رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: سؤالات امتحانات نهایی بر اساس سیاست‌های مصوب و تحلیل آزمون‌های سال گذشته طراحی شده‌اند و در فضای امن قرنطینه، رمزگذاری شده و بدون امکان دسترسی پیش از آزمون توزیع می‌شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش، در نشست خبری با اصحاب رسانه که همزمان با آغاز امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۴ در محل دبیرستان آرمیتا مصلی‌نژاد شهرری برگزار شد، اظهار کرد: اولین روز برگزاری امتحانات نهایی خرداد ۱۴۰۴ با درس “دین و زندگی” آغاز شد. تمامی آزمون‌ها به‌صورت هماهنگ و بر اساس سیاست‌های مصوب و تحلیل نتایج آزمون‌های سال گذشته برنامه‌ریزی شده‌اند.

وی افزود: سال گذشته پس از برگزاری امتحانات نهایی، تحلیل سؤال‌به‌سؤال هر درس در اختیار مدارس هر شهر قرار گرفت و این اقدام فرصتی فراهم کرد تا توصیه‌ها و تأکید‌هایی به دبیران ارائه شود؛ از جمله اینکه مفاهیمی که اکثر دانش‌آموزان در مدرسه نتوانستند به آنها پاسخ دهند مورد توجه ویژه قرار گیرند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت وزارت آموزش و پرورش با اشاره به دلایل مختلف عدم پاسخگویی دانش‌آموزان به سؤالات امتحانات نهایی بیان کرد: یکی از دلایل اصلی نداشتن دانش پایه در مفاهیم ارائه‌شده است و برای حل این مشکل ضروری است دبیران پیش از تدریس دروس جدید، مباحث سال‌های قبل را مرور کنند. از جمله اقدامات انجام‌شده می‌توان به ارسال پیام به هر دبیر برای بازنگری در روش تدریس و شیوه یادگیری، برنامه‌ریزی هدفمندتر برای توانمندسازی معلمان و استفاده از تجربیات مدارس موفق برای کمک به مدارس نیازمند توجه اشاره کرد.

زارعی ادامه داد: در میانگین معدل سال ۱۴۰۳ برخی مدارس بیش از دو نمره و گاهی تا چهار نمره افزایش معدل داشتند و انتقال این تجربیات توسط مدیران موفق به سایر مدارس در دستور کار قرار گرفته است.

وی با تأکید بر عدالت آموزشی گفت: «راهنما‌های عمل» و «بسته‌های یادگیری» برای تمامی دروس طراحی و در سراسر کشور توزیع شده‌اند تا دانش‌آموزان بتوانند از فرصت جمع‌بندی مطالب بهره‌مند شوند.

زارعی خاطرنشان کرد: در کنار این ابزارها، بیش از ۲۲۶۶ دقیقه محتوای چندرسانه‌ای و ۱۳ هزار بسته آموزشی نیز تولید و در درگاه مرکز ارزشیابی بارگذاری شده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش تصریح کرد: طراحی سؤالات امتحانی بر اساس چارچوب برنامه درسی، سطوح شناختی و اهداف آموزشی صورت گرفته و سؤالات از سه سطح ساده، متوسط و دشوار تشکیل شده‌اند تا دانش‌آموزان بتوانند با اطمینان وارد آزمون شوند و مهارت‌های شناختی خود را در سطوح مختلف نشان دهند.

وی همچنین از برگزاری دوره‌های توانمندسازی ویژه ۷۷۳ دبیر و سرگروه آموزشی در سه استان تهران، فارس و خراسان رضوی خبر داد که نتایج این دوره‌ها به سراسر کشور تعمیم یافته است.

زارعی درباره موضوع اضطراب امتحانات نیز گفت: ورود مشاوران آموزشی، تولید محتوای مشاوره‌ای شامل روش مطالعه، تغذیه، خواب و استراحت و افزایش آگاهی خانواده‌ها از جمله اقداماتی است که برای کاهش اضطراب و افزایش آمادگی دانش‌آموزان انجام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به اقدامات زیرساختی اشاره کرد و گفت: برای جلوگیری از قطع برق، با وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع برق مکاتبه شده و آدرس تمامی حوزه‌های امتحانی در اختیار آنها قرار گرفته است. همچنین مراکز معین و سناریو‌های جایگزین برای مدیریت بحران پیش‌بینی شده است.

زارعی به موضوع پایداری اینترنت در حوزه‌های امتحانی نیز پرداخت و افزود: با همکاری وزارت ارتباطات، تقویت اینترنت در زمان ارسال و دریافت سؤالات و پاسخ‌نامه‌ها به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین با هشدار نسبت به تبلیغات اغواگرانه در فضای مجازی گفت: ادعای فروش سؤالات امتحانی یک دروغ محض است. سؤالات در فضای قرنطینه و به‌صورت رمزگذاری‌شده تهیه می‌شوند و حتی در لحظه دریافت نیز بدون رمز امکان دسترسی به آنها وجود ندارد.

زارعی اعلام کرد: ۵۴۷۲ حوزه برگزاری آزمون داریم که امتحانات پایه دوازدهم از امروز ۲۸ اردیبهشت تا ۲۲ خرداد ماه برگزار می‌شود. همچنین امتحانات پایه یازدهم از ۲۹ اردیبهشت آغاز خواهد شد.

وی گفت: اصلاح فرایند تصحیح برای امسال انجام شده است. سال گذشته برای ۲۹۲ هزار دبیرِ مصحّح، کارنامه تهیه شد که هدف آن شناسایی نقاط ضعف و توانمندسازی بر اساس آن است.

زارعی افزود: تمامی مدارس ما به مراکز تصحیح تبدیل خواهند شد و تصحیح برگه‌ها بلافاصله پس از امتحان آغاز می‌شود. دو مصحح به‌صورت همزمان برگه‌ها را تصحیح می‌کنند و در صورت مغایرت در نمره‌گذاری، برگه به مصحح سوم ارجاع داده می‌شود.

وی بیان کرد: در بیش از ۹۰ درصد موارد، همبستگی میان نمرات مصححان وجود داشته است. راهنمای تصحیح در اختیار مصححان قرار دارد، اما این راهنما خلاقیت دانش‌آموز را محدود نمی‌کند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در پایان توضیح داد: کارگروه‌هایی در ۶ نوبت برگزار شده‌اند و اقدامات مرتبط با استانداردسازی و تأمین امنیت در این قالب‌ها صورت گرفته است.

source

توسط salamatsun.ir