به گزارش ایرنا، هاشم کارگر در برنامه صف اول با بیان این که از عمر سازمان ثبت احوال یکصد سال می گذرد، اظهار کرد: ثبت چهار واقعه حیاتی ولادت، مرگ، ازدواج و طلاق و صدور مدارک هویتی، حفظ و صیانت از اطلاعات هویتی مردم و کلیه خدمات بر این بستر، از وظایف این سازمان است.
وی با تاکید بر اینکه سازمان هوشمند ثبت احوال، چشم اندازی است که برای ثبت احوال پیشبینی کردهایم، گفت: در طول یک سال اخیر با شروع دولت چهاردهم سعی کرده ایم به این امر سرعت دهیم و در یک سال اخیر بسترهای خوب هوشمندسازی و ارائه خدمات الکترونیکی داشتهایم.
رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه در حوزه احراز هویت سامانه هدا فعالیت دارد، گفت: این سامانه، سامانه مهمی است که به احراز هویت دقیق هموطنان کمک میکند و یکی از کارهای مهمی که انجام میدهد این است که احراز هویت در این سامانه به صورت غیر حضوری انجام می شود.
وی ادامه داد: بحث امضای دیجیتال نیز به این سامانه وصل شده است و فرد میتواند با امضای دیجیتال بدون اینکه در محلی حاضر شود، قراردادهای خود را امضا کند و این امضا به تایید سازمان ثبت احوال رسیده است.
رییس سازمان ثبت احوال ادامه داد: یکی دیگر از کارهای مهم در راستای هوشمندسازی ثبت احوال در یک سال گذشته، بحث پیاده سازی گواهینامههای الکترونیک ولادت است که با همکاری وزارت بهداشت انجام شده است و در مرحله بعد نیز نام کودک نیز به صورت الکترونیک در سامانه تعاملی ثبت میشود.
رفع ممنوع الخدماتی۲۳۰ هزار کد ملی
رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه بیش از چهار دهه اخیر برخی افراد بودند که ممنوع الخدمات شده بودند که این امر مطابق قانون هم نبود و سازمان ثبت احوال با همکاری دستگاه قضایی به این امر ورود کرد، گفت: ۲۳۰ هزار کد ملی ممنوع الخدمات با همکاری دستگاه قضایی و امنیتی، رفع ممنوعیت شدند که کار بسیار بزرگی بود.
کارگر با بیان اینکه در حال حاضر به سمت شناسنامه الکترونیک حرکت کرده که این شناسنامه جایگزین شناسنامه فیزیکی میشود و مزایای گوناگونی دارد افزود: شناسنامه الکترونیک را ایجاد کردهایم و اکنون در حال طی مراحل مختلف است تا با تولد نوزادان آغاز شود.
کارگر توضیح داد که شناسنامه الکترونیک دارای سیستمهای اصالت سنجی است و مزایای گوناگونی دارد، علاوه بر اینکه از جعل و سوء استفاده دیگران جلوگیری میکند، هر تغییری در مشخصات فرد داده شود نیز یک شناسنامه جایگزین آن میشود و شناسنامه قبلی باطل میشود، این شناسنامه به راحتی در دسترس است.
وی با اشاره به فعالیت سامانه سهیم (سامانه احراز هویت یکتای ایرانیان) که مرجع ارائه خدمات است ۲۵ خدمت الکترونیک ارائه میشود نیز گفت: در این سامانه اطلاعات خانواده نیز در آن درج میشود و این سامانه برای همه ایرانیان قابل دسترس است.
رییس سازمان ثبت احوال تأکید کرد: خدمات الکترونیکی که ارائه میدهیم از جمله شناسنامه الکترونیک و سایر خدمات از طریق سامانه سهیم ارائه میشوند.
کارگر درباره وضعیت کارتهای ملی نیز با بیان اینکه سازمان ثبت احوال در آخرین مرحله صدور کارت ملی قرار دارد، خاطر نشان کرد: بر اساس آیین نامه، چاپخانه دولتی که تحت نظارت وزارت اقتصاد است بدنه کارت راآماده و وزارت اطلاعات تراشه گذاری میکند، سپس سازمان ثبت احوال نیز شخصیسازی میکند و اطلاعات هویتی را روی آن بارگذاری میکند.
وی خاطر نشان کرد : در حال حاضر در ثبت احوال، توانایی صدور بین ۲ تا ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار کارت به صورت ماهانه داریم، این در صورتی است که کارتها به موقع به دست ما برسد.
کارگر ادامهداد: باید اعتبارات لازم به دست دستگاههایی که قرار است بدنه کارت ملی را تهیه و تراشه گذاری کنند به موقع برسد تا کارتابل ثبت احوال رسیده و شخصیسازی شود.
رییس سازمان ثبت احوال با اشاره به بازنگری کارت ملی گفت: بازنگری کارت ملی به این علت است که فرایند کارت ملی را تغییر دهیم، در حال حاضر بدنه کارت ملی از جنس پلی کربنات است که از خارج از کشور وارد میشود و باید جنس را تغییر دهیم تا زیاد نیاز به خارج از کشور نداشته باشیم.
وی افزود: در مورد تراشه نیز با فناوری که ایجاد شده، شاید نیازی به تراشه وجود نداشته باشد البته در رابطه با این موضوعات اختلاف نظر وجود دارد.
وی تأکید کرد:به این سمت پیش میرویم که فرایند پیش از صدور کارت ملی در سازمان ثبت احوال را کوتاهتر و تسریع کنیم و کارت ملی را در اختیار مردم قرار دهیم و سرویسهای مبتنی بر کارت ملی را نیز طوری طراحی کنیم که راحت بتوانند خدمات خودشان را دریافت کنند.
