حجت الاسلام والمسلمین عابدینی در ابتدای سخنان خود با اشاره به جریان سیر تاریخ و سنت خالصسازی خداوند، بیان کرد: خداوند در سیر تاریخ یک سنت محض شدن دارد که عالم رو به محض شدن است و انبیا گردنههای تاریخی را رقم میزنند. تاریخ با وجود انبیا رقم میخورد و تفسیر الهی تاریخ انسانی با انبیا انجام میشود.
این استاد حوزه همچنین به حرکت انبیا از حضرت آدم تا رسول خاتم(ص) اشاره کرد و بیان داشت: سیر تاریخی انبیا و ادیان الهی به کمال بوده و انبیا بزرگ یکی پس از دیگری این گام تاریخی را رقم زدهاند. در امت خاتم، بعثت زمینه ساز غدیر و غدیر زمینه ساز ظهور است.
وی اظهار کرد: برخی آیات مثل آیه ۲۱۰ سوره بقره به ظهور، رجعت و قیامت تفسیر میشوند و این سه واقعه، ایام الله ثلاثه، سه مرتبه یک واقعیت واحد هستند که نهایت آن در قیامت محقق میشود. سنت محض شدن و استکمال امتها تا جریان ظهور و قیامت ادامه دارد و این حقیقت الهی روز به روز آشکارتر میشود.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به اهمیت فرهنگ انتظار و توان نامتناهی در انسان پرداخت و گفت: امکان لقای حقیقی تنها با توان نامتناهی میسر میشود و انسان باید در هر لحظه امکان حرکت نامتناهی داشته باشد. این توان نامتناهی از طریق فرهنگ انتظار و محبت به امام زمان قابل دستیابی است.
این استاد حوزه با اشاره به اراده و علم الهی، بیان کرد: انسان باید اراده و علم خود را به اراده و علم امام جانشین کند تا بتواند به حقیقت نامتناهی دست یابد. با توجه به روایتهایی از امام صادق (ع)؛ معرفت و شناخت امام مهمترین عامل در تحقق انتظار فرج است.
وی در ادامه افزود: در دوران غیبت، انسان باید به دنبال شناخت عمیق امام زمان باشد و با جایگزین کردن اراده و علم امام در وجود خود، به سمت حقیقت حرکت کند. شناخت امام و انتظار فرج به معنای حضور دائمی در رکاب امام و همراهی با اوست.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی اظهار کرد: حقیقت ظهور و غیبت تنها با ظهور حضرت حجت (عج) کامل خواهد شد و تا آن زمان، ما نمیتوانیم به طور کامل درک کنیم که غیبت چه تأثیری بر ما داشته است.
این استاد حوزه به اهمیت دوران غیبت و آمادگی برای ظهور پرداخت و گفت: هر فصل از زندگی و تاریخ مانند حکمت رفتارهای حضرت خضر (ع) را برای حضرت موسی (ع)، معنا و حکمت خود را آشکار میکند. دوران غیبت نزدیکترین حالت بندگان به خدا و دورانی است که خداوند از بندگان خود راضیتر است.دوران غیبت دوران شماتت یا عیب نیست، بلکه دوران رشد و آمادهسازی برای دوران ظهور است.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی به لزوم آمادگی مردم در دوران غیبت اشاره کرد و اظهار داشت: اگر دوران غیبت نباشد، دوران ظهور معنا پیدا نمیکند. عبادت در دوران غیبت امام مستتر افضل از عبادت در دوران امام ظاهر است. خود این خوف از دولت باطل در دوران غیبت، عبادتی بزرگ است که انسان را به حفظ خود و اعمال نیک سوق میدهد.
وی با استناد به احادیث، بیان کرد: غیبت سبب شک و تردید در اعتقادات افراد نمیشود، بلکه دوران استکمال و رشد معنوی است. اصل غیبت فضل و کمال است و طول کشیدن غیبت به دلیل عدم آمادگی مردم مذمت شده است. دوران غیبت ما را برای بهرهمندی از دوران ظهور آماده میکند و باید در این دوران با مراقبه و ارتباط با امام خود، به رشد و کمال معنوی برسیم.
این استاد حوزه ابراز داشت: دوران غیبت نه تنها دوران شماتت و محرومیت نیست، بلکه دورانی است که انسانها باید قدر آن را بدانند و از فضایل آن بهرهمند شوند.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی با استناد به روایتی از امام سجاد (ع) بیان کرد: اهل زمان غیبت که به امامت امام منتظر ایمان دارند و منتظر ظهور او هستند، افضل اهل کل زمانها هستند. خداوند به ایشان از عقول، افهام و معرفتی اعطا کرده که آنان را به این مقام میرساند.
وی با نقل روایتی از مرحوم آیت الله ابوالحسن اصفهانی به اهمیت ارتباط معنوی با امام زمان (عج) در دوران غیبت پرداخت و تأکید کرد که امام زمان (عج) در هدایت جامعه فعال است و بستگی به این دارد که انسانها سؤال و نیاز خود را به او عرضه کنند تا از دستگیریهای حضرت بهرهمند شوند.
این استاد حوزه در بخش دیگر سخنان خود به اهمیت نقش اهل بیت (ع) و انتظار فرج در کمال معنوی انسان پرداخت و با استناد به روایات متعدد، بیان کرد: هر خیری که در عالم وجود دارد، به اهل بیت (ع) بازمیگردد و آنان تنه و اصل هر خیری هستند. هر شاخه نیکی متصل به اهل بیت (ع) است و هر بدی نیز متصل به دشمنان اهل بیت (ع) است.
حجت الاسلام والمسلمین عابدینی تأکید کرد: دوران غیبت فرصتی برای رشد معنوی و آمادگی برای ظهور امام زمان (عج) است. هر حسنه و عمل نیکی که در دوران غیبت انجام میشود، در واقع ظهوری از امام زمان (عج) است. انسانهای صالح نیز آینههایی هستند که به قدر وجودیشان امام را نشان میدهند.
وی در ادامه افزود: محبت به انسانهای مؤمن و صالح، محبت به امام زمان (عج) است و اکرام و بزرگداشت آنان در واقع بزرگداشت امام است. در دوران غیبت، انسانها باید به حسنات و اعمال نیک روی آورند تا ارتباط خود را با امام زمان (عج) تقویت کنند.
این استاد حوزه با بیان روایتی از مرحوم سید محمد حسن الهی طباطبایی(ره)، اشاره کرد: حسنات در کنار هم، وجود مبارک امام زمان (عج) را نمایان میکنند و هر حسنهای یک ظهوری از حضرت است.
انتهای پیام
source