باشگاه خبرنگاران جوان؛ حسین قربانی– به گفته مدیران شهری بهبود و توسعه کیفیت حمل‌ونقل عمومی یکی از اولویت‌های اصلی مدیریت شهری تهران است و با توجه به افزایش جمعیت و ترافیک سنگین در پایتخت، توسعه و نوسازی ناوگان اتوبوسرانی به عنوان یکی از ارکان اصلی سیستم حمل‌ونقل عمومی، مورد توجه ویژه قرار گرفته است. در این راستا، شهرداری تهران اقدامات قابل توجهی را در جهت افزایش تعداد اتوبوس‌های فعال، بازسازی اتوبوس‌های قدیمی و حرکت به سمت برقی‌سازی ناوگان انجام داده است.

افزایش تعداد اتوبوس‌های فعال و ورود اتوبوس‌های جدید

 بر اساس اعلام سخنگوی شهرداری تهران، در حال حاضر ۳۰۹۵ دستگاه اتوبوس فعال در سطح شهر تهران مشغول ارائه خدمات به شهروندان هستند که از این تعداد، ۲۲۵۰ دستگاه در خطوط مختلف در حال تردد هستند. 

در دوره مدیریت شهری ششم، ۱۲۶۶ دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان اتوبوسرانی تهران اضافه شده است و این اقدام نه تنها به افزایش تعداد اتوبوس‌های فعال کمک کرده، بلکه کیفیت خدمات ارائه‌شده به شهروندان را نیز بهبود بخشیده است.

علاوه بر این، ۵۷۵ دستگاه اتوبوس غیرفعال نیز بازسازی شده‌اند و به چرخه خدمات‌رسانی بازگشته‌اند. این اقدامات در راستای کاهش هزینه‌های خرید اتوبوس‌های جدید و استفاده بهینه از منابع موجود انجام شده است. محمدخانی همچنین از برنامه‌ریزی‌های شهرداری برای افزایش تعداد اتوبوس‌های فعال به ۷۵۰۰ دستگاه خبر داد.

تامین اتوبوس از شرکت‌های داخلی و خارجی

سخنگوی شهردار تهران همچنین در خصوص تامین اتوبوس‌های جدید از شرکت‌های داخلی و خارجی گفته است، ۵۲۰ دستگاه اتوبوس از شرکت عقاب (اسکانیا) و ۲۰۰ دستگاه از شرکت اسنا به ناوگان اتوبوسرانی تهران تحویل داده شده است.

این نکته قابل تامل است که تا خرداد ۱۴۰۴، ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس دیگر از شرکت عقاب به تهران تحویل خواهد شد. این اقدامات نشان‌دهنده توجه مدیریت شهری به تقویت صنعت داخلی و همکاری با شرکت‌های ایرانی در راستای توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی است.

 حرکت به سمت برقی‌سازی ناوگان اتوبوسرانی یکی از مهم‌ترین اقدامات شهرداری تهران در سال‌های اخیر بوده است که در این راستا محمدخانی از ساخت ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی داخلی و واردات ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی به کشور خبر داده و اعلام کرده است؛ ۲۰۰ دستگاه اتوبوس برقی چینی و ۶۰ دستگاه اتوبوس‌هایگر برقی نیز به تهران وارد شده‌اند. این اتوبوس‌ها با قابلیت شارژ دو ساعته و برد حرکتی ۲۸۰ کیلومتر، نه تنها آلودگی صوتی و هوا را کاهش می‌دهند، بلکه به عنوان گامی مهم در جهت توسعه حمل‌ونقل پاک در پایتخت محسوب می‌شوند.

احداث توقفگاه‌های شارژ برقی

یکی از نکات مهم در بهره‌وری از ظرفیت حمل‌نقل برقی تامین شارژ است که برای پشتیبانی از اتوبوس‌های برقی، شهرداری تهران اقدام به احداث چهار توقفگاه شارژ برقی در فاز اول کرده است. توقفگاه هنگام با ظرفیت ۵۰ دستگاه و توقفگاه جنت‌آباد با ظرفیت ۴۰۰ دستگاه از جمله این توقفگاه‌ها هستند. همچنین، توسعه توقفگاه‌های جدید در کیانشهر و بعثت نیز در برنامه‌های آینده شهرداری قرار دارد. این اقدامات زیرساختی، امکان استفاده بهینه از اتوبوس‌های برقی را فراهم کرده و به توسعه پایدار حمل‌ونقل عمومی کمک می‌کند.

بهینه‌سازی خطوط اتوبوس‌رانی

سخنگوی شهردار تهران در مورد بهینه‌سازی خطوط اتوبوس‌رانی نیز معتقد است؛ تاکنون ۱۰۱ خط از ۲۰۰ خط موجود نوسازی شده است. همچنین، برنامه‌ریزی برای توسعه ۲۱ خط جدید و اصلاح برخی خطوط کم‌تقاضا با استفاده از میدل‌باس‌ها در دستور کار قرار دارد. این اقدامات به بهبود کارایی سیستم اتوبوسرانی و کاهش زمان سفر شهروندان کمک خواهد کرد.

source

توسط salamatsun.ir