به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، عصر روز گذشته جلسه ستاد راهبردی نظام مراقبت از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان در وزارت اموزش و پرورش برگزار شد. این جلسه که هر هفته در محل این وزارت خانه با حضور شخص وزیر برگزار میشود برای این هفته یک مهمان ویژه از قوه قضائیه داشت و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه برای هماهنگیهای بیشتر و تأثیر گذاری هرچه بیشتر طرح نماد مهمان وزارت اموزش و پرورش شده بود.
علیرضا کاظمی در جلسه طرح نماد (نظام مراقبت از آسیبهای اجتماعی دانشآموزان) با اشاره به تهیه اطلس اجتماعی برای بررسی آسیبهای اجتماعی، گفت: از تمام ظرفیت معاونتها در این راستا استفاده میکنیم؛ زیرا آسیب اجتماعی موضوعی فرا معاونتی است.
وی ادامه داد: برنامه عملیاتی در این خصوص تهیه شده است و ظرف روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. رویکرد ما در این زمینه ایجابی و پیشگیرانه است؛ لذا وقتی در یک منطقه کار فرهنگی، فعالیتهای ورزشی و همزمان مداخلهای انجام شود، خود به خود آسیبهای اجتماعی کاهش مییابد.
کاظمی با اشاره به اینکه وفاق و همدلی در اجرای کامل این برنامه در آموزش پرورش مشهود است، افزود: این مسئله موضوع یک معاونت یا سازمان نیست؛ بلکه همه اجزای دستگاه را با خود درگیر کرده است.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تدوین دستورالعملهایی در خصوص افزایش تاب آوری دانش آموزان، خاطرنشان کرد: در این زمینه دانش آموزان در معرض آسیب، شناسایی شده و طبق دستور العمل و برگزاری کارگاههایی برای مشاورین از آسیبهای احتمالی پیشگیری شود.
کاظمی تأکید کرد: مشاوران و مدیران مدارس باید با دانش آموزان ارتباط صمیمی داشته باشند و به موقع مداخله و پیشگیری کنند.
وی با اشاره به فعالیت کانون یاریگران زندگی، گفت: این مرکز با برگزاری کلاسهای آموزشی مستمر و برپایی نمایشگاه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی برای دانش آموزان، آنان را با آسیبهای اجتماعی آشنا میسازند.
فراگیری طرح نماد در مدارس کشور به ۱۰۰ درصد رسیده است
اصغر جهانگیر، سخنگوی دستگاه قضا و معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه هم در این جلسه با تأکید بر اینکه فراگیری طرح نماد در مدارس کشور به ۱۰۰ درصد رسیده است، گفت: جای خرسندی است که نماد تمام مدارس کشور را تحت پوشش قرار داده است. اما اگر امروز با افزایش آسیبهای اجتماعی مواجه هستیم، به دلیل عدم توجه سایر دستگاهها به موضوع آسیبهای اجتماعی است؛ تنها یک یا دو سازمان نمیتواند برای رفع این معضل تلاش کند و سایر ارگانها نیز باید به کمک آموزش و پرورش بیایند.
وی با اشاره به کاهش آستانه تحمل جامعه، ادامه داد: توجه به دانش آموزان در این حوزه اهمیت زیادی دارد، زیرا این نسل آینده ساز کشور هستند.
همه دستگاهها و نهادها برای کاهش آسیبهای اجتماعی به کمک آموزش و پرورش بیایند
جهانگیر افزود: نمیتوان از کانون مدرسه به تنهایی توقع رفع یا قطع آسیبهای اجتماعی را داشت و این نگاه به دور از انصاف است، زیرا نمیتوان همه این بار را بر دوش این نهاد گذاشت. همه دستگاهها و نهادها باید برای کاهش آسیبهای اجتماعی به کمک آموزش و پرورش بیایند.
وی با تأکید بر ضرورت احصای سهم دستگاههای مختلف در کاهش آسیبهای اجتماعی در حوزه آموزش و پرورش، گفت: باید مشخص شود که سهم دستگاههای مربوط در این خصوص چقدر بوده و تا چه اندازه به تکالیف خود عمل کردهاند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ادامه داد: با مجاب کردن دستگاهها، به انجام مأموریتهای خود در حوزه آسیبهای اجتماعی اثر برنامههای طرح نماد بالاتر میرود.
وی با اشاره به ضرورت کاهش فاصله میان دانش آموز و معلمان گفت: برای این مهم باید برنامه داشت و اعتبار لازم این حوزه را تأمین و متمرکز کرد.
برنامههای نماد باید خانواده محور باشد نه فرد محور
جهانگیر به نقش مشارکتهای مردمی در کاهش آسیبهای اجتماعی اشاره کرد و افزود: برنامههای نماد باید خانواده محور باشد نه فرد محور، برای رصد آسیبهای خانواده نیازمند همکاری بخشهایی چون بهزیستی و … هستیم. همه دستگاههای مسئول در این باره باید نقش و مأموریت واقعی شأن را ایفا کنند.
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با تأکید بر ضرورت تبادل اطلاعات در حوزه آسیبهای اجتماعی میان دستگاههای مرتبط، تصریح کرد: در این صورت مسائل به صورت مشورتی، اصولی و همافزایی پیگیری و رفع میشود.
وی با اشاره به طرح قاضی مدرسه، پیشنهاد کرد: همکاران قضائی میتوانند برای آموزشهای حقوقی در مدرسه به صورت ماهانه در برنامههای فوق برنامه و تربیتی با توجه به مسائل؛ آموزشهای حقوقی در خصوص حقوق کودک و خانواده را آموزش دهند. این موضوع در برخی مدارس عملیاتی شد که بازخورد مناسبی هم داشت.
source