وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه یشرفت‌های خوبی در حوزه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع به دست آمده، اظهار کرد: کیفیت در آموزش، خط قرمز آموزشی پزشکی است.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدرضا ظفرقندی در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری وزارت بهداشت و فرهنگستان علوم‌پزشکی کشور با موضوع ساماندهی و گسترش مراکز جامع خدمات سلامت آموزشی در شبکه بهداشت که امروز برگزار شد، اظهار کرد: شاهد حضور معلمانی در این جلسه هستیم که برای آموزش پزشکی، بهداشت و درمان فعالیت کرده‌اند و به این دلیل بر این باور هستم که جلسه‌ای ارزشمند به حساب می‌آید. ما بر این باور هستیم که معلمی، شغل انبیا است، بنابراین معلمی ارزش فراوانی دارد.

وی ادامه داد: معلمی، یک خیر عمری و یک خیر ساری و جاری است؛ منظور این است که هرچه آموزش داده می‌شود در جهان هستی، ساری و جاری است. آموزش از یک فرد به فرد دیگر منتقل می‌شود و به همین دلیل می‌بایست به آن توجه شود و به صورت کامل باشد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه حوزه سلامت ابعاد مختلفی دارد، گفت: حوزه سلامت شامل ابعاد فنی و اخلاقی است مسائل اخلاقی می‌بایست در کنار مسائل حرفه‌ای در کانون توجه قرار گیرد. مسائل اخلاقی و رفتاری می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد اما مسائل اخلاقی  را نمی‌توان چندان در کلاس‌های درس آموزش داد. مسائل اخلاقی می‌بایست در عمل و در کنار مسائل تخصصی با رفتار به دانشجویان آموزش داده شود. چگونگی مواجهه و تعامل با بیمار و مسائل اخلاقی می‌بایست به صورت عملی و رفتاری به دانشجویان آموزش داده شود.

وی درباره آموزش جامع محور توضیح داد: یکی از مسائل مهم مرتبط با آموزش جامعه‌محور این است که نیازهای مردم به ویژه نیازهای مردم نیازمند و فقرا را برطرف کنیم. اگر بتوانیم نیازهای مردم را از طریق آموزش جامعه‌محور برطرف کنیم ماندگاری این روش آموزشی بیشتر می‌شود. یکی از رموز ماندگاری این است که شرایط ایجاد کنیم که این باور ایجاد شود که افراد برای مردم و جامعه اثرگذار هستند. اگر این باور در میان افراد ایجاد شود که برای جامعه موثر هستند به راحتی کشور خود را ترک نمی‌کنند.

ظفرقندی درباره ضرورت اجرای برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع خاطرنشان کرد: پیشرفت‌های خوبی در حوزه برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع به دست آمده است و اقدامات صورت گرفته در این حوزه طی چند ماه گذشته بیشتر از حد انتظار است. برنامه پزشکی خانواده و نظام ارجاع در راستای تکمیل برنامه نظام مراقبت‌های اولیه می‌بایست اجرا شود و پیشرفت‌های خوبی در این زمینه به دست آمده است. اقدامات خوبی در راستای ارتباط الکترونیک میان سطوح مراقبت‌های اولیه سطح ۱ و سطوح ۲ و ۳ و همچنین نظام پرداخت در راستای اجرای برنامه پزشکی خانواده صورت گرفته است. امیدوارم بتوانیم برنامه پزشکی خانواده که بر زمین مانده به سرانجام برسانیم.

وزیر بهداشت درباره مولفه آموزش توضیح داد: آموزش می‌بایست جامعه‌محور، با کیفیت و با مردم در ارتباط باشد. کیفیت در آموزش، خط قرمز آموزش پزشکی محسوب می‌شود هنگامی که سخن از آموزش پزشکی به میان می‌آید فقط رشته پزشکی نباید در کانون توجه قرار گیرد بلکه تمام رشته‌ها مانند پرستاری، داروسازی نیز مدنظر هستند.  این جلسه در راستای ایجاد تحول در آموزش برگزار شده است.

وی با بیان اینکه آموزش رشته‌های علوم پزشکی می‌بایست برای مردم تقویت شود، ادامه داد: ارتقا سواد سلامت یک موضوع مهم است و اگر نتوانیم از گوشی‌های همراه برای ارتقاء سواد سلامت بهره گیریم، فرصت مناسبی را از دست داده‌ایم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه سختی‌های آموزش پزشکی می‌بایست کاهش یابد، خاطرنشان کرد: همانطور که برای ارتقای کیفیت آموزش پزشکی تلاش می‌کنیم، کاهش سختی این رشته را نیز می‌بایست در دستور کار قرار دهیم. آموزش پزشکی و سختی‌های ذاتی همراه است و برخی بزرگان رشته پزشکی در برهه‌ای از زمان برای ترک این رشته تصمیم گرفته بودند. روسای دانشگاه علوم پزشکی وظیفه دارند که سختی رشته پزشکی را آسان کنند. حمایت از دستیاران و پزشکان جوان می‌بایست در کانون توجه قرار گیرد. طرح‌های حمایتی از پزشکان و دستیاران جوان می‌بایست تقویت شود و برنامه‌هایی برای اینکه جوانان دوره پزشکی را با رضایت طی کنند، طراحی کرده‌ایم.

ظفرقندی با بیان اینکه نقش متدهای سنتی در آموزش پزشکی کمرنگ شده، گفت: اگرچه همچنان کلاس درس در آموزش نقش دارد اما باید از روش‌های جدید استفاده کنیم. همچنین آموزش‌های گلخانه‌ای می‌بایست تغییر کند و آموزش‌های جامعه محور و مساله‌محور در کانون توجه قرارگیرد. شرایط باید به نحوی باشد که آموزش پزشکی باکیفیت، اخلاق محور و مسئله محور باشد.

انتهای پیام

source

توسط salamatsun.ir