فریده پورمرادی، مدرس و روانشناس شهرستان ملارد در یازدهمین کارگاه «یکشنبههای تربیتی» که به میزبانی اداره آموزشوپرورش شهرستان ملارد برگزار شد به بررسی ویژگیهای سازگاری نقشهٔ مدرسه در پرورش سازگاری دانشآموزان پرداخت.
وی با اشاره به چالشهای روزافزون دانشآموزان گفت: امروز دانشآموزان با مشکلات متعددی از جمله مسائل تحصیلی و خانوادگی روبهرو هستند که این موضوعات بهطور مستقیم بر سلامت روان آنها تأثیر میگذارد. بنابراین، داشتن مهارتهای سازگاری به آنها کمک میکند تا بهتر بتوانند با این چالشها مقابله کنند و فرصتهایی برای رشد فردی و سلامت روان خود فراهم سازند.
پورمرادی در ادامه افزود: در این جلسه بررسی شد که چگونه میتوان از فعالیتهای فوقبرنامهٔ معاونت سازگاری برای تقویت دانشآموزان استفاده کرد. هدف ما این است که نهتنها مفاهیم علمی را ارائه دهیم، بلکه راهکارهای عملی برای ارتقای مهارتهای سازگاری در محیطهای آموزشی نیز معرفی کنیم.
وی با تأکید بر اهمیت تقویت روحیهٔ دانشآموزان بیان کرد: با ایجاد حس مسئولیتپذیری و آموزش مدیریت هیجان، میتوان قدرت سازگاری آنها را افزایش داد. این توانایی، به دانشآموزان کمک میکند تا با تغییرات محیطی و واقعیتهای چالشبرانگیز هماهنگ شوند و بر رشد فردی و روابط انسانی خود اثر مثبت بگذارند.
پورمرادی با اشاره به ضرورت توجه به ابعاد روانی، اجتماعی و تربیتی گفت: مدیریت استرس، مهارتهای ارتباطی، خودآگاهی و خودمدیریتی از جمله مؤلفههایی هستند که باید در دانشآموزان تقویت شود.
وی در ادامه نقش خانواده و شبکههای اجتماعی را در افزایش سطح سازگاری بسیار مهم دانست و افزود: نگرش مثبت، تواناییهای فردی و مهارتهای مقابلهای نیز از عوامل تأثیرگذار در مدیریت فشارهای روانی و افزایش سازگاری بهشمار میروند.
پورمرادی در پایان خاطرنشان کرد: اگر میخواهیم دانشآموزان با چالشها و تغییرات محیطی بهدرستی کنار بیایند، باید محیط آموزشی را بهگونهای طراحی کنیم که فضایی امن، پذیرا و رشددهنده برای پرورش مهارتهای روانی و اجتماعی آنها فراهم شود.
source