آزاده مهاجرانی، سخنگوی دولت در نشست بررسی راهبردهای توسعه صنعت نمایشگاهی که امروز در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد با اشاره به نقش مهم انجمن‌ها در حل مشکلات صنفی و اجتماعی‌سازی امور گفت:صنعت نمایشگاهی باید در کنار کالا و خدمات قرار گیرد.وقتی بسیاری از امور و فعالیت‌ها از جمله ورزش،گردشگری و غیره در دنیا به صنعت بدل  شده صنعت نمایشگاهی نیز باید گسترش یابد و نقش خود را در رشد اقتصادی ایفا کند.

مهاجرانی خاطرنشان کرد: رویکرد دولت حمایت از بخش خصوصی است و به هیچ وجه در رقابت با این بخش نیست.

دولت‌ها وظیفه سیاستگذاری و حمایتی دارند و با گفت و گو و جلسات مشترک می‌توان بسیاری از موضوعات را حل کرد.گره زدن نمایشگاه‌ها  با مزیت‌های منطقه‌ای و رقابتی بسیار مهم است و تمرکز بر این بحث نتایج بهتری به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: برگزاری نمایشگاه‌ها در مناطق مرزی ظرفیت بالایی است چون عبور و مرور افراد از این مناطق بالاست و ذایقه‌شناسی مشتریان و رویکردهای جدید در بازاریابی و صنعت نتایج بسیار مناسبی به دنبال خواهد داشت.

مهاجرانی گفت: برگزاری نمایشگاه‌های چند ساله نیازمند ایجاد زیرساخت‌هایی است اما اکنون ضعف‌هایی در این زمینه وجود دارد و بیم آن وجود دارد که مشکلاتی در این مسیر وجود داشته باشد.

سخنگوی دولت به موضوع ناترازی انرژی و قطع برق و تاثیر نامناسب آن بر صنعت نمایشگاهی عنوان کرد: محدودیت سرمایه‌گذاری در کنار تحریم و گسترش مصرف  زمینه‌ساز وضعیت کنونی شده و باید با استفاده از انرژی‌های خورشیدی برای تامین انرژی گام برداشت و همه با هم تلاش کنیم تا از وضعیت کنونی عبور کنیم.

رحیم جلیلی رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران و مدیرعامل شرکت نمایشگاه بین‌المللی خوزستان در ادامه این نشست، اظهار کرد: اکنون در هر استان یک مرکز نمایشگاهی به نام سایت بین‌المللی نمایشگاه‌های استانی وجود دارد.قبل از انقلاب فقط یک نمایشگاه در سطح ایران و آن هم در تهران داشتیم ولی بعد از پیروزی انقلاب با توجه به صدور کالاهای تولیدی ایران و توسعه تجارت تصمیم‌گیری شد که هر استان یک مجموعه نمایشگاهی داشته باشند.به همین دلایل همه استان‌ها با مصوب دولت و دریافت مجوز از توسعه تجارت و وزارت صمت از این مجموعه برخوردار شدند.

وی با بیان اینکه بسیاری از نمایشگاه‌ها متعلق به بخش خصوصی است؛ برخی استان‌ها اتاق بازرگانی، شهرداری و همیاری شهرداری نیز سهام‌دار هستند، تصریح کرد: بالغ بر ۳۵ سایت نمایشگاهی در سراسر کشور داریم که این رقم با احتساب جزیره کیش و مناطق آزاد است؛ ایران مال نیز نمایشگاه خیلی خوبی دارد که از نظر استاندارد نیز در سطح بین‌المللی است.

وی افزود: فقط نمایشگاه تهران دولتی است؛ از سوی سازمان توسعه تجارت به عنوان بازوی این سازمان و وزارت صمت معرفی شدیم.

وی در مورد درخواست از دولت اظهار کرد: نمایشگاه‌هاى بین‌المللى ایران، آمادگى خود را براى همکارى با دولت در مسیر توسعه صنعت نمایشگاهى اعلام می‌کندهمکاری و همفکرى با حداکثر ظرفیت در برنامه‌ریزی و سیاستگذارى صنعت نمایشگاهى کشور، گسترش تعاملات خارجى نمایشگاه‌ها، همکاری در برنامه‌ریزى و اجراى نمایشگاه‌هاى اکسپو از جمله اکسپو ۲۰۳۰ ریاض از جمله درخواست‌های ما است.

او با اشاره به تلاش برای تعامل بخش خصوصی و دولت بیان کرد: خوشبختانه در طول یک سال اختیارات انجمن چندین برابر شده است؛ تقویم و عملکرد به صورت گزارش تحلیلی تهیه و تدوین و به سازمان توسعه تجارت ارائه شد.

رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی عنوان کرد: اعتقاد بر این داریم که هر نهادی اگر از نیروی انسانی قوی برخوردار نباشد، تخصص کافی نداشته باشد، آن نهاد با مشکل مواجه و ورشکست می‌شود؛ به همین دلایل در تمام کشور نیروی انسانی را ساماندهی و شبکه قوی از کل مجموعه نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران تشکیل داده‌ایم.همچنین یک سری آموزش‌ها در حوزه روابط‌عمومی، مدیران امور اجرایی و همچنین مدیران مالی و اداری انجام دادیم.

جلیلی با بیان اینکه نمایشگاه‌های کشور در سه رده بین‌المللی الف، بین‌المللی ب و ملی هستند.

در مورد اقدامات انجام شده گفت: پیگیری مسائل و مشکلات مراکز سطح کشور، طرح یکسان‌سازی قراردادهای مراکز با برگزارکنندگان برگزاری جلسات مستمر با هیئت مدیره نمایشگاه‌های کشور به صورت دوره‌ای،انتشار نشریه تخصصی و راه‌اندازی وب‌سایت انجمن

ساماندهی و رتبه‌بندی مجریان برگزاری نمایشگاه،غرفه‌سازان و همچنین تشکیل و توسعه بسترهای ارتباطی بین فعالان نمایشگاهی سراسر کشور (فضای مجازی و برگزاری همایش سراسری فعالان صنعت نمایشگاهی)تدوین طرح نمایشگاه‌های توسعه صادرات و ارائه به سازمان توسعه تجارت ،طرح برندسازی موضوعی نمایشگاه‌ها، تدوین طرح جامع صنعت نمایشگاهی و ترجمه اخبار و منابع معتبر صنعت نمایشگاهی جهان از جمله اقدامات انجام شده است.

وی گفت:سال گذشته آمار مراکز نمایشگاهی جهان یک هزار و ۴۳۲ و ایران نیز ۳۵ مرکز بود؛ تعداد بازدیدکنندگان جهانی از این مراکز سال گذشته ۳۵۳ میلیون و در ایران نیز ۹ میلیون نفر بوده است.نمایشگاه برگزار شده جهانی در سال گذشته ۳۳ هزار عنوان و در ایران نیز ۸۳۵ عنوان بوده است.

جلیلی با اشاره به اینکه مجموعه فضای مفید نمایشگاهی در کشور ایران حدود ۲۸۰ هزار مترمربع است، بیان کرد: سال گذشته چهار میلیون و ۸۰۰ هزار واحد مشارکت‌کنندگان برگزاری نمایشگاه‌ها در سطح جهان و در ایران نیز ۴۵ هزار واحد بوده است.

او با اشاره به اینکه ارزش صنعت نمایشگاهی ایران از ارزش جهانی این صنعت کمتر از نیم درصد است، اضافه کرد: این در حالی است که سهم حجمی ایران از مراکز نمایشگاهی جهان حدود دو درصد است؛ ارزش صنعت نمایشگاهی جهان در سال گذشته ۲۰۰ میلیارد دلار و در ایران نیز ۴۰۰ میلیون دلار برآورد شده است.

 رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی تصریح کرد:در صنعت نمایشگاهی ایران بالغ بر ۶ هزار نفر در مراکز نمایشگاهی، برگزارکنندگان و غرفه‌سازان و ۱۶۰ هزار فرصت شغلی در بخش‌های مرتبط مشغول به کار هستند؛ این آمار افزون بر رونقی هست که نمایشگاه‌ها برای کسب و کارهای محلی اعم از هتلداری و حمل و نقل ایجاد می‌کند.از بین حدود ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان بیش از نیمی از آنها در نمایشگاه‌های مختلف داخل کشور مشارکت می‌کنند؛ یعنی نمایشگاه از نظر آن‌ها مهم‌ترین ابزار بازاریابی تلقی می‌شود.

جلیلی تصریح کرد:فاصله موجود میان سهم حجمی و مالی ایران از صنعت نمایشگاهی اگر به درستی شناخته و مدیریت شود، ظرفیت بالایی را برای درآمدزایی و اشتغال آفرینی در کشور آزاد می‌کند؛ همچنین به رشد هرچه بیشتری شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد دانش محور کشور نیز کمک می‌کند.

 رئیس انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی خاطرنشان کرد: تبدیل   مراکز نمایشگاهی استان‌ها به محور توسعه تجارت خارجی، معرفی انجمن نمایشگاه‌های بین‌المللی ایران به عنوان محور اصلی صنعت نمایشگاهی کشور، تشکیل کارگروه راهبردی با مشارکت مراکز کلانشهرها زیر نظر انجمن، جلوگیری از موازی کاری به ویژه در نهادهای دولتی در خصوص صنعت نمایشگاهی و همچنین ایجاد بستر مناسب برای توسعه زیرساخت‌های نمایشگاهی کشور است.

 

source

توسط salamatsun.ir