ورود دادستانی تهران به موضوع ساماندهی موسسات اعزام دانشجو به خارج از کشوربه گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ولی‌الله مهبودی، معاون دادستان تهران، روز یکشنبه در جلسه‌ای با موضوع تعیین تکلیف موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور تاکید کرد که این نشست به منظور صیانت از حقوق عامه و جلوگیری از وقوع جرایم برگزار شده است. او افزود: این جلسه با هدف بررسی اقدامات انجام‌شده در شناسایی و پلمب مراکز غیرمجاز و مسدودسازی سایت‌های فاقد مجوز و همچنین ارائه برنامه‌ها و پیشنهاد‌های دستگاه‌های مسئول برای پیشگیری از فعالیت این موسسات ترتیب داده شد.

تاثیرات موسسات غیرمجاز بر دانشجویان و شهروندان

مهبودی با اشاره به آسیب‌های ناشی از فعالیت این موسسات اظهار داشت: “موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور علاوه بر ایجاد بستر برای تحصیل مال از طریق نامشروع، موجب تضییع حقوق شهروندان و به‌ویژه دانشجویان و دانش‌آموزان شده‌اند. ” او همچنین به وقوع کلاهبرداری‌های متعددی در این زمینه اشاره کرد که باعث نارضایتی دانشجویان و خانواده‌های آنان شده است و ادامه داد که دادستانی تهران با هدف حفظ حقوق شهروندان، اقدامات جدی برای ساماندهی این موسسات در دستور کار قرار داده است.

همکاری دستگاه‌های مسئول برای برخورد با موسسات متخلف

مهبودی توضیح داد که در این جلسه نمایندگان و مسئولان نهاد‌های مرتبط با بیان نقطه نظرات خود به دنبال یافتن راهکار‌هایی برای مقابله با فعالیت موسسات غیرمجاز بودند. او همچنین از تهیه فهرستی از موسسات غیرمجاز اعزام دانشجو به خارج از کشور خبر داد که در اختیار فراجا (فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران) قرار گرفته است. وی ادامه داد: “با برگزاری جلسات مشترک با فراجا و سازمان بازرسی کل کشور، مستندات متخلفانه این موسسات تهیه و ضمن شناسایی دقیق، برخورد قاطع و جدی با آنها صورت خواهد گرفت. “

نظارت بر فعالیت موسسات و افزایش آگاهی‌های عمومی

معاون دادستان تهران بر لزوم نظارت گسترده بر فعالیت موسسات اعزام دانشجو تاکید کرد و خاطرنشان ساخت که این نظارت‌ها باید در سطح استان‌های دیگر نیز اجرا شود و در صورت مشاهده تخلف، با آن برخورد قاطع صورت گیرد. همچنین، او به اهمیت افزایش آگاهی عمومی در این زمینه اشاره کرد و افزود: “با اطلاع‌رسانی مناسب و شناسایی فعالیت‌های غیرمجاز در فضای مجازی، می‌توان از وقوع جرایم مرتبط جلوگیری کرد. ” مهـبودی تاکید کرد که مردم نقش اصلی در پیشگیری از این جرایم را ایفا می‌کنند و آگاهی‌بخشی به آنان می‌تواند از گرفتار شدن آنها در دام این موسسات متخلف جلوگیری کند.

در نتیجه‌گیری این جلسه، بر اهمیت آگاهی‌بخشی عمومی و برخورد قاطع با موسسات غیرمجاز تاکید شد و دستگاه‌های مسئول در تلاش‌اند تا با همکاری یکدیگر، راه‌حل‌های مناسبی برای کاهش تخلفات در این زمینه بیابند. اقدامات نظارتی و مقابله با موسسات غیرمجاز در استان‌های مختلف نیز در دستور کار قرار دارد.

source

توسط salamatsun.ir