گیب نیوئل، مدیرعامل شرکت ولو و خالق بازیهای معروفی همچون کانتر استرایک و Half-Life، قدمی جدید در دنیای فناوری برداشته است. او که از دیرباز به ایده اتصال مستقیم مغز انسان به کامپیوتر علاقه داشته، حالا وارد مسیری شده که میتواند تبدیل به رقابتی جدی با افرادی همچون ایلان ماسک شود. نیوئل پیشتر تحقیقات خود را در زمینهی واکنشهای زیستی گیمرها آغاز کرده بود و ایدههایی مانند استفاده از حسگرهای لالهی گوش در هدستهای واقعیت مجازی را مطرح کرده بود. این ماجرا در سال ۲۰۱۹ و در کنفرانس GDC با معرفی رابط مغز و کامپیوتر (BCI) توسط او، شکل جدیتری به خود گرفت.
شروع به کار استارتاپ Starfish Neuroscience
نیوئل در سال ۲۰۱۹ و در سکوت خبری، استارتاپی به نام Starfish Neuroscience تأسیس کرد. طبق اعلام این استارتاپ، اولین تراشهی مغزی آنها تا پایان سال جاری میلادی معرفی خواهد شد. این تراشه با وجود آنکه هنوز به مرحله قابل کاشت کامل نرسیده، اما قادر به خوانش دادههای مغزی و تحریک آن است. هدف اولیه این شرکت، توسعه چیپ سفارشی برای ثبت فعالیتهای مغزی و کاهش علائم بیماریها است، نه ساختن سیستمهای پیچیده و کامل.
مزایا و ویژگیهای تراشه استارفیش
تراشه تولید شده توسط این استارتاپ دارای ویژگیهایی متمایز است. این تراشه از مصرف انرژی بسیار پایین (تنها ۱٫۱ میلیوات)، ابعاد کوچک (۲ در ۴ میلیمتر) و همچنین توانایی ثبت و تحریک مغز برخوردار است. علاوه بر این، تراشه استارفیش به پردازش داخلی دادهها مجهز بوده و قادر است بهطور همزمان با چند بخش مختلف مغز ارتباط برقرار کند. این ویژگیها آن را در مقایسه با نمونههایی مانند تراشههای نورالینک ایلان ماسک متمایز میکند.
مقایسه تراشه استارفیش و نورالینک
در مقابل، تراشه نورالینک ایلان ماسک که تاکنون در مغز سه بیمار کاشته شده است، ابعادی بزرگتر دارد و مصرف انرژی بیشتری میطلبد. علاوه بر آن، این تراشه نیازمند شارژ بیسیم است و پیچیدگیهای فنی خاص خود را دارد. این در حالی است که استارفیش با تمرکز بر سادگی و کاربرد چندبخشی تراشه، به دنبال ارائه راهکارهایی مؤثر برای درمان بیماریهایی نظیر پارکینسون است. در این بیماریها، تعامل و هماهنگی میان چند بخش از مغز اهمیت زیادی دارد.
پروژههای موازی استارفیش
شرکت Starfish Neuroscience علاوه بر تراشه مغزی خود، روی دو پروژه دیگر نیز فعالیت میکند: یکی دستگاهی که از گرمایش هدفمند برای نابودی تومورها استفاده میکند و دیگری یک سیستم TMS رباتیک برای درمان اختلالات روانی. این استارتاپ با الهام از دنیای بازیهای ویدیویی و هدف تسهیل درمان بیماریهای نوین، به مسیر پیشرفت خود ادامه میدهد.
source