به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده است که ۶۵۰ هزار دانش آموز اتباع در کشور داریم که به صورت رایگان به آنان خدمات آموزشی داده می شود.

همچنین اخیرا رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور از سنجش سلامت 34 هزار نفر از نوآموزان اتباع خارجی خبر داده و گفته است که پیش بینی ما این است که این تعداد خیلی بیشتر یعنی حدود 80 هزار نفر باشد که از اتباع درخواست داریم برای سنجش فرزندانشان مراجعه کنند.

این بخشی از ماجراست. حضور دانش آموزان اتباع، بدون در نظر گرفتن زیرساخت های کشور و شرایط فرهنگی حاکم بر ایران، می تواند پیامدهای جبران ناپذیری داشته باشد که یکی از مهم ترین های آن، فرسایش روانی معلمان و کادر مدرسه است. همچنین کمبود فضای آموزشی و ازدحام بالای دانش آموزان در کلاس، درک جمعی را کاهش می دهد.

یکی از معلمان با سابقه ۱۸ سال تدریس در مدارس منطقه ۱۷ تهران، با انتقاد از وضعیت موجود، چالش‌های متعددی را درباره حضور دانش‌آموزان اتباع خارجی به ویژه افغان‌ها در مدارس مطرح کرد. این معلم که در پایه چهارم تدریس می‌کند، اظهار کرد: «کلاس‌های ما عموماً ۳۷ تا ۴۰ نفره است و حتی برخی کلاس‌ها به ۴۲ نفر هم می‌رسند. به دلیل تراکم جمعیت دانش آموزان ، مدارس منطقه دو شیفته هستند؛ شیفت صبح معمولاً مخصوص دانش آموزان بزرگ‌تر پایه‌های چهارم تا ششم است و دانش‌آموزان پایه‌های اول تا سوم در شیفت عصر می‌آیند.»

وی در ادامه افزود: «یکی از مشکلات ما ثبت‌نام دانش‌آموزانی از اتباع است که بدون سنجش دقیق پایه تحصیلی، وارد کلاس‌ها می‌شوند. برای مثال دانش‌آموزی با سن بالا مدعی می‌شود که تا کلاس چهارم درس خوانده، اما در نهایت پس از ارزیابی مشخص می‌شود که باید در کلاس دوم بنشیند. حضور این دانش‌آموزان که دو یا سه سال بزرگ‌تر از همکلاسی‌هایشان هستند، مسائل تربیتی جدی‌ای برای دانش‌آموزان ایرانی به وجود می‌آورد، چرا که از نظر جنسی و ذهنی آگاهی بیشتری دارند.»

این معلم همچنین به وضعیت اجتماعی خانواده‌های برخی از این دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «بسیاری از خانواده‌های این بچه‌ها درگیر آسیب‌های اجتماعی هستند. یکی از دانش‌آموزانم به راحتی گفت که شب گذشته پلیس برای پیدا کردن مواد مخدر به خانه‌شان رفته بود!»

او با اشاره به حضور ۹ دانش‌آموز افغانستانی در کلاس خود گفت: «دو نفر از این بچه‌ها به‌وضوح از سایر دانش‌آموزان بزرگ‌تر هستند. از نظر بهداشتی هم مشکلات زیادی وجود دارد. با وجود تلاش ما برای آگاهی‌بخشی، اما باز هم موضوعاتی مثل شپش سر در بین این دانش‌آموزان شایع است و حتی ممکن است کادر مدرسه هم آلوده شوند.»

وی افزود: «میزان زاد و ولد در بین خانواده‌های اتباع زیاد است و با تولد فرزندان جدید، آن‌ها مجدداً وارد مدارس می‌شوند. از زمان روی کار آمدن طالبان، تعداد این دانش‌آموزان در مدارس ما افزایش یافته است.»

در ادامه، یکی از معاونان مدارس منطقه ۱۱ تهران نیز در گفت‌وگو با رکنا اعلام کرد: «دیگر فرقی بین مناطق تهران نیست که فقط بگویند در فلان منطقه تعداد دانش‌آموز اتباع زیادتر است. در مدرسه ما از مجموع ۲۳۰ دانش‌آموز، حدود ۹۰ نفر از اتباع افغانستانی هستند؛ یعنی نزدیک به یک‌سوم کل دانش‌آموزان.»

این معاون نیز تأکید کرد: «بخشی از این دانش‌آموزان فاقد هویت رسمی هستند و در صورت بروز هرگونه خطا یا تخلف از سوی آن‌ها یا والدین‌شان، پیگیری قضایی و قانونی بسیار دشوار است. از لحاظ بهداشتی، مشکلات جدی وجود دارد و شپش در میان این دانش‌آموزان زیاد دیده می‌شود که سلامت سایر دانش‌آموزان را نیز به خطر می‌اندازد.»

وی همچنین به مسئله ازدواج زودهنگام در فرهنگ برخی از این خانواده‌ها اشاره کرد و گفت: «این دانش‌آموزان در سنین پایین ازدواج می‌کنند و ممکن است از تجربیات خود در این زمینه در مدرسه با دیگران صحبت کنند، که این مسئله در فضای مدرسه ایجاد نگرانی می‌کند. فرهنگ این دانش‌آموزان تفاوت‌های چشمگیری دارد و به دلیل ارتباط مداوم با کابل، سبک زندگی و نگاه فرهنگی آن‌ها همچنان مانند گذشته باقی مانده است.»

این معاون مدرسه در پایان افزود: «در یکی از مدارس منطقه، دو خواهر که از اتباع بودند، در بین دانش‌آموزان اقدام به پخش مواد مخدر می‌کردند و با هویت جعلی و نام سوری با سایر دانش‌آموزان در ارتباط بودند.»

source

توسط salamatsun.ir