وی با بیان اینکه با توجه به فناوری جدید شاید کارت ملی را نیز تغییراتی ارائه دهیم، اظهار داشت: کارت ملی را هم الکترونیکی خواهیم کرد و تلاش میکنیم کارت ملی مجازی ایجاد شود تا زمانی که فرد درخواست کارت ملی میدهد تصویر کارت ملی خود را مشاهده کند.
صدور کارت ملی برای نوزادان
رییس سازمان ثبت احوال با بیان اینکه به زودی برای نوزادان کارت ملی صادر شود نیز گفت: این امر در دولت تصویب شده و امیدواریم مجوزهای آن را دریافت کنیم.
وی گفت: کارت ملی برای افراد ۱ تا ۶ سال، ۶ تا ۱۵ سال و ۱۵ سال به بالا تعلق میگیرد و در مرحله بعد شناسنامه الکترونیکی را به افراد زیر ۱۵ سال میدهیم و بعد به سراغ افرادی که بالای ۱۵ سال هستند، میرویم.
ایجاد پایگاه نسبی در ثبت احوال
رییس سازمان ثبت احوال با اشاره به ایجاد پایگاه نسبی در این سازمان افزود: ایجاد این پایگاه از دیگر اقدامات انجام شده بود که در کشور برای دستگاههای مختلف مورد استفاده است و بر این اساس، شجره نامه فرد مشخص میشود.
وی با اشاره راهاندازی مرکز رصد جمعیت در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: مرکز رصد به صورت داشبوردهای گوناگون جمعیت را با شاخصهای گوناگون نشان میدهند و اطلاعات آن علاوه بر اینکه به روز است، اطلاعاتی قابل استناد و دقیق است.
کارگر ادامهداد: اطلاعات عمومی جمعیت روی کارتابل این مرکز قرار دارد و همه مردم میتوانند مراجعه کنند و اطلاعات عمومی که اطلاعات قیمتی است را استفاده کنند، اما سایر اطلاعاتی که طبقهبندی خود را دارد به فراخور نیاز دستگاه در اختیار آنها قرار میگیرد.
به گفته وی، راه اندازی جی آی اس جمعیتی از دیگر برنامه های این سازمان بود بر این اساس، اطلاعات جمعیتی را مکان محور شده و سازمان به دنبال اتصال کد ملی به کد پستی است.
وی افزود: با همکاری که با شرکت ملی پست داشتیم در حد پارسل، این کار را انجام میدهیم تا در حد پارسل اطلاعات جمعیتی را داشته باشیم؛ در جیآیاس جمعیتی وقتی به هر مختصاتی وارد شوید، مختصات جمعیتی آن را نیز مشاهده می کنید.
خدمات ثبت احوال در جنگ ۱۲ روزه
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به اقدامات این سازمان در جنگ ۱۲ روزه خاطرنشان کرد: در دفاع مقدس ۱۲ روزه مردم ایران پیروز بودند و دستگاهها در کنار مردم قرار گرفتند؛ تمام ادارات سازمان ثبت احوال در طول این ۱۲ روز در سراسر کشور فعال بودند و روحیهای که در مردم بود در دستگاهها نیز ایجاد شده بود و بیش از ۵۰۰ هزار خدمت هویتی به مردم ارائه شد.
وی افزود: در مورد افرادی که در این ۱۲ روز مدارک هویت آنها دچار آسیب شده و از بین رفته بود اعلام کردیم که درخواستهای هویتی این افراد باید در اولویت کاری قرار گرفته و به سرعت انجام شود.
وی تاکید کرد: میز خدمت در محلها هتل لاله، هتل شرق و هتل شیان و محلهای زندگی افرادی که مدارک هویتی آنها دچار خدشه شده بود، قرار دادیم.
کارگر با اشاره به آمار ولادت و ازدواج در جنگ ۱۲ روزه، تاکید کرد: در این مدت ۳۶ هزار و ۵۸۲ واقعه ازدواج و ۳۱ هزار و ۶۵۳ واقعه ولادت در این ۱۲ روز ثبت شد.
گواهی انحصار وراثت الکترونیکی شد
رئیس سازمان ثبت احوال با اشاره به روند صدور گواهی انحصار وراثت الکترونیک، تاکید کرد: پیش از این صدور این گواهی از سوی قوه قضاییه انجام میشد و با همکاری با قوه قضاییه در تدوین برنامه هفتم این تصمیم گرفته شد که صدور گواهی انحصار وراثت به سازمان ثبت احوال منتقل شود.
وی افزود: با توجه به توانمندیهای سازمان ثبت احوال پیشنهاد کردیم این امر کاملا الکترونیک انجام شود و به محض اینکه گواهی فوت فرد را صادر میکنیم، ظرف ۲۰ روز بر اساس اطلاعات سازمان ثبت احوال، گواهی انحصار وراثت به صورت خودکار صادر میشود و از طریق سامانه سهیم برای وراث و ذینفعان ارسال میشود و سپس پیامکی برای وراث و ذینفعان شناخته شده ارسال میشود.
وی با بیان اینکه این موضوع از تاریخ سوم مردادماه امسال انجام شده است، تاکید کرد: در خصوص درخواست گواهی انحصار وراثت مرقوط به ثبت فوتهایی که قبل از این تاریخ بوده و افراد اقدام به درخواست انحصار وراثت کرده باشند، باید روند قضایی خود را طی کند.
وی ادامه داد: اگر ثبت فوت قبل از این تاریخ انجام شده اما تقاضا انحصار وراثت داده نشده است، میتوانند در سامانه سهیم به ثبت احوال درخواست دهد.
کارگر افزود: افرادی که اعتراضی نسبت به گواهی انحصار وراثت داشته باشند نیز میتوانند ظرف مدت ۱۰ روز اعتراض خود را اعلام کنند.
source