انتظار عمومی داریم که مربیان پرورشی و مدیران مدارس، زمینه آموزش و توسعه حفظ جزء سی را در مدرسه فراهم کنند.»
باقری خاطرنشان کرد: «در این راستا سال قبل حدود ۲۰۰ هزار کاربرگ برای مدارس ابتدایی چاپ کردیم و در کلاسهای درس بچهها نصب شد و آموزگاران، بچههایی که علاقهمند به حفظ جزء سی بودند با حفظ هر سوره در این کاربرگ، یک ستاره دریافت میکردند. امسال به دلیل موفقیت و استقبال، این طرح را به همه مدارس و کلاسهای دوره ابتدایی تعمیم دادهایم که کاربرگ در حال بازطراحی است.»
وی افزود: «این کاربرگها قبل از مهرماه در سطح کشور توزیع و در سطح کلاسها نصب خواهند شد. امیدواریم با تشویق و همراهی مدیران و زحمات آموزگاران بتوانیم موضوع «حفظ جزء سی» را در مدارس توسعه دهیم و حفظ بیش از جزء سی هم در مراکز دارالقرآن انجام خواهد شد.»
source