علی سعیدی در نشست رؤسای ادارات قطب شهید مدرس با اشاره به اهمیت نماز بهعنوان عامل آرامشبخش زندگی افزود: نماز نه تنها یک تکلیف دینی است، بلکه نیاز و حقی است که انسان را در برابر اضطرابها و چالشهای زندگی به آرامش میرساند. دانشآموزان باید نماز را بهعنوان یک ضرورت در زندگی خود درک کنند.
وی افزود: یکی از اولویتهای اصلی ما جلوگیری از شیوع آسیبهای اخلاقی و اجتماعی در میان دانشآموزان است. معنابخشی به زندگی آنها از طریق تقویت هویت دینی و اجتماعی باید بهعنوان یک هدف اساسی در برنامهریزیهای تربیتی قرار گیرد.
وی بر اهمیت فعالیتهای تربیتی، اردوهای سناریومحور و آموزش مهارتهای اجتماعی بهمنظور افزایش تابآوری دانشآموزان تأکید نمود.
سعیدی مسئولیتپذیری را دیگر عامل مؤثر در پیشگیری از آسیبهای اجتماعی معرفی کرد و بیان کرد: عضویت در تشکیلاتی مانند بسیج دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی و کانونهای تربیتی میتواند نقش موثری در تقویت هویت و مسئولیتپذیری دانشآموزان ایفا کند.
وی در ادامه اردوهای سناریومحور را ابزاری مؤثر برای تربیت دانشآموزان برشمرد و افزود: این اردوها علاوه بر ایجاد نشاط، زمینه تقویت مهارتهای اجتماعی و تابآوری دانشآموزان را فراهم میکنند. این برنامهها دانشآموزان را برای مقابله با چالشهای مختلف زندگی آماده میسازد.
در پایان، سعیدی با تأکید بر کاهش تابآوری در میان دانشآموزان، گفت: برگزاری دورههای آموزش مهارتهای اجتماعی، مدیریت استرس و مقابله با اضطراب میتواند به مقاومسازی دانشآموزان در برابر آسیبهای اجتماعی کمک کند. این اقدامات باید در اولویت برنامههای تربیتی قرار گیرد.
نیاز به تربیت دانشآموزان در مسیر اختیار و مسئولیتپذیری
سعیدی در ادامه افزود: بحث امروز ما تنها به آسیبهای اجتماعی محدود نمیشود. بلکه باید توجه کنیم که نسل جدید بهویژه دانشآموزان بهدنبال آزادی و اختیار در زندگی خود هستند. برای پیشبرد اهداف تربیتی، باید محیطی فراهم کنیم که آنها در آن احساس مسئولیتپذیری کنند، اما در عین حال اختیار خود را نیز حفظ نمایند.
معاون پرورشی آموزشوپرورش خراسان رضوی همچنین در خصوص تعامل با نسل جدید، اظهار کرد: امروزه نسل جدید تمایل زیادی به انتخاب خود دارند و بهدنبال آزادی در تصمیمگیری هستند. بنابراین ما بهجای تأکید صرف بر تکالیف، باید گفتمانی طراحی کنیم که این نسل بتواند خودشان مسیرهای صحیح را در زندگی انتخاب کنند.
وی همچنین در ادامه به نقش نماز بهعنوان یک راهحل آرامشبخش در مقابله با اضطرابها و چالشهای زندگی اشاره کرد و گفت: نماز بهعنوان ضرورتی در زندگی فردی و اجتماعی میتواند اضطرابهای موجود در زندگی دانشآموزان را کاهش دهد. در حقیقت، آنها باید نماز را نه تنها بهعنوان یک تکلیف، بلکه بهعنوان یک نیاز واقعی درک کنند.
سعیدی در خاتمه با تأکید بر اهمیت دورههای آموزشی در مهارتهای فردی و اجتماعی بیان کرد: ما باید شرایطی را ایجاد کنیم که دانشآموزان بتوانند بهراحتی به مهارتهای اجتماعی، مدیریت استرس، و مقابله با مشکلات اجتماعی دست پیدا کنند تا در برابر چالشهای زندگی مقاوم شوند.
source