دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اعلام کرد: شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی‌و‌عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین مصوب جلسه ۱۰۵۰ شورای عالی آموزش وپرورش با تایید رئیس محترم جمهور و رئیس شورای عالی آموزش وپرورش برای اجرا به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر محمود امانی طهرانی معاون دبیرکل شورا عالی آموزش و پرورش افزود: تهیه و تدوین شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی و عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بیش از دو سال کار کارشناسی و فنی با حضور کارشناسان و صاحب نظران حوزه تعلیم و تربیت و با محوریت دبیرخانه شورای عالی آموزش وپرورش انجام شده است.

وی با اشاره به ماده واحده شاخص‌های راهبردی ارزشیابی نظام تربیت رسمی‌و‌عمومی مبتنی بر سند تحول بنیادین آموزش‌و‌پرورش اظهار داشت: به استناد برنامه‌های ۲ و ۴ راهکار ۱-۱۹ با موضوع ایجاد سازوکار‌های قانونی و ساختار مناسب برای سنجش و ارزشیابی عملکرد نظام تربیت رسمی و عمومی از برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی و با عنایت به اهمیت و ضرورت ارزشیابی و نقش تأثیرگذار آن در ارتقا و تضمین کیفیت فرایند تعلیم و تربیت این شاخص‌ها تهیه و تدوین شده‌اند.

امانی طهرانی اضافه کرد: بر اساس این ماده واحده، وزارت آموزش‌وپرورش موظف است با ایجاد سازوکار‌های قانونی و ساختار مناسب، براساس شاخص‌های ارزشیابی و سنجه‌های عملکردی پیوست، نظام تربیت رسمی و عمومی را با اولویت سنجه‌های عملکردی قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، به‌صورت مستمر و نظام‌مند ارزشیابی نماید.

وی افزود: آموزش و پرورش دستورالعمل‌های اجرایی این مصوبه را (با تأکید برتعیین مراجع ارزشیابی، مدل اجرا و شیوه‌های ارزشیابی، ابزار‌های سنجش کارآمد و برنامه‌های عملیاتی زمان‌بندی شده) طی مدت یک سال تدوین و پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای عالی آموزش‌وپرورش ابلاغ خواهد نمود.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش در ادامه گفت: وزارت آموزش و پرورش باید برنامه‌های کارآمد و اثربخش را برای آموزش منابع انسانی، اصلاح فرهنگ و رفتار سازمانی و اشاعه نظام‌مند استاندارد‌های ارزشیابی با بهره‌گیری از فناوری‌های نوین تدوین و اجرا نماید.

امانی طهرانی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید منابع مالی و انسانی و نیز تسهیلات و امکانات مورد نیاز را برای اجرای بایسته شاخص‌ها و استانداردها، تأمین و در برنامه‌های سالانه خود منظور نماید.

وی افزود: استاندارد شاخص‌ها و سنجه‌هایی را که نیاز به تعیین استاندارد دارند، با بهره‌گیری از مفاد اسناد بالادستی، یافته‌های علمی – پژوهشی و مطالعات تطبیقی، برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران، پس از بررسی و تصویب در کمیسیون راهبری و تحول بنیادین شورای‌عالی آموزش‌وپرورش، با امضای وزیرآموزش‌وپرورش برای اجرا ابلاغ می‌شود.

دبیرکل شورای عالی آموزش وپرورش تاکید کرد: آموزش و پرورش باید گزارش ارزشیابی تحلیلی عملکرد خود را بر اساس شاخص‌ها و با در نظر گرفتن استاندارد‌های مصوب، به همراه برنامه‌های پیشنهادی برای ارتقای شاخص‌ها و رسیدن به وضع مطلوب، سالانه به شورای‌عالی آموزش‌وپرورش ارائه نماید.

امانی طهرانی در ادامه گفت: مفاد این ماده واحده از تاریخ تصویب، جایگزین مفاد مصوبات ۷۶۰ تاریخ ۲۳/۱۱/۱۳۸۶، ۸۸۶ تاریخ ۱۵/۷/۱۳۹۲ و ۱۰۱۵ تاریخ ۶/۴/۱۴۰۱ شورای‌عالی آموزش‌وپرورش در خصوص نحوه ارزشیابی از نظام آموزش‌و‌پرورش می‌شود.

source

توسط salamatsun.ir