رضوان حکیمزاده در نشست توجیهی «طرح اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری»، با تأکید بر توجه ویژۀ رئیسجمهور محترم به حوزۀ آموزش و پرورش، گفت: مطالعات و رصد روند جهانیِ توسعه و پیشرفت نشان میدهد بهترین، مطمئنترین، سریعترین و پربازدهترین مسیر پیشرفت برای هر جامعهای، سرمایهگذاری در آموزش و پرورش به ویژه دورۀ ابتدایی و به طور خاص اوان کودکی است.
تحولآفرینی علمی و هدفمند در روند آموزش امری ضروری است
وی تحولآفرینی علمی و هدفمند در روند آموزش را امری ضروری توصیف کرد و افزود: برای اینکه مدرسه بتواند به نتیجۀ مطلوب و کارکرد حداکثری برسد، بسیاری از رویکردهای سنتی مانند حافظهمحوری و معلممحوری باید تغیر کنند. این یعنی اصلاح روشهای آموزش و تحول در محیط یادگیری امری ضروری است که البته این مهم جز با همراهی و تعامل مدارس محقق نخواهد شد.
عشق، هنر و دغدغهمندی، سه عامل اثرگذاری معلم در تحولآفرینی
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش به نقش محوری معلم در اصلاح روشهای آموزش اشاره کرد و گفت: بدون در نظر گرفتن نقش معلم، هیچ تغییری در امکانات، تجهیزات و ساختمان مدارس نمیتواند منجر به اصلاح شیوهها و دستیابی به مطلوب شود زیرا معلم در هر تغییری نقش محوری دارد. به بیان ساده، عشق، هنر و دغدغهمندی معلم مهمترین عامل در هر اصلاحی در ساحت آموزش و پرورش است؛ همانطور که بارها معلمانی با تکیه بر عشق، هنر و دغدغهمندی حتی با کمترین امکانات و تجهیزات هم منشاء اثرات بزرگ و شگرف بودهاند.
حکیمزاده توانمندسازی هدفمند نیروی انسانی برای اصلاح روشهای یاددهی را یکی از مهمترین اهداف وزارت آموزش و پرورش برشمرد و افزود: به منظور نیل به این هدف، سه محور اصلی «توسعۀ صلاحیتهای حرفهای معلمان»، «ایجاد محیطهای یادگیری مثبت» و «یادگیری بهرهگیری از فناوری و یادگیری ترکیبی» مدنظر قرار گرفته است.
محیط مثبت یادگیری شامل ابعاد عاطفی، آموزشی و فیزیکی است
وی افزود: یکی از مهمترین شاخصهای محیطهای یادگیری مثبت، حس تعلق خاطر یادگیرنده (اعم از دانشآموز و نوآموز) نسبت به محیط یادگیری است که این مهم جز با برقراری تعامل دوسویه و مثبت بین یاددهنده و یادگیرنده محقق نخواهد شد. در این محیط، تمام فراگیران با تمام تفاوتهایی که در سطح یادگیری دارند، مورد پذیرش و احترام قرار میگیرند. فراموش نکنیم که ارتقاء «محیط عاطفی»، «محیط آموزشی» و «محیط فیزیکی» سه اصل در ایجاد محیط یادگیری مثبت و پویا هستند.
اهمیت بهکارگیری هوش مصنوعی در بهبود فرایند یادگیری
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش استفاده از فناوری روز و هوشمصنوعی در روند آموزش و یاددهی را امری ضروری دانست و گفت: در شرایط کنونی، هوش مصنوعی و فناوری امکانات و بسترهای بسیار خوبی را برای آموزش در اختیار گذاشته است که میتوان با رویکردِ یادگیری ترکیبی و استفاده از مدلهای نوین مانند آموزش به روش معکوس، به خوبی از این ظرفیت بزرگ و منحصربهفرد برای ارتقای بهبود فرایندهای یاددهی استفاده کرد.
دانش، نگرش و مهارت، سهگانۀ تحول در آموزش هستند
حکیمزاده به سهگانۀ «دانش»، «نگرش» و «مهارت»، اشاره کرد و گفت: «دانش» نسبت به انواع و اقسام روشهای تدریسِ فعال، به معنای کاربرد آنها در کلاسهای درس نیست. باور بر اینست که تا «نگرش» اصلاح نشود و «مهارت» استفاده از روشها آموزش داده نشود، اجرا و پیادهسازی آنچه میدانیم منتج به مطلوب نخواهد شد. موضوعی که تجربه نیز آن را اثبات کرده است.
وی در ادامه به سرفصلهای آموزشی این طرح اشاره کرد و افزود: «مهارتهای تدریس فعال و چندگانه»، «تفکر انتقادی»، «شیوههای خودتوسعه»، «مدیریت کلاس (با تأکید مهارت توجه به تفاوتهای فردی فراگیران) و پویاسازی محیطهای یادگیری»، «ایجاد انگیزه»، «تقویت محیط عاطفی»، «توجه به ویژگیهای محیطهای چند فرهنگی»، «ایجاد محیط امن عاطفی روانی اجتماعی در کلاس درس»، «ارتقای بهداشت روانی»، «آموزش ترکیبی»، «استفاده از فرصتهای متنوع هوش مصنوعی در آموزش یادگیری و یادگیری معکوس»، از مهمترین سرفصلهایی است که در این طرح مورد تأکید قرار گرفته است که همگی بر پایۀ تحقیقات جهانی در حوزۀ مغز و آموزش تعیین شدهاند.
source