با تغییر مدیریت صدا و سیمای خراسان رضوی، نگاه تازه‌ای به مأموریت رسانه‌ای این استان شکل گرفته و سیدرضا حسینی‌زاده‌مظلومی، مدیرکل جدید، بر آرایش تهاجمی رسانه‌ای، هم‌افزایی با دستگاه‌های اجرایی و مردم‌محوری در تولید محتوا تأکید دارد و در این میان، نمایندگان مجلس و استاندار نیز بر نقش کلیدی رسانه در انسجام ملی، توسعه اقتصادی زائرمحور و مقابله با جنگ رسانه‌ای دشمنان تأکید کردند. آیا این تغییر، نقطه عطفی در تحول رسانه‌ای استان خواهد بود؟

IMG_20250315_163208_414

رسانه ، سنگر فرهنگی انقلاب و محور انسجام ملی

احسان قاضی‌زاده‌هاشمی، نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی با تقدیر از یک دهه مدیریت رسانه‌ای محسن نصرپور در صدا و سیمای خراسان رضوی اظهار کرد: خراسان رضوی با محوریت حرم مطهر رضوی، یکی از مهم‌ترین قطب‌های رسانه‌ای کشور محسوب می‌شود. در این مدت، اقدامات مهمی در حوزه فنی و تولید محتوا صورت گرفته اما هنوز باید مسیر پیشرفت و تحول را با جدیت بیشتری ادامه داد.

تحولات زیرساختی در رسانه و صدا و سیمای استان

نماینده مردم فریمان و سرخس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در حوزه فنی و تجهیزاتی گفت: یکی از مهم‌ترین پیشرفت‌های این دوران، توسعه شبکه خراسان رضوی و راه‌اندازی «رادیو زیارت» بوده که نقش مهمی در گسترش محتوای مذهبی و فرهنگی ایفا می‌کند. همچنین تجهیز واحد سیار با اعتبار ۶۰ میلیارد تومانی از دیگر دستاوردهای مهم این دوره است که می‌تواند کیفیت تولید و پخش برنامه‌ها را به سطح استانداردهای ملی و بین‌المللی ارتقا دهد.

رسانه استانی، بازوی فرهنگی و اطلاع‌رسانی

قاضی‌زاده‌هاشمی با تأکید بر جایگاه رسانه در انتقال پیام انقلاب و حفظ انسجام فرهنگی استان افزود: مدیریت رسانه‌ای در خراسان رضوی، صرفاً محدود به اداره یک شبکه تلویزیونی یا رادیویی نیست بلکه مأموریتی فراتر از آن دارد. لذا این مرکز باید محوریت جبهه رسانه‌ای انقلاب را حفظ کند و همواره در میدان و کنار مردم باشد، نه اینکه صرفاً به یک اداره اداری تبدیل شود.

وی در پایان با اشاره به نقش نمایندگان استان در حمایت از رسانه ملی اظهار کرد: تمامی ۱۸ نماینده استان خراسان رضوی در مجلس، همواره پشتیبان رسانه ملی بوده و در مسیر تأمین منافع مردم و پاسخگویی به نیازهای واقعی جامعه از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند. امید است این روند با همت و عزم جهادی، استمرار یابد و رسانه استانی بتواند همچنان رسالت خود را در مسیر خدمت به مردم شریف خراسان و زائران حرم مطهر رضوی به بهترین شکل ممکن ایفا کند.

IMG_20250315_163411_336

صدا و سیما در خط مقدم جنگ رسانه‌ای

غلامحسین مظفری، استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه راهبردی صداوسیما گفت: این رسانه بستر مهمی برای انتقال تلاش‌های انجام‌شده در کشور است و در شرایطی که شبکه‌های معاند به‌دنبال تزریق ناامیدی هستند، صداوسیما نقشی حیاتی در مقابله با این جنگ رسانه‌ای دارد.

وی با تأکید بر ظرفیت‌های گسترده ایران و لزوم بهره‌برداری مؤثر از آن‌ها افزود: اگرچه منابع محدود است، اما مدیریت بهینه می‌تواند استان‌هایی مانند خراسان رضوی را به بازیگران اصلی توسعه کشور تبدیل کند.

مظفری با اشاره به موقعیت منحصربه‌فرد مشهد گفت: این استان هر سه سال یک‌بار پذیرای جمعیتی معادل کل کشور است، بنابراین زیرساخت‌های آن باید متناسب با این حجم از زائران توسعه یابد. انعکاس فعالیت‌های گسترده استان نیازمند نگاهی ملی در رسانه است.

وی همچنین از اهمیت همگرایی مدیران استانی و بهره‌گیری اقتصادی از ظرفیت زائران سخن گفت و خاطرنشان کرد: پیش‌بینی حضور ۸.۵ تا ۱۰ میلیون زائر در استان فرصتی برای توسعه اقتصادی است که باید سیاست‌گذاری‌های مناسبی برای آن انجام شود.

استاندار خراسان رضوی به پویش “نه به تصادفات” اشاره کرد و گفت: «سال گذشته، ۱۰۸۰ نفر در تصادفات استان جان باختند که بخش زیادی از آن‌ها جوان بودند. این پویش که از خراسان رضوی آغاز شده، می‌تواند در کاهش این آمار نقش مؤثری ایفا کند.

در ادامه این مراسم، محسن نصرپور، مدیرکل سابق صدا و سیمای خراسان رضوی، گزارشی از عملکرد این مرکز ارائه داد و گفت: در پنج سال اخیر، سالانه ۲ هزار و ۲۳۰  ساعت برنامه تولید و بیش از هزار و ۵۰۰ ساعت ارتباط زنده با شبکه‌های ملی برقرار شده که یک رکورد در میان مراکز استانی به شمار می‌رود.

