فربد سجادیان، دانش‌آموزی که در ۲ سال پیاپی موفق به کسب مدال المپیاد اقتصاد شده است، در گفت‌وگو با پانا، این رقابت علمی را فرصتی برای تفکر عمیق‌تر و آشنایی عملی با مفاهیم اقتصادی دانست و گفت: «در نظام آموزشی کشور، کمتر فرصت آشنایی با علوم اقتصادی در دوران مدرسه فراهم می‌شود و اغلب دانش‌آموزان تنها پس از ورود به دانشگاه با این حوزه آشنا می‌شوند. المپیاد اقتصاد این امکان را فراهم می‌کند که دانش‌آموزان پیش از انتخاب مسیر دانشگاهی، درک درستی از این رشته و ابعاد مختلف آن به دست آورند.»

مسیر ورود به المپیاد و انگیزه‌های شخصی

سجادیان درباره آغاز مسیر خود در المپیاد اقتصاد گفت: «آشنایی من با این رقابت از سال دهم آغاز شد؛ زمانی که در محیطی قرار گرفتم که سایر دانش‌آموزان علاقه‌مند به این حوزه نیز حضور داشتند. علاقه به تفکر اقتصادی و تحلیل مسائل موجب شد که به این مسیر وارد شوم و حتی پس از کسب مدال، تصمیم گرفتم که در سال یازدهم نیز در این رقابت شرکت کنم.»

چالش‌های شرکت در المپیاد در کنار امتحانات نهایی

این مدال‌آور المپیاد اقتصاد با بیان اینکه با اجرای نظام جدید امتحانات نهایی، دانش‌آموزانی که در المپیادهای نوظهور با چالش‌های بیشتری روبه‌رو شده‌اند گفت: «فشار امتحانات نهایی باعث شده تا داوطلبان فرصت کمتری برای مطالعه عمیق در حوزه المپیاد داشته باشند. این مسئله دغدغه‌ای جدی برای دانش‌آموزان است و امیدوارم که در آینده راهکارهایی برای تسهیل این مسیر ارائه شود.»

لزوم سرمایه‌گذاری بر روی استعدادهای اقتصادی کشور

سجادیان با اشاره به سرمایه‌گذاری کشورهای در حال توسعه بر روی آموزش اقتصاد، بر اهمیت پرورش استعدادهای اقتصادی در کشور تاکید کرد و‌ افزود: «اگر سیاست‌گذاری‌های آموزشی به‌ سمت حمایت از دانش‌آموزان علاقه‌مند به اقتصاد حرکت کند، می‌توان در آینده از این نیروهای متخصص برای حل مسائل اقتصادی کشور بهره برد. کشورهایی مانند چین، تایوان و سنگاپور سرمایه‌گذاری ویژه‌ای روی این حوزه انجام داده‌اند و ایران نیز باید با تصمیم‌گیری‌های به‌موقع، این مسیر را برای دانش‌آموزان تسهیل کند.»

پیام به دانش‌آموزان علاقه‌مند به المپیاد

سجادیان خطاب به دانش‌آموزان علاقه‌مند به المپیادهای علمی گفت: «دانش‌آموزان صرفا به آموزش‌های مدرسه و کتاب‌های درسی اکتفا نکنند و سعی کنند مهارت‌های جدیدی را فرا بگیرند. یادگیری خارج از چهارچوب‌های رسمی، چه در قالب المپیاد، چه در جشنواره‌های علمی و حتی مهارت‌های فنی و هنری، می‌تواند تأثیر به‌سزایی در آینده فردی و حرفه‌ای آن‌ها داشته باشد.»

ضرورت حمایت از مدال‌آوران المپیاد در دانشگاه

وی در پایان با اشاره به عدم وجود امتیازهای مشخص برای مدال‌آوران المپیاد اقتصاد در ورود به دانشگاه گفت: «برخی دانش‌آموزان حتی با کسب مدال جهانی در المپیاد اقتصاد، نتوانسته‌اند در دانشگاه‌های داخلی در رشته موردنظر خود ادامه تحصیل دهند. این مسئله ناعادلانه است و امیدوارم که در آینده، تصمیمات بهتری برای حمایت از دانش‌آموزان مستعد اتخاذ شود.»

source

توسط salamatsun.ir