به گزارش پایگاه خبری بورس پرس،
بررسی جدول هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد تا شهریور ماه ۲۱۶ هزار میلیارد تومان کسری منابع در اعتبارات اجتناب‌ناپذیر هدفمندی یارانه‌ها مشاهده شده است.


بر اساس این گزارش، ۷۷ هزار میلیارد تومان از محل ماده ۱۲۵ قانون محاسبات(استفاده خزانه‌داری از موجودی شرکت‌های دولتی) به منابع جدول هدفمندی یارانه‌ها تزریق و ۱۳۹ هزار میلیارد تومان نیز از محل منابع عمومی بودجه برای جبران کسری و پرداخت اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها لحاظ شد.


۵۳ درصد از منابع سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تا کنون وصول شده اما پاسخگوی مصارف اجتناب‌ناپذیر در جدول ۱۴ تبصره ۸ قانون بودجه تعیین شده نبود. از همین‌رو، سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ناچار شد تا به سمت راه‌حل‌های اضطراری سوق یابد.


استفاده از تنخواه بانک مرکزی، استقراض از خزانه و استفاده از محل منابع بودجه عمومی برای پوشش کسری هدفمندی یارانه‌ها در دستور کار قرار گرفت. سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها تلاش کرد ۴۷ درصد باقی‌مانده را به دلیل عدم تامین منابع از سوی شرکت‌های نفتی از طریق استقراض جبران کند.


پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد، استفاده از محل منابع بودجه عمومی برای پوشش کسری منابع یارانه‌ای برای نخستین بار با دریافت مصوبه از سران قوا عملیاتی شده است.


موارد اجتناب‌ناپذیر هدفمندی یارانه‌ها شامل اعتبارات یارانه نقدی، مستمری‌های کمیته امداد و سازمان بهزیستی، تامین دارو، پرداخت مطالبات گندمکاران و سایر مواردی بود که در جدول ۱۴ قانون‌گذار برای سازمان هدفمندی تعیین شد. به دلیل کمبود منابع مالی، سازمان هدفمندی یارانه‌ها حتی قادر به پرداخت این هزینه‌ها که باید به صورت جاری و ماهانه پرداخت شود، نبود.


به این ترتیب این سازمان برای تامین موارد اجتناب‌ناپذیر، ناچار به استقراض از خزانه و استفاده از تنخواه بانک مرکزی شد و از سران قوا مصوبه‌ای گرفت که اجازه دهد از بودجه عمومی استفاده کند.

انتهای پیام

 

source

توسط salamatsun.ir