به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، احمد محمودزاده، معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با رکنا درباره تصویب اساسنامه مدرسه مجازی و برنامههای مربوط به آن گفت: در سند تحول بنیادین ، چه در راهبردهای کلان و چه در راهکارهای متعدد آن، بهویژه راهبردهای چهارم و هفتم، تأکید شده است که باید بهگونهای حرکت کنیم که هم عدالت آموزشی و تربیتی را در آموزش و پرورش محقق سازیم و هم کیفیت تعلیم و تربیت را با بهرهمندی هوشمندانه از فناوریهای نوین ارتقا دهیم. همچنین در بحث بازماندگان از تحصیل، بهویژه افرادی که در کودکی ترک تحصیل کردهاند و اکنون در سنین بزرگسالی قرار دارند، باید آموزشهای لازم ارائه شود.
وی افزود: با همین هدف و مبتنی بر راهکارهای سند تحول بنیادین، سال گذشته پیشنهادی به شورای عالی آموزش و پرورش ارائه کردیم. این پیشنهاد در جهت کاهش تعداد و تنوع مدارس بزرگسالان و همچنین بهرهگیری از شیوههای نوین آموزشی از جمله فناوریهای آموزشی، آموزش ترکیبی و شخصیسازی آموزش بود. در حال حاضر چهار نوع مدرسه برای بزرگسالان داریم: مدرسه بزرگسال دولتی، مدرسه بزرگسال غیردولتی، مدارس ایثارگران و آموزش از راه دور. هدف ما از این طرح، کاهش تنوع مدارس بزرگسالان و ایجاد بستر یادگیری برابر، غیرحضوری (مجازی یا ترکیبی برای بخشهای عملی یا امتحانات) و تأییدشده از سوی وزارت آموزش و پرورش است.
محمودزاده تأکید کرد: بر این اساس، پیشنهاد ادغام این مدارس و راهاندازی ساختاری جدید با عنوان «مدرسه مجازی» را ارائه دادیم؛ ساختاری که هم در داخل کشور و هم در خارج از کشور قابل بهرهبرداری باشد. ایرانیان مقیم خارج و علاقهمندان به نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران نیز میتوانند در این مدارس، از مقطع ابتدایی تا متوسطه دوم، تحصیل کنند.
وی ادامه داد: در داخل کشور نیز دو گروه میتوانند از این مدارس استفاده کنند. نخست، افراد بالای ۱۸ سال که به دلایل مختلفی مانند اشتغال، ازدواج، زندگی در مناطق صعبالعبور یا نبود دسترسی به آموزش از ادامه تحصیل بازماندهاند. دوم، دانشآموزانی که به دلایل خاص، امکان حضور در مدرسه را ندارند؛ مانند کودکانی که به دلیل معلولیتهای جسمی یا مشکلات خاص قادر به رفتوآمد به مدرسه نیستند و اکنون جزء بازماندگان از تحصیل به حساب میآیند.
معاون وزیر آموزش و پرورش توضیح داد: در مدرسه مجازی شرایطی فراهم خواهد شد تا این افراد نیز تحت پوشش آموزش قرار گیرند. البته برای دانشآموزان واجبالتعلیم، تأکید اصلی ما بر آموزش حضوری است؛ اما در موارد خاص که حضور فیزیکی ممکن نباشد، کمیسیون خاص موظف است وضعیت دانشآموز را بررسی کرده و در صورت احراز شرایط، مجوز حضور در مدرسه مجازی صادر شود.
وی افزود: پیشنهاد تأسیس مدرسه مجازی با تکیه بر اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین، سال گذشته در دولت قبل مورد تصویب قرار گرفت و ابلاغ شد. در ماههای گذشته نیز جلسات کارشناسی متعددی در شورای عالی آموزش و پرورش برگزار شد و اساسنامه این مدرسه در صحن شورا بررسی شد. خوشبختانه موفق شدیم مصوبه نهایی را از شورای عالی آموزش و پرورش دریافت کنیم و پس از تأیید رئیسجمهور، این مصوبه برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ خواهد شد.
محمودزاده درباره شهریه این مدارس گفت: با توجه به ماهیت مجازی این مدارس، شهریهها بسیار کمتر از مدارس غیردولتی خواهد بود، چرا که هزینههای مربوط به فضا، امکانات و تجهیزات حذف میشود و تنها زیرساختهای فناوری و ارتباط با دانشآموزان بهصورت آنلاین و آفلاین مورد نیاز است.
او افزود: آموزش در این مدارس تنها محدود به شبکه شاد نخواهد بود، بلکه بسترهای متنوعی برای آن در نظر گرفته شده است تا رقابت نیز ایجاد شود. همچنین یک پرونده الکترونیکی برای هر دانشآموز تشکیل خواهد شد. تطبیق واحدهایی که قبلاً گذراندهاند انجام خواهد گرفت و مشاورههای لازم در خصوص ادامه تحصیل بهصورت مجازی و حضوری ارائه خواهد شد. آموزشها بر اساس محتوای کتابهای درسی رسمی خواهد بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در مناطقی که استفاده از فناوری مقدور نباشد، بستههای یادگیری و یاددهی آماده در اختیار دانشآموزان قرار خواهد گرفت. همچنین از ظرفیت رسانه ملی نیز برای آموزش استفاده خواهد شد.
محمودزاده خاطرنشان کرد: با راهاندازی این مدارس، سه سال فرصت در نظر گرفته شده تا تمامی مدارس بزرگسال دولتی، غیردولتی، ایثارگران و آموزش از راه دور خود را با این ساختار جدید تطبیق دهند و در این مدت مجوزهای لازم را دریافت کنند.
وی گفت: برنامههای درسی و تربیتی این مدارس بر اساس نظام آموزشی جمهوری اسلامی ایران طراحی و متناسب با شرایط مدرسه مجازی خواهد شد و حتماً باید به تأیید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی برسد. همچنین در بهکارگیری نیروی انسانی در این مدارس، صلاحیتهای حرفهای و تخصصی، بهویژه در حوزه فناوریهای آموزشی، مورد تأکید قرار خواهد گرفت.
او در پایان ابراز امیدواری کرد که با اجرای این طرح، در آیندهای نهچندان دور، شاهد حذف بازماندگی از تحصیل در کشور باشیم. وی همچنین یادآور شد: در اساسنامه این مدارس، پیشبینی شده که برای دانشآموزان واجبالتعلیم نیازمند حمایت مالی، سرانه مشخصی اختصاص داده شود.
source