مهدی شکوری، مدیر کل امور بیمهشدگان سازمان تامین اجتماعی، در خصوص نحوه ارائه درخواست احتساب سوابق خدمت سربازی برای متقاضیان به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت:متقاضیان میتوانند برای این منظور بهصورت غیرحضوری و از طریق سامانه خدمات الکترونیکی سازمان تامین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir اقدام کنید
او توضیح داد: اطلاعات کارت پایان خدمت نظام وظیفه از پایگاه اطلاعاتی سازمان نظام وظیفه عمومی ناجا فراخوان شده و بر این اساس، حق بیمه دوره خدمت انجام شده بهصورت برخط محاسبه میشود. متقاضیان میتوانند مبلغ حق بیمه متعلقه را بهصورت یکجا یا حداکثر در 12 قسط ماهانه از طریق سامانه مذکور پرداخت کنند.
مدیر کل امور بیمهشدگان افزود: چنانچه اطلاعات کارت پایان خدمت سربازی در پایگاه اطلاعاتی سازمان نظام وظیفه موجود نباشد، متقاضی میتواند با در دست داشتن اصل کارت پایان خدمت نظام وظیفه خود به آخرین شعبه محل بیمهپردازی مراجعه تا زمینه اقدام لازم فراهم شود.
شکوری همچنین گفت:متقاضیان احتساب سوابق سربازی میتوانند نسبت به پرداخت حق بیمه متعلقه بهصورت یکجا اقدام نمایند. در صورت عدم توانایی پرداخت یکجا، امکان تقسیط حق بیمه مربوطه بهصورت ماهانه فراهم است. وی تاکید کرد: چنانچه متقاضی در مهلت مقرر هر قسط نسبت به پرداخت آن اقدام ننماید، پس از بهروزرسانی مبلغ قسط معوق، امکان پرداخت آن قسط میسر خواهد شد. برای سایر اقساطی که سررسید آن سپری نشده، همچنان امکان پرداخت با همان مبلغ قبلی وجود خواهد داشت.
شکوری ادامه داد: درخواستهایی که قبل از تاریخ لازمالاجرا شدن قانون برنامه هفتم پیشرفت (3/5/1403) ارائه شده باشد، اما متقاضیان موفق به پرداخت کامل حق بیمه در مهلت مقرر (اعم از یکجا یا بهطور تقسیط) نشده باشند، بهمنظور حفظ حقوق بیمهشدگان، تجدید محاسبه مبلغ حق بیمه مطابق ضوابط قانون گذشته انجام خواهد شد.
او در ادامه اظهار داشت: پذیرش سوابق سربازی و تاثیر آن در برخورداری متقاضیان از حمایتهای قانونی پیشبینیشده، پس از پرداخت کامل حق بیمه سهم بیمهشده در مهلتهای تعیینشده امکانپذیر خواهد بود.
شکوری در خصوص قانون اصلاح تبصره ماده (14) قانون کار مصوب 30/1/83 مجلس شورای اسلامی نیز گفت:با تصویب این قانون و طبق آئیننامه اجرائی مربوطه مصوب 8/4/84 هیات محترم وزیران، زمینه احتساب سوابق مدت خدمت نظام وظیفه عمومی برای کلیه بیمهشدگان سازمان از سال 1384 فراهم گردیده است.
شکوری در پایان تاکید کرد: براساس این قانون، کل مبلغ حق بیمه براساس دستمزد ماهانه زمان تقاضا یا میانگین دستمزد ظرف یکسال قبل از زمان درخواست (هرکدام بیشتر باشد) با لحاظ مدت خدمت و نرخ حق بیمه در هر صندوق و کسر درصد حق بیمه مربوط به درمان محاسبه میشود. مشارکت دولت بابت سهم کارفرمایی در پرداخت حق بیمه مذکور معادل حداقل دستمزد، مطابق قوانین و مقررات موجود خواهد بود و مازاد آن بهطور کامل برعهده بیمهشده خواهد بود.
همچنین با تصویب قانون برنامه هفتم پیشرفت و در اجرای بند ذ ماده 28 این قانون که از تاریخ 3/5/1403 لازمالاجرا گردیده، کلیه بیمهشدگان مشمول قانون تامین اجتماعی، شامل بیمهشدگان اجباری، گروههای خاص بیمهای با ماهیت اختیاری، دریافتکنندگان مقرری بیکاری و دیگر بیمهشدگانی که در زمان درخواست بیمهپرداز هستند، میتوانند با دارا بودن حداقل یکسال سابقه پرداخت حق بیمه (365 روز) در صورت تمایل، نسبت به احتساب سوابق خدمت نظام وظیفه و حضور داوطلبانه در جبهه خود اقدام نمایند.
source