وی از HD شدن شبکه استانی، راه‌اندازی رادیو زیارت، کسب عنوان برتر در میان مراکز استان‌ها و توسعه ۲۱۰ ایستگاه دیجیتال به‌عنوان دستاوردهای مهم این مرکز یاد کرد.

IMG_20250315_162344_876

صدا و سیما نیازمند تحولی جدی است

محسن نصرپور، مدیرکل سابق صدا و سیمای خراسان رضوی نیز در این آیین با مرور عملکرد یک دهه گذشته به چالش‌ها و فرصت‌های رسانه استانی اشاره کرده و اظهار کرد: مشهد به عنوان پایتخت معنوی ایران، نه‌تنها میزبان ده‌ها میلیون زائر داخلی و خارجی است، بلکه به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، در بسیاری از رویدادهای سیاسی، فرهنگی و اجتماعی کشور نقش‌آفرینی می‌کند. رسانه استانی باید بتواند این ظرفیت را به درستی مدیریت و هدایت کند.

وی با اشاره به پوشش گسترده رویدادهای ملی و مذهبی در این دوره افزود:در این سال‌ها، تلاش شد تا رسانه استانی در کنار مردم باشد؛ از پوشش باشکوه تشییع سردار سلیمانی و انتخابات‌های سرنوشت‌ساز گرفته تا همراهی در بحران‌هایی مانند سرمای بی‌سابقه و سیل مشهد. اما واقعیت این است که هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

لزوم تحول در رسانه استانی

نصرپور با تأکید بر ضرورت بازنگری در راهبردهای رسانه‌ای خراسان رضوی گفت:اگرچه اقداماتی در زمینه تقویت هویت امام رضایی در رسانه انجام شده، اما این مسیر باید با قدرت بیشتری ادامه یابد. خراسان رضوی با ظرفیت‌های علمی، فرهنگی و اجتماعی عظیم خود، نیازمند رسانه‌ای است که بتواند این ظرفیت‌ها را به‌درستی منعکس کند.

وی ضمن آرزوی موفقیت برای وی، ابراز امیدواری کرد که مسیر تحول رسانه‌ای در این استان با جدیت بیشتری دنبال شود و رسانه ملی در مشهد بتواند نقشی تأثیرگذارتر در تحولات فرهنگی، اجتماعی و مذهبی کشور ایفا کند.

IMG_20250315_164200_866

تحول رسانه‌ای ، حرکت به‌سوی آرایش تهاجمی و مردم محوری

 سیدرضا حسینی‌زاده‌مظلومی، مدیرکل جدید صدا و سیمای خراسان رضوی هم در این مراسم با اشاره به نقش محوری رسانه در فضای جنگ نرم، آرایش تهاجمی و فعال رسانه‌ای را نخستین راهبرد در مسیر جدید رسانه استان عنوان کرد.

مدیرکل جدید صداوسیما استان خراسان‌رضوی تأکید کرد : در شرایطی که هجمه‌های رسانه‌ای علیه کشور هر روز پیچیده‌تر می‌شود، نیاز است که رسانه خراسان رضوی با بازطراحی ساختاری و به‌کارگیری نیروهای مستعد و متعهد، به یک بازیگر فعال و تأثیرگذار در این نبرد تبدیل شود.

حسینی‌زاده‌مظلومی، هم‌افزایی بین دستگاه‌های اجرایی را به‌عنوان دومین راهبرد کلیدی مطرح کرد و گفت:دیگر دوران حل مشکلات به‌صورت جزیره‌ای تمام شده است. در شرایط حساس کنونی، دستگاه‌های اجرایی باید با همکاری رسانه، مسائل اصلی استان را به‌صورت شفاف پیگیری و حل کنند. نمونه‌های موفق این تعامل در سطح ملی، از جمله در آزادسازی سواحل و درگاه الکترونیک دولت، نشان داده که رسانه می‌تواند در تسهیل و تسریع حل مشکلات نقش مهمی ایفا کند.

وی سومین راهبرد اصلی را مردم‌محوری در تولیدات رسانه‌ای عنوان کرد و افزود: تحولات اساسی کشور همواره با حضور مردم رقم خورده است لذا در همین راستا، ما در صدد طراحی و اجرای سازوکارهایی هستیم که مشارکت مردم در تولید محتوا و ایده‌پردازی رسانه‌ای تقویت شود. از ایده تا دیده، باید مردم سهم بیشتری در رسانه داشته باشند.

مدیرکل صداوسیمای خراسان رضوی در پایان، با اشاره به ظرفیت عظیم فرهنگی و مذهبی استان، از جمله وجود بارگاه ملکوتی امام رضا (ع)، بر لزوم طراحی یک رسانه الگو و مولف تأکید و اظهار کرد: هدف ما ایجاد رسانه‌ای است که نه‌تنها در خراسان، بلکه در سطح ملی به‌عنوان الگوی رسانه‌ای شناخته شود لذا این امر با بهره‌گیری از ظرفیت‌های انسانی و محتوایی استان و همکاری همه نهادهای ذی‌ربط محقق خواهد شد.

در پایان این آیین تودیع و معارفه از یک دهه فعالیت محسن نصرپور، قدردانی شد و سیدرضا حسینی‌زاده‌‌مظلومی به عنوان مدیرکل جدید صدا و سیمای خراسان رضوی معرفی شد.

source

توسط salamatsun.ir