به گزارش رکنا، نادر یاراحمدی به عنوان رئیس هیاتی از ایران برای حضور در اجلاس کمیته اجرایی آژانس پناهندگان سازمان ملل (اکسکام) به ژنو سفر کرده و در حاشیه این اجلاس با فیلیپو گرندی، کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل دیدار کرد. در این ملاقات، یاراحمدی ضمن تشکر از حمایت‌های کمیساریای عالی پناهندگان و تلاش‌های دفتر این سازمان در تهران، به چالش‌های متعدد ایران در زمینه میزبانی از اتباع خارجی پرداخت. او با اشاره به افزایش فشار بر زیرساخت‌های کشور، به ویژه در بخش‌های آموزشی، بهداشتی و اقتصادی، بر این نکته تأکید کرد که بودجه فعلی کمیساریا پاسخگوی نیازهای پناهندگان در ایران نیست.

یاراحمدی اولویت ایران را اسکان پناهندگان آسیب‌پذیر در کشورهای ثالث دانست و یادآور شد که با وجود تعهدات فیلیپو گرندی در سفر قبلی به ایران در سال ۱۴۰۰ برای افزایش تعداد افراد تحت پوشش بیمه، این رقم از ۱۲۰ هزار نفر به ۹۵ هزار نفر کاهش یافته است. او همچنین از کمیساریا خواست که در حمایت‌های خود به ویژه در حوزه بهداشت و درمان، تجدید نظر کرده و آن‌ها را افزایش دهد.

رئیس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور با تأکید بر سیاست اصلی دولت ایران و کمیساریا، که بازگشت داوطلبانه پناهندگان است، درخواست کرد که سهمیه اسکان مجدد پناهندگان در کشورهای ثالث افزایش یابد. او به این موضوع اشاره کرد که کمتر از یک درصد هزینه‌های پناهندگان در ایران از منابع بین‌المللی تأمین می‌شود و کشور ظرفیت بیشتری برای میزبانی ندارد.

یاراحمدی در ادامه هشدار داد که در صورت عدم تقسیم عادلانه مسئولیت پناهندگان توسط جامعه جهانی، ایران ممکن است در سیاست‌ها و برنامه‌های مهاجرتی خود تجدید نظر کند. او همچنین تأکید کرد که تحریم‌ها نباید بر فعالیت‌های بشردوستانه تأثیر بگذارد و ایران آماده همکاری با حامیان مالی برای حمایت از پناهندگان است.

در پایان، او به فشار مضاعف بر سیستم آموزشی کشور به دلیل تحصیل رایگان اتباع افغانستانی اشاره کرد و خواستار افزایش بودجه کمیساریا برای پوشش هزینه‌های مرتبط با تحصیل اتباع خارجی، ساخت و تجهیز مدارس جدید و تأمین هزینه‌های معلمان شد. یاراحمدی اعلام کرد که برای تحصیل دانش‌آموزان اتباع خارجی، ۲۵ هزار کلاس درس نیاز است، در حالی که از سال ۲۰۲۱ تاکنون تنها ۲۱ مدرسه با حمایت کمیساریای پناهندگان ساخته شده است که این تعداد کافی نیست.

فیلیپو گرندی نیز ضمن قدردانی از تلاش‌های ایران در ارائه خدمات به پناهندگان، اذعان داشت که با افزایش جمعیت اتباع افغانستانی، شرایط برای دولت ایران سخت‌تر شده است و حمایت‌های بین‌المللی متناسب با این خدمات نبوده است. او قول داد که تلاش‌های خود را برای جذب منابع مالی بیشتر ادامه خواهد داد.

source

توسط salamatsun.ir