صاحب‌خبر –

مشکل اصلی در سیستم سلامت، نارضایتی پزشکان و بیماران است بطوری که بیماران به دلیل کمبود دسترسی به مراقبت‌ها ناراضی هستند و پزشکان هم به خاطر حجم زیاد کاری دچار خستگی می‌شوند.

بیمارستان اتاوا (The Ottawa Hospital) یک سال پیش تصمیم گرفت این مشکل را با استفاده از فناوری جدید «هوش مصنوعی DAX Copilot از شرکت مایکروسافت» حل کند و نتایج به دست آمده بسیار چشمگیر بوده است. هر جلسه معاینه ۷ دقیقه وقت صرفه‌جویی کرده، خستگی پزشکان ۷۰ درصد کاهش یافته و ۹۳ درصد از بیماران تجربه خود را بهتر یا حداقل برابر با قبل گزارش داده‌اند.

گلن کِرنز، مدیر اطلاعات فناوری بیمارستان اتاوا، دراین خصوص گفت: «دسترسی به مراقبت‌های سلامت یکی از بزرگ‌ترین مشکلات بیماران است و اگر حتی فقط چند بیمار بیشتر در هر شیفت توسط پزشکان معاینه شوند، در طول سال، تعداد قابل توجهی بیمار خدمات دریافت می‌کنند.»

در آینده، ابزار هوش مصنوعی DAX Copilot، می‌تواند در تشخیص بیماری‌ها، شناسایی عوامل اجتماعی مؤثر بر سلامت (مثل فقر یا مشکل در تنقلات) و انجام کار‌های مثل نوشتن نامه‌های ارجاع و انجام مجوز‌های لازم به کار گرفته شود

هوش مصنوعی ضبط صوت، دستیاری برای پزشکان

بیمارستان اتاوا اولین مرکز درمانی در کانادا بود که اقدام به آزمایش DAX Copilot کرد. این سیستم با سیستم الکترونیکی پرونده‌های بالینی (EHR) به نام Epic که در سراسر دنیا استفاده می‌شود، یکپارچه شده است؛ این دستیار هوشمند، صحبت‌های بین پزشک و بیمار را از طریق یک برنامه روی گوشی ضبط می‌کند و در زمان حال اقدام به ساخت نسخه اولیه اسناد بالینی می‌کند.

کن هارپر، مدیر پروژه Dragon در شرکت مایکروسافت، گفت: «پزشکان می‌توانند گوشی خود را روشن و ضبط را شروع کنند، گوشی را کنار بگذارند و به طور عادی با بیمار صحبت کنند. همه چیز مثل قبل است، تنها فرق این است که حالا سیستم بطور خودکار گزارش لازم را می‌نویسد.»

هارپر اضافه کرد: «این سیستم به جای اینکه پزشک مجبور باشد هر چیزی را دوباره بنویسد یا در حضور بیمار تایپ کند، خودش کار را انجام می‌دهد و در پایان هر نشست، یک گزارش اولیه بسیار دقیق در اختیار پزشک قرار می‌گیرد.»

برای بهتر شدن عملکرد این سیستم، مایکروسافت از داده‌های بالینی زیادی استفاده می‌کند که طی سال‌ها جمع‌آوری شده‌اند و این داده‌ها به مدل‌های هوش مصنوعی کمک می‌کنند تا بهتر متوجه موضوعات پزشکی بشوند و همچنین این مدل‌ها برای هر تخصصی مثل قلب، پوست یا اورژانس بهینه‌سازی می‌شوند؛ تغییراتی که پزشکان روی نسخه اولیه اعمال می‌کنند نیز تحلیل می‌شود تا با گذشت زمان دقت سیستم بیشتر شود.

نقش این سیستم در کاهش خستگی پزشکان و افزایش رضایت بیماران

بطبق گفته انجمن پزشکی کانادا، پزشکان هر هفته حدود ۱۰ ساعت را صرف کار‌های اداری مانند ثبت اطلاعات بیماران می‌کنند اما اکنون انجام این کار‌ها به سیستم محول شده و در زمان صرفه جویی می‌شود.

کرنز گفت: «ما یک برنامه جامع برای ارزیابی DAX Copilot داریم، این برنامه شامل گزارش‌های ماهیانه از طریق داشبورد Microsoft Power BI است که بازخورد پزشکان، نظرسنجی بیماران و داده‌های سیستم EHR را در خود دارد.»

به گزارش venturebeat ، سیستم هوش مصنوعی DAX Copilot، به پزشکان کمک می‌کند تا کار‌های اضافی خارج از ساعات کاری را کاهش دهند و این موضوع نه تنها زمان زیادی را صرفه‌جویی می‌کند بلکه خستگی و فشار کاری پزشکان را نیز کم می‌کند، حال پزشکان می‌توانند بیشتر به بیمار توجه کنند و کمتر به تایپ کردن و نوشتن اسناد مشغول باشند. این امر هم به افزایش تعداد بیماران رسیدگی شده در هر شیفت کمک کرده و هم رضایت بیماران را افزایش داده است.

همه بیماران قبل از شروع هر جلسه موافقت خود را برای ضبط گفت‌و‌گو اعلام می‌کنند. نسخه نهایی اسناد بالینی هم در دسترس بیماران از طریق پورتال بیمار (MyChart) قرار می‌گیرد و همچنین بیماران اطمینان می‌یابند که تمام اطلاعاتشان محفوظ است.

رضایت بیماران بسیار بالاست بطوری که ۹۷ درصد از آنها تجربه خود را از ملاقات با پزشک با استفاده از این سیستم بهتر یا حداقل برابر با قبل گزارش کرده‌اند و این رضایت به این دلیل است که پزشکان حالا می‌توانند بهتر و عمیق‌تر با بیماران ارتباط برقرار کنند.

همکاران دیجیتال راهی برای غلبه بر کمبود منابع انسانی

بیمارستان اتاوا علاوه بر استفاده از هوش مصنوعی DAX Copilot، اقدام به توسعه «همکاران دیجیتال» کرده است.
یکی از این همکاران دیجیتال شخصیتی به نام “سوفی” است که به چند زبان صحبت می‌کند و واکنش‌های هیجانی بیماران را تحلیل می‌کند؛ برای مثال، وقتی یک بیمار درد خود را ۵ از ۱۰ اعلام می‌کند ولی نشانه‌های ظاهری نشان می‌دهد که دردش بیشتر است، سوفی می‌تواند سؤالات هدفمندی بپرسد و اطلاعات دقیق‌تری به دست آورد.

هدف این است که این همکاران دیجیتال به پیگیری وضعیت بیماران بعد از ترخیص کمک کنند، از بیماران بپرسند آیا دارو‌ها را دریافت کرده‌اند، دستورات را رعایت می‌کنند و در صورت لزوم امراراً موضوع را به پرستار یا پزشک مربوطه گزارش کنند

 

کِرنز گفت: «کارهای زیادی در این زمینه داریم و به فرآیند پذیرش و استفاده از این فناوری توجه ویژه‌ای می‌کنیم اما هنوز یک سیستم درمانی هستیم که بیشتر واکنشی عمل می‌کند؛ یعنی زمانی نسبت به وضعیت سلامتی بیماران اقدام می‌کنیم که مشکل اتفاق افتاده باشد. آرزوی ما این است که به جایی برسیم که بتوانیم پیش‌بینی کنیم و قبل از بروز مشکلات اقدام پیشگیرانه انجام دهیم.»

∎​

source

توسط salamatsun.ir