مریم جودی، مشاور آموزشگاه ممتازان ناحیه یک بهارستان، در گفتوگو با خبرنگار پانا، با اشاره به اهمیت مدیریت زمان، عنوان کرد: «مدیریت زمان مجموعهای از مهارتها و تکنیکها است که به افراد کمک میکند تا زمان خود را بهطور کارآمد و مؤثر برنامهریزی و استفاده کنند. هدف اصلی مدیریت زمان، افزایش بهرهوری و کاهش استرس است. با مدیریت مناسب زمان، دانشآموزان میتوانند به تعادل بین کارهای درسی و وظایف شخصی دست یابند و نتایج بهتری کسب کنند.»
وی در ادامه به نحوه برنامهریزی دانشآموزان در طول امتحانات اشاره کرد و گفت: «دانشآموزان برای داشتن برنامهریزی مؤثر باید به نکاتی مانند تعیین اهداف، تهیه لیست کارها، زمانبندی فعالیتها و استفاده از تقویم یا اپلیکیشنهای یادآوری توجه کنند. همچنین، دانشآموزان باید کارهای خود را به چهار دسته تقسیم کنند: کارهای مهم و ضروری، کارهای مهم اما غیرضروری، کارهای ضروری با اهمیت کم و کارهای غیرضروری و کماهمیت.»
جودی در خصوص مدت زمان مطالعه دانشآموزان اظهار داشت: «مدت زمان مطالعه هر دانشآموز متفاوت است، اما بهطور کلی دانشآموزان مقطع متوسطه اول باید حداقل دو تا سه ساعت در روز مطالعه داشته باشند. بهتر است پس از هر ۵۰ دقیقه مطالعه، ۱۰ دقیقه استراحت کنند تا ذهنشان تجدید قوا کند. دانشآموزان مقطع متوسطه دوم نیز باید روزانه پنج تا شش ساعت مطالعه داشته و زمان مطالعه خود را به بخشهای مناسب تقسیم کنند.»
مشاور آموزشگاه ممتازان با اشاره به فشارهای تحصیلی، تصریح کرد: «دانشآموزان علاوه بر مدیریت زمان، باید کنترل استرس را نیز یاد بگیرند. سه روش مؤثر برای کنترل استرس عبارتاند از: تنفس عمیق، ورزش و برنامهریزی مناسب. همچنین، دانشآموزان باید فعالیتهایی مانند گذراندن وقت با خانواده و دوستان، شرکت در کارهای هنری یا ورزشی و کتاب خواندن را در برنامه خود بگنجانند. در ایام امتحانات، برنامهریزی دقیق، تکنیکهای مرور، استراحت و خواب کافی از عوامل کلیدی برای کسب بهترین نتایج هستند.»
جودی به نقش خانوادهها در مدیریت استرس دانشآموزان اشاره کرد و گفت: «خانوادهها با حمایت عاطفی، احساس امنیت و آرامش را در دانشآموزان ایجاد میکنند. این حمایت میتواند شامل گوش دادن به نگرانیها و احساسات دانشآموزان باشد. همچنین، خانوادهها با ایجاد یک محیط مثبت و حمایتی در خانه، استرس دانشآموزان را کاهش میدهند. تشویق دانشآموزان به تفریح و فراهم کردن زمان برای تعاملات خانوادگی از جمله این اقدامات است.»
مریم جودی در پایان سخنان خود تأکید کرد: «مدیریت زمان و استرس یک فرآیند مستمر است که نیازمند توجه به نیازهای فردی دانشآموزان در شرایط مختلف زندگی است. با استفاده از برنامهریزی مناسب و تکنیکهای مؤثر، دانشآموزان میتوانند بهترین عملکرد را در مسیر تحصیلی خود داشته باشند. همچنین، با یادگیری راهکارهای مؤثر در مدیریت زمان و استرس، میتوانند به موفقیتهای بیشتر و زندگی آرامتری دست یابند.»